Slik eller frugt? Vi gider ikke Supermarkedets sunde alternativ

16x9
Flere danske supermarkeder har forsøgt at skifte slik ud med frugt ved udgangen, men uden succes. Foto: Polfoto

Kunderne beder om sunde alternativer til slik ved kassen - men køber dem ikke. I Storbritannien har supermarkedet Lidl bandlyst slik og chokolade på

Kunderne beder om sunde alternativer til slik ved kassen - men køber dem ikke.

I Storbritannien har supermarkedet Lidl bandlyst slik og chokolade på hylderne ved kasselinjen i alle kædens 600 butikker.

Tiltaget sker for at befri de engelske kunder for plagende børn, skriver The Guardian, der også kan fortælle, at syv ud af ti Lidl-kunder foretrækker den slik-fri udgang.

Lidl i Danmark går et stykke ad samme vej. Her lancerede man sidste forår slik-fri kasser, og i dag er der én kasse i hver butik, der under navnet 'det gode valg' adskiller sig fra de øvrige.

- På den måde har vi en kasse, der byder på sundere alternativer, mens de andre kasser stadig har de traditionelle varer, fortæller Rikke Brandes, kommunikationsansvarlig i Lidl.

Danskere finder slik
I langt de fleste øvrige, danske supermarkeder skal kunderne dog forvente at kunne betale uden udsyn til usunde fristelser. For selv om forbrugerne måske efterspørger frugt og grønt i stedet for slik og chokolade, så køber de det ikke, lyder meldingen.

- Vi har flere gange kørt forsøg med at erstatte typiske kasselinjevarer med frugt og grønt og sunde, spiseklare snacks på køl. Erfaringerne var imidlertid ikke overvældende, da der ikke var stor kundeefterspørgsel, så det blev ikke rullet ud til at omfatte alle varehuse og butikker, fortæller Mads Hvitved Grand, der er pressechef hos Dansk Supermarked, som omfatter Føtex, Bilka og Netto.

Samme oplevelse har man også haft hos COOP, der står bag Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta. Eksperimenter med de sunde varer er ikke blevet dagligdag.

- Vi testede det i udvalgte butikker, men det samlede salg faldt, siger informationschef Jens Juul Nielsen.

Der er dog en enkelt undtagelse, og den finder kunderne i Irma, der har droppet alle søde sager ved kasserne. Men det har også betydet et fald i salget af søde sager. Heller ikke SuperBest har planer om at droppe slikket, der i selskab med magasiner, batterier og graviditetstests følgerne kunderne ud ad døren.

- Fordi vi lever af at sælge varer, så tager vi jo udgangspunkt i, hvad kunden efterspørger, og kasselinjen er et godt salgssted for det, siger Martin Brinch Jöhncke, drifts- og udviklingsdirektør i SuperBest.

Erstatter ikke med æbler
Flemming Birch er partner i Birch og Birch Markedsudvikling, der beskæftiger sig med forbrugertrends. Han er ikke overrasket over, at de danske supermarkeder ikke har haft succes med eksperimenterne.

- Vi ser ofte et misforhold mellem, hvad kunderne beder om, og hvad de gør. Når man spørger forbrugerne, svarer de næsten entydigt, at de gerne vil have slikket væk fra kassen, så det er lettere at være sund, og så de slipper for de plagende børn, siger han.

- Men vi køber altså ikke rigtig æbler i stedet for, hvis det bliver fjernet, så det er et direkte tab til supermarkederne, hvis de gør det.

Slik hører til i en varekategori, der i høj grad holdes i live af impulskøb. Kun om fredagen planlægger vi rent faktisk at købe slik, fortæller han, og derfor skal det tydeligt friste, før vi slår til.