Glem sukker - det her er 50 gange så sødt

Ernæringsekspert Michelle Kristensen fortæller her om lakridsens gode egenskaber.

Du kan bruge det i maden morgen, middag og aften, og så er det et godt alternativ til sukker.

Det forklarer ernæringsekspert Michelle Kristensen i Go’ morgen Danmark, hvor også kogebogsforfatter Ditte Ingemann var inviteret for at lave mad med lakrids. Du finder opskrifterne herunder.

- Lakridspulver søder rigtig meget. Det søder faktisk halvtreds gange mere end sukker. Tyve gram lakridspulver og et kilo sukker søder lige meget. De har selvfølgelig forskellig sødme, men det søder rigtig meget og kan erstatte det sukker, som vi danskere er så gode til at spise i løbet af en dag, siger Michelle Kristensen.

Ved at erstatte sukkeret med lakridspulver de steder, man kan i sin madlavning, kan man altså nedsætte sit sukkerforbrug. Det kan man eksempelvis i denne opskrift på havregrød.

Lakrids med måde
Michelle Kristensen forklarer også, at det længe har været kendt, at lakrids kan være slimopløsende og have en gavnlig effekt på fordøjelsen. Men lakrids indeholder ikke kun gode ting.

- Lakrids indeholder glycerinsyre, der gør, at vi udskiller meget kalium. Og kalium skal vi have, for at vores væskebalance er ordentlig. Har vi ikke væske nok i kroppen, kan vi udvikle ødemer - altså væskeansamlinger. Derudover kan lakrids også øge blodtrykket, siger Michelle Kristensen.

Almindelig sliklakrids indeholder ikke særlig store mængder rå lakrids, og det betyder, at slikket skal farves for at det får den rigtige sorte farve. Se hvorfor Michelle Kristen ikke er glad for den løsning i klippet øverst i artiklen.