Spar på kalorierne: Sådan laver du sundere juleslik

I december måned og juletiden flyder de søde sager i en lind strøm fra skåle og fade til de fintfølende smagsløg.

Sådan skal det være, men hvis nu man går med planer om at holde lidt igen, og synes det er lidt kedeligt at tælle kalorier i den søde tid, så er der hjælp at hente.

Go’ morgen Danmarks ernæringsekspert Michelle Kristensen og kok Gorm Wisweh disker op med lækre opskrifter på julegodter, der er lidt sundere end den sædvanlige slags.

Du finder opskrifterne her i artiklen.

Brug tørrede frugter i konfekten
Michelle Kristensen understreger i klippet øverst i artiklen, at der ikke skal peges sundhedsfingre af nogen, men at opskrifterne blot er ment som inspiration, for der findes gode alternativer.

Hun vil gerne slå et slag for, at man kan skære ned for det raffinerede sukker med en anden julefavorit, nemlig de tørrede frugter, forklarer hun.

- Tørret frugt er altså sundere end det helt hvide sukker. Jeg vil gerne prøve at skubbe lidt til folk, så de får en lille smule sundhed samtidig med, at de kan beholde hyggen og de søde sager, siger hun.

Ved at spise Michelle og Gorms sundere julegodter kan man reducere mængden af kalorier, uden at gå på kompromis med den gode smag. Men det er ikke den eneste fordel.

I klippet herunder forklarer Michelle Kristensen, hvad der sker med blodsukkeret, når man spiser henholdsvis raffineret sukker og tørret frugt.

Gode alternativer til sukker og fedt
Hvis nu du tænker, at det ikke kan lade sig gøre at lave julelækkerier uden fedt og sukker, så har du helt ret.

Men det behøver ikke nødvendigvis være smør og hvidt sukker, man bruger.

Gorm Wisweh forklarer her i klippet, at der findes gode alternativer, når man for eksempel skal lave havregrynskugler. For eksempel er dadler både fedtede og søde, og de bidrager med en spændende smag, forklarer han.