Leverpostej og spegepølse? Her er ekspertens dom

Når der skal smøres madpakker rundt om i landet i de danske hjem, så er kødpålæg klare favoritter til at akkompagnere rugbrødet.

Det viser en spørgeundersøgelse, som Go’ morgen Danmark har foretaget i samarbejde med Megafon.

På top fem over favoritpålægget er der kød over hele linjen med spegepølse og leverpostej på første og andenpladsen.

At kødpålæg fylder så meget i madpakken er ikke særlig overraskende, mener ernæringsekspert Sara Jin Smidt, da måltider i Danmark traditionelt set er centreret omkring kød, forklarer hun i klippet ovenfor.

Hun råder dog til, at man holder igen med leverpostejen, når madpakken skal smøres. I klippet nederst i artiklen kan du se Sara Jin Smidts bud på alternativer til danskernes favoritpålæg.

Leverpostej er fyldt med protein og fedt
Sara Jin Smidt har set nærmere på danskernes to topfavoritter af kødpålæg: Spegepølse og leverpostej. Sidstnævnte har både fordele og ulemper, forklarer hun.

- Leverpostej har et højt proteinindhold, men den har også et relativt højt fedtindhold og indeholder meget mættet fedt, som er det fedt, vi gerne vil undgå i for store mængder.

- Det høje proteinindhold er byggesten til vores muskler og gør os mætte i længere tid, men hvis man opvejer det med det relative høje fedtindhold, så er det en af de typer kødpålæg, man gerne vil holde lidt igen med, siger hun.

Hvis man ikke har planer om at droppe leverpostejen på madpakken, men gerne vil skære ned på fedtet, så kan man selvfølgelig sammenligne leverpostejerne i supermarkedet og vælge den med mindst fedt i.

Ifølge Sara Jin Smidt er der også andre ting, man også bør holde øje med, når madpakken skal smøres.

- Jeg tror, det er vigtigt, når man kigger på leverpostej, at man også ser på det samlede billede af madpakken og det samlede billede af, hvad man spiser på en dag, siger hun.

Kartoffelspegepølse er et bedre valg
På førstepladsen over favoritpålæg troner spegepølsen, og her opfordrer Sara Jin Smidt til, at man vælger en kartoffelspegepølse.

- Man har brugt kartofler, som erstatter meget af fedtet, og på den måde får man reduceret fedtmængden, men man får stadigvæk spegepølse.

- Som udgangspunkt har Sundhedsstyrelsen en tommelfingerregel, der siger, at man skal gå efter maksimum ti gram fedt per 100 gram, siger Sara Jin Smidt.

I hele august måned sætter TV 2 fokus på madpakker. Her kan du finde masser af inspiration og opskrifter til børnenes madpakker.

I klippet herunder kan du se Sara Jin Smidts bud på sundere alternativer til danskernes favoritpålæg.