Dyrekort gjorde Resen vred: Og så blev disse mødre sure

Go' morgen Danmarks vært Morten Resen gav torsdag en verbal røvfuld til de forældre, der raser over Dansk Supermarkeds kampagne med såkaldte dyre-saml

Go' morgen Danmarks vært Morten Resen gav torsdag en verbal røvfuld til de forældre, der raser over Dansk Supermarkeds kampagne med såkaldte dyre-samlekort til børn. 

- For det første er kortene gratis, man kan lade være med at modtage dem - eller vælge at handle i Fakta eller et andet sted. For det andet, så kan man jo sige til sine børn, at man ikke altid kan få, hvad man vil have med det samme. Sådan er det jo at samle på noget, lød det fra Go' morgen-værten.

Fredag fik et par af de vrede forældre så mulighed for at give Morten Resen svar på tiltale og uddybe deres frustration over dyrekortene i Go' morgen Danmark.

- Det handler om, at det læringskoncept, jeg troede, jeg havde købt, går tabt. Børnene lærer jo rigtig meget af at dele og forhandle med hinanden, men når der er et overudbud af nogle bestemte kort, så har børnene de samme kort og vil gerne bytte de samme kort, forklarer pædagog Joan Vedel Andersen, der har forfattet en klage til forbrugerombudsmanden.

Forældrene mener således, at præmisserne for samle-/byttekonceptet er forkerte, og at det er alt for svært at samle alle 140 forskellige kort. Dermed fører Dansk Supermarked ulovlig markedsføring med børn som målgruppe, da forældrene så køber endnu flere varer for at skaffe de manglende kort, lyder anken.

Hør diskussionen om de famøse dyrekort i klippet ovenfor, hvor du også kan se eller gense klippet fra torsdag med Morten Resens verbale kindhest til forældrene. 

Joan Vedel Andersens klage til forbrugerombudsmanden indeholder følgende klagepunkter:

1. Det virker som aggressiv markedsføring af sælge bøger til børn både ved direkte opfordring, som det fremgår af overstående kampagnetekststykke. Dette lægger et pres på forældre til at købe bogen.

2. Yderligere gives målgruppen (børn) i samme tekst men også generelt i kampagnen indtryk af, at de faktisk kan samle 140 kort. Eftersom oplaget af specialkort meget begrænset, virker det vildledende at lade børnene tro, at de realitisk set kan samle kortene og dermed have glæde af de 140 forskellige kort.

3. Eftersom specialkortene er produceret i begrænset omfang, lægger det et pres på forældre til at købe flere varer end beregnet for at opnå målet om at få samlebogen fyldt.

4. I reklameblade såvel som i butikkerne reklameres for at køb af bestemte varer udløser en ekstra pakke dyrekort. Eftersom børn allerede i indskolingen kan læse lette ord som "køb", betyder dette at børnene kan ledes til at lægge et pres på forældrene til at købe disse specifikke kampagnevarer, for dermed at opnå de eftertragtede kort.