- MC Einar er dansk raps største fiasko og succes

16x9
Nikolaj Peyk, manden bag hits som 'Jul Det' Cool' og 'Arh Der!' med rapgruppen MC Einar fortæller om gruppens begyndelse, der signalerede starten på dansk rap Foto: Polfoto

I dag, fredag, fejrer dansk rap sin egen 25 års fødselsdag med et stort anlagt show i Tivoli.

I dag, fredag, fejrer dansk rap sin egen 25 års fødselsdag med et stort anlagt show i Tivoli. Det sker på 25-året for udgivelsen af den første og banebrydende MC Einar-plade ’Den Nye Stil’, der for alvor fik danskernes øjne op for den nye musik, rap.

Men fødslen af ’Den Nye Stil’ og dermed det vi i dag kender som dansk rap, var langt fra den solstrålehistorie, som man kunne forestille sig. En af dens helt centrale historier var nemlig fyldt med brudte venskaber, store hits, store personligheder, finurligheder og dramaer, der er en spillefilm værdig.

Det fortæller Nikolaj Peyk, manden bag MC Einar og Østkyst Hustlers i et interview med tv2.dk.

- Alt omkring MC Einar var mærkeligt, siger Nikolaj Peyk som noget af det aller første i interviewet med tv2.dk. Og det har han i den grad ret i. For dansk raps fødsel var ekstrem besværlig. Og der skulle et tilfælde til, før den blev virkelighed.

- Tilbage i slut 80’erne anede folk i Danmark simpelthen ikke, at der fandtes en hiphop-kultur herhjemme. Nogle år inden, i 84, havde der været en lille smule breakdance, som havde fået lidt fat, men ellers ikke, fortæller Nikolaj Peyk.

Problemet for den lille gruppe af personer, der dyrkede hip hop-kultur i Danmark i 1980’erne, var, at de simpelthen ikke kunne få rap, som er en del af de fire hjørner af hip hop (de tre andre er breakdance, graffiti og dj-kunsten), til at fungere på det danske sprog. Og derfor forblev den en engelsksproget affære.

- Vi var mange unge i den kultur, der prøvede og prøvede på at få rap til at lyde ordentligt på dansk. Men det virkede bare ikke rigtigt, når vi prøvede. Og vi var faktisk en smule provokeret af, at bands som Gasolin kunne lave deres musik på engelsk, når vi ikke kunne. For de var bare ikke hip hop, siger Nikolaj Peyk, der mindes, at noget af det første danske rap han og vennen DJ Jan indspillede på kassettebånd simpelthen blev slettet, for det var for pinligt.

Men en dag skete der noget helt uventet. En fyr ved navn Einar Enemark, der havde tendenser til at stamme, kom på besøg hos hip hop-drengene for at vise Nikolaj Peyk hans nye kamera. En interesse de havde til fælles.

- Jeg kan huske, at vi sad og arbejdede på rap. Og Einar, der slet ikke anede noget om hip hop, sad og kedede sig. Så jeg tænkte, at jeg burde involvere ham lidt. Derfor skrev jeg nogle vers til ham, og bad ham rappe dem. Einar anede intet om rap, så han spurgte, hvad rap var. Og efter han fik forklaret, at det var en form for brækkede rim, så prøvede han. Og den sad lige i skabet. Det virkede bare. Vi andre prøvede at lyde som de amerikanske rapstjerner, som vi kendte. Og det fungerede bare ikke. Og så kom Einar bare ind fra gaden uden at vide, hvad rap var og fik det til at fungere, forklarer Nikolaj Peyk.

Først tænkte de andre hip hop’ere, at det måtte de også kunne, men uden held. Og derfor fortsatte Peyk og DJ Jan med Einar som rapper, mens de producerede. Og så var MC Einar født.

- Det sjove er jo, at Einar aldrig tog hip hop til sig. Men alligevel blev han et ikon indenfor dansk rap. Han havde heller ikke en ambition om det. Jeg skrev numrene og teksterne, og så rappede han dem bare, siger Nikolaj Peyk.

Der gik ikke længe inden pladeselskabet CBS fik nys om MC Einar, en kontrakt blev underskrevet, ’Den Nye Stil’ blev skabt og blev en succes. Og så begyndte problemerne.

-Vi brugte ret lang tid på at finde ud af, om vi overhoved ville skrive under på en pladekontrakt. For det virkede ikke så godt med damerne dengang, at sige man var hip hop’er, så det ville vi egentlig helst ikke ud med. Men det at kunne stå og spille sin egen plade på dj-pulten trak for meget. Og så strøg ’Den Nye Stil’ lige ind på hitlisterne, siger Nikolaj Peyk og tager en kort pause, inden han fortsætter.

- Men selvom vi havde succes, var det faktisk på mange måder den sørgeligste periode i mit liv. For lige pludselig var vi ikke velkommen i det hip hop-miljø, vi selv havde været med til at skabe. Vi havde solgt ud, og så blev vi mødt af en lukket dør.

Lige pludselig stod de der som en gruppe, der var blevet kastet sammen ved et tilfælde med en forsanger, der egentlig ikke ville være rapper. Og den modstand som Nikolaj Peyk og resten af gruppen mødte på grund af deres kommercielle succes, er noget der har fulgt dem lige siden.

- Den var succes vi fik dengang, er den ypperligste ting, man kan opnå i dag, men dengang betød det, at vi ikke var velkomne i det miljø, vi selv havde været med til at skabe. Det har trukket lange spor ind i min karriere i dag. Og jeg følger egentlig ikke så meget med i hip hop i dag – faktisk af den årsag, forklarer Nikolaj Peyk, der uddyber, at han ikke ser meget til de andre fra MC Einar-dagene.

Det er ikke fordi, han ikke kan lide dem. De ses bare ikke så meget mere. Og som han siger:

- Det virker som om Einar egentlig ikke er så glad for mig. Han stammer i hvert fald meget mere, når han er omkring mig. Og på den måde er MC Einar både dansk raps største succes og fiasko på samme tid.

Fredag aften fejrer dansk rap sig selv i Tivoli, hvor en masse store personligheder gennem tiden møder op og giver et show. Desværre uden Nikolaj Peyk og resten af Østkyst Hustlers, der for længe siden er blevet booket til en koncert i Midtjylland.