65.000 følger med, når Laura og Marie fletter hår

Deres videoer er blevet vist over 160.000 gange på Youtube, de har 65.000 følgere på Instagram, og så har de netop udgivet en bog. Laura Kristine A

Deres videoer er blevet vist over 160.000 gange på Youtube, de har 65.000 følgere på Instagram, og så har de netop udgivet en bog.

Laura Kristine Arnesen og Marie Moesgaard Wivel, der er 14 og 15 år gamle, fletter hår, tager billeder af det og laver guides til, hvordan man kan gøre dem kunsten efter. Og det er der rigtig mange, der gerne vil.

- Det hele begyndte, da der var lockout på skolen sidste år, hvor vi lige pludselig havde en masse tid, og så tænkte vi bare, at det kunne være sjovt at blive bedre til at flette, og så flettede vi på hinanden, siger Marie Moesgaard Wivel.

De to piger fandt inspiration på nettet og prøvede sig frem i hinandens lange hår.

- Det var først et halvt år efter, vi begyndte vores Instagram, at det begyndte at blive seriøst, og vi kunne mærke, det kommer ud til mange mennesker. Så begyndte vi at tænke mere over, hvad vi lægger ud, siger Laura Kristine Arnesen.

Idoler følger med
I dag er der også nogle af pigernes egne idoler - for eksempel Christiane Schaumburg-Müller - der følger med på deres digitale profiler.

- Det er ret vildt. Det er noget af det, der motiverer os mest, at der er mennesker, som følger os, som er vores idoler og forbilleder, siger hun.

Inspirationen til hele tiden at finde på nye flettefrisurer finder de på nettet.

- Så går vi på Youtube og ser videoer og kigger hos andre flettebrugere på Instagram. Der er rent faktisk et helt vildt stort netværk af flettere på Instagram, som man kan få inspiration fra, siger Marie Moesgaard Wivel.

De to piger er ikke de eneste teenagere, der har fans i tusindvis på de sociale medier.

For eksempel er 'youtuberen' Kristine Sloth populær, og hendes videoer, hvor hun primært fortæller om make-up, er blevet vist mere end 2,5 millioner gange. Kæresteparret Seb og Fie lukker på Facebook interesserede ind i deres teenageforhold, og det har skaffet dem over 40.000 følgere.

Fælles for dem alle er, at de er helt almindelige danske teenagere, der pludselig får mange følgere. Det fænomen kaldes instafame, fortæller Nathalie Larsen, der er ekspert i sociale medier.

- Unge mennesker, især teenagere, kan de her sociale medier til fingerspidserne, særligt de visuelle, og de får bygget følgerbaser op på flere tusinde. Fordi de kan noget, de har en niche, og de er gode til at være rigtig konsekvente med, hvad de lægger op, siger hun.

Du kan se hele interviewet i klippet over artiklen. 

Du kan se Go' morgen Danmark på TV 2 PLAY her.

Hvis du ikke allerede er tilmeldt TV 2 PLAY, kan du gratis oprette dig som bruger på www.tv2play.dk. Første måned er gratis.