10 råd: Sådan forebygger du stress

16x9

Halvdelen af danskerne har følt sig stressede det seneste år.

Halvdelen af danskerne har følt sig stressede det seneste år. Derfor har tv2.dk i samarbejde med tre stress-eksperter samlet en række råd til, hvordan du undgår stress.

1. Lyt til kroppen
- Når du mærker hverdags-stress, så noter, hvordan det mærkes, hvad der stresser dig, og hvordan det føles. På den måde får du en kropsbevidsthed, der gør, at du opdager langtidsvarig stress i tide, forklarer Bjarne Toftegård, ph.d. og stresscoach.

Han anbefaler, at du engang imellem stopper op og spørger dig selv om, hvordan du har det - både fysisk og psykisk. Hvis du ikke har det godt, bør du gå ind og se på, om du kan sortere nogle af dine mindre vigtige aktiviteter fra. 

2. Sig fra
Bjarne Toftegård nævner tre ord, der er vigtige at lære, hvis du vil forebygge stress. Lær at sige: nej, hjælp og pyt.

- Hvis du ikke får sagt nej, bliver du overbelastet. Hvis du ikke får bedt om hjælp, får du brugt for mange af dine egne ressourcer. Og hvis du ikke får sagt pyt, kommer du aldrig videre og får lagt de ting fra dig, som måske ikke er lykkes så godt.

3. Sov godt og kobl af
- Fysisk aktivitet er med til at give os overskud, fordi det hjælper på søvnen, som har tæt forbindelse til stress. Men det er også vigtigt bare at koble af mentalt. Det kan gøres med mindfulness, forklarer Bjarne Toftegård.

Desuden er han fortaler for faste sengetid, der sikrer en god søvnrytme. En time inden sengetid skal du sørge for at have ro. Der skal ikke være for meget lys og elektronik, som forstyrrer hovedet.

4. Pak den dårlige samvittighed væk
- Vi skal det ene og det andet, og det får vi dårlig samvittighed over. I stedet for at bruge ord som skal og bør, skal du bruge ordet vælge. Du skal for eksempel ikke være på arbejde, men du vælger at være der. Disse ord kan være med til at ændre ved din dårlige samvittighed, siger Bjarne Toftegård.

5. Spis rigtigt
Per Brændgaard, der er leder af Center for Bevidst Sundhed, beskæftiger sig med madens terapeutiske forbindelse til vores stressniveau. 

- Vores spisning er drevet af at holde stress nede, så når man tager på, er det ofte et udtryk for stress. Det er den fundamentale årsag, forklarer Per Brændgaard.

Derfor anbefaler han, at man bliver mere bevidst om sine spisevaner.

- Når vi spiser, foregår det ofte på autopilot foran fjernsynet for eksempel. Men det er vigtigt at mærke efter, om du rent faktisk er fysisk sulten, eller om du spiser for at få ro, forklarer han.

Generelt virker det afstressende at spise mad med et højt indhold af kulhydrater og fedt. Men det er ikke en hensigtsmæssig måde at reducere stress på.

- Du skal i stedet lære at nyde maden og have opmærksomheden på, hvordan det smager og mærkes. Sluk fjernsynet og koncentrer dig om at spise og nyde det. Det giver er oplevelse af behag. Men det kræver, at du giver slip på lysten, som er begæret efter den næste mundfuld, siger Per Brændgaard.

I denne grafik kan du se symptomerne på stress, og under den kan du læse fem råd yderligere.

6. Dyrk motion
En gåtur eller løbetur kan hjælpe med at holde stress for døren.

- Det får stressen ud af kroppen, så spænd løbeskoene på, når du kommer hjem fra arbejde. Du må endelig ikke motionere lige før, du går i seng, for kroppen skal slappe af inden sengetid, forklarer Bjarne Toftegård.

7. Vær bevidst om stress
Jeanette Selvig Sørensen er stresskonsulent og har fokus på arbejdspladserne. Her ser hun ofte, at der bliver talt om tid, når man taler om stress, men det kan være en forkert retorik at bruge.

- Der er ofte en dybereliggende grund til vores stress, så vær nysgerrig omkring stress. Det kan for eksempel handle om, at vi har for mange grænser, som andre sætter, eller at vi ikke selv får sat de grænser, der er behov for. Find ud af, hvorfor din stress opstår, så du kan gøre noget ved det, siger Jeanette Selvig Sørensen.

8. Tag ansvar på jobbet
På en arbejdsplads er det både medarbejderen og lederen, der har et ansvar for, at opgaverne bliver løst uden stress, mener Jeanette Selvig Sørensen.

- Vi skal have kontrol over den situation, vi sidder i. Er de rette midler og rammer afsat til opgaven, der skal løses? Hvis ikke, er det medarbejderens ansvar at gøre opmærksom på det over for lederen. Men lederen har ansvaret for, at der er rum til dialog. Der skal være en god kultur på arbejdspladsen.

9. Accept på arbejdspladsen
- Stress er for mange tabubelagt. Derfor er det vigtigt, at der på arbejdspladserne bliver talt om det, for det er så stor en del af vores samfund. Kun på den måde kommer vi det til livs, siger Jeanette Selvig Sørensen.

10. Dyrk mindfulness
En ting, der går igen hos mange stress-eksperter, er mindfulness - bevidstheden om det vi gør og vores krop. 

- Du behøver ikke at tage på kursus for at lære det. Du kan også bare downlade apps eller podcasts, som guider dig igennem det. Mindfulness er vigtigt, fordi det er med til at gøre dig helt skarp og til at se løsninger, forklarer Bjarne Toftegård.

Nedenfor kan du se en video, hvor stress-psykolog Christian Gaden Jensen guider dig igennem mindfulness.

Fakta: Hvad er stress?

  • Kortvarig stress er helt almindeligt, når vi står over for større udfordringer på eksempelvis jobbet eller ved sport. Denne tilstand medfører en række fysiske, psykiske og adfærdsmæssige reaktioner, som skærper evnen til at yde. Kortvarig stress er ikke farligt.
  • Når kroppen derimod hele tiden er i beredskab, er der tale om langvarig stress - det vil sige uger eller måneder. Langvarig stress er en tilstand af anspændthed og ulyst, som både påvirker vores fysiske- og psykiske helbred.
  • Ved langvarig stress får man for meget fedt og sukker i blodet, og det går ind og belaster systemet, der indbefatter hjertet, kredsløbet og reguleringen af blodsukkeret. Endelig kan langvarig stress give forhøjet blodtryk og svække immunforsvaret.
  • Kilde: Sundhedsstyrelsen