Fem råd: Sådan tackler du din eksamensangst

Om ganske kort tid sætter eksamenstiden ind på landets folkeskoler, gymnasier og videregående uddannelser.

Om ganske kort tid sætter eksamenstiden ind på landets folkeskoler, gymnasier og videregående uddannelser. Det betyder for rigtig mange koldsved, tankemylder, muskelspændinger og andre ubehageligheder.

Hos portalen GoMentor.dk oplever de et boom i antallet af henvendelser fra bekymrede elever og forældre. Tre gange så mange som sidste år har henvendt sig til portalen, der huser psykologer, coaches og psykoterapeuter. 

- Der er generelt langt større krav og forventninger blandt de unge i dag, og det har også indflydelse på eksamenssituationer, hvor presset er ekstra stort. Derudover er det blevet mere accepteret at søge hjælp, siger Eva Gall, psykolog hos GoMentor.dk. 

Eva Gall har derfor samlet fem råd, der kan hjælpe dig med at håndtere din eksamensangst.

  1. Vær opmærksom på dine tanker
    Det er dine tanker, der forstærker og vedligeholder angsten. Så det første skridt er at være opmærksom på dine tankemønstre. Du skal tænke gode tanker og tro på dine succesoplevelser.
     
  2. Vær godt forberedt
    Personer med eksamensangst kender højst sandsynlig til den berømte sorte klap. Derfor er det en rigtig god idé at have noter med, som du kan støtte dig til, hvis du altså må det. Hvordan du forbereder dig optimalt, kan du læse her.
     
  3. Træn foran spejlet
    Øv dig foran alle, der vil høre på dig - kammerater eller forældre for eksempel. Mange uddannelsessteder har også kurser der kan forberede dig på eksamen, så meld dig til sådan et, hvis det findes.
     
  4. Anerkend din nervøsitet
    Når du kommer ind til eksamen, kan det være en fordel at fortælle lærer og censor, at du er nervøs, for så tager de hensyn. Det er også i lærerens interesse, at eleverne klarer sig godt, så vedkommende vil se ud over nervøsiteten, hvis du gør opmærksom på det.
     
  5. Træk vejret
    Tag en dyb indånding, hvis nervøsiteten overmander dig. Tæl langsomt til fire på både ud- og indånding.

I videoen øverst i artiklen giver Claus Kaaber, der er angstmentor, gode råd til to der kæmper med eksamensnerverne.