Fem gode råd: Sådan bliver du mere effektiv

16x9

Manglende overblik, opgaver der hober sig op - og en stresset hverdag. Go' aften Danmark sætter fredag fokus på, hvordan man kan blive mere effekti

Manglende overblik, opgaver der hober sig op - og en stresset hverdag.

Go' aften Danmark sætter fredag fokus på, hvordan man kan blive mere effektiv, så døgnets timer udnyttes til fulde.

Trine Kolding, der er forfatter og underviser med speciale i personlig effektivitet og planlægning, giver her fem gode råd til en mere effektiv hverdag.

De første tre råd kan bruges på jobbet, mens de sidste to kan praktiseres derhjemme.

1. Gør kun én ting ad gangen
- Jeg oplever hver dag ledere og medarbejdere, der multitasker. Det er en naturlig reaktion på, at vi har travlt, siger Trine Kolding.

Hun sammenligner multitasking med at tisse i bukserne for at få varmen.

- Studier viser, at vi bruger dobbelt så lang tid, når vi skifter frem og tilbage i mellem opgaver. Der er en transittid, når vi skifter, fordi vi flytter fokus, siger hun.

2. Behandl mails med det samme
I samme spor skal man også kun fokusere på en ting af gangen, når man gennemgår sin mailindbakke. I stedet for at læse en mail og derefter markere den som ulæst, fordi man ikke lige fik taget stilling til den, skal den behandles med det samme.

- Ellers bomber vi hjernen med information uden at udrette noget, siger Trine Kolding.

Her kan du læse en guide til, hvordan du tager kontrol over din indbakke.

3. Prioriter dine opgaver
Når man skal prioritere sine opgaver, handler det om at træde et skridt tilbage og tage kontrol over, hvad der er vigtigst at bruge sin tid på. Ofte bliver opgaver præsenteret som noget, der haster, uden det egentlig er tilfældet. 

- Det betyder på længere sigt, at de vigtige opgaver, der kræver længere tid, ikke bliver løst, fordi vi haster efter det, der er tættest på eller nemmest i stedet for vigtigst, siger hun.

Hun anbefaler derfor, at man spørger ind og er kritisk, når noget præsenteres som en hastesag. 

4. Skær ned på aktiviteter
Hvis man har for travlt, handler det ofte om at skære ned på aktivitetsniveauet, når man endelig har fri.

- Mange er for optimistiske omkring deres tid derhjemme. Vi vil ikke gå glip af noget, siger Trine Kolding.

Hun anbefaler, at man "nøjes" med et til to arrangementer om ugen. Når det er i kalenderen, skal man ikke sige ja til mere. 

- Det handler om at vende blikket indad og tænke over, om man har lyst til noget, og hvorfor man gør det. Der er både et pres udefra, men meget af det kommer også fra os selv, siger hun.

Man kan også vælge at "frede" hele weekender, hvor man ikke laver planer på forhånd.

5. Fordel opgaver i hjemmet fair
En hyppig årsag til skænderier i hjemmet er diskussioner om, hvem der ordner hvilke huslige pligter. Lav en lang liste med opgaver og fordel dem mellem jer.

- Man skal sætte sig ned og aftale, hvem der gør skal gøre hvad. Den bunke, som ingen gider, skal fordeles retfærdigt, siger hun.