Passagerer 'snydes' for millioner: Sådan får du erstatning på flyrejsen

16x9

Fredag er årets store rejsedag, hvor tusindvis af feriehungrende danskere pakker sydfrugterne og drager mod varmere himmelstrøg. Men det er også en dag, hvor mange flypassagerer må slås med forsinkelser og frustration.

Imidlertid kan det betale sig at sætte sig ind i dine rettigheder som passager. Det fortæller Nicholas Michaelsen fra AirHelp, der hver dag hjælper danskere med at få deres penge igen, når flyrejsen ikke går som planlagt.

- Det er altid flyselskabet, som er ansvarlig for forsinkelser eller aflysninger. Rejser man med flere forskellige selskaber, har hvert selskab et ansvar for at udbetale kompensation, hvis de forsinker passagererne i mere end 3 timer, siger han.

Erstatning efter tre timer
Det er dog langt fra alle, der har kendskab til reglerne. Ifølge AirHelps statistikker vil omkring 5.504 passagerer på årets største rejsedag opleve, at deres fly bliver aflyst, eller en forsinkelse på mere end 3 timer til eller fra Kastrup Lufthavn. 

Hver berettiget passager har i gennemsnit krav på 3.000 dkk, hvilket bliver omkring 16.512.000 danske kroner, som flyselskaberne skal udbetale til de passagerer, som de har tilbageholdt. 

Sker det, har man som passager imidlertid ret til at blive kompenseret. Ifølge reglerne i EU giver to timers forsinkelse på flyrejsen således ret til kundepleje såsom mad og forfriskninger. Efter tre timer har du ret til økonomisk erstatning - fra 900 kroner op til 4.500 kroner.

Her får du ti gode råd til, hvordan du får erstatning på flyrejsen.

  • Gem altid dine e‐billetter og gerne boardingkort.
  • Få gerne dokumentation fra flyselskabet på dagen om hændelsen.
  • Gem sms'er/emails fra flyselskabet/rejsebureauet.
  • Hvis flyselskabet oplyser om grunden for hændelsen, så skriv den ned.
  • Læg mærke til tavler og skærme i lufthavnen om andre fly er påvirket.
  • Flyselskabet er forpligtet til at betale for evt. overnatning, mad og drikke samt 2 korte telefonsamtaler.
  • Flyselskabet er forpligtet til at transportere dig til slutdestinationen eller returnere dig til startdestinationen hurtigst muligt og uden merpris.
  • Så snart hændelsen er sket, så send dit krav ind hurtigst muligt.
  • Husk, forsinkelser på 3 timer eller derover også er berettiget til kompensation.
  • Hvis du accepterer at frasige dig din plads på et fly ved overbookning, er du ikke berettiget til kompensation.