Et, to eller intet morgenmåltid: Hvad er sundest?

16x9

Børn, der ikke spiser morgenmad, har større risiko for at blive overvægtige end børn, der spiser to morgenmåltider, viser amerikansk forskning. Resultaterne bør tages med et gran salt, mener danske ernæringseksperter.

Det siges, at dagens vigtigste måltid er morgenmaden.

Og tager man en ny undersøgelse fra Yale og Connecticut University for troende, tyder noget på, at to morgenmåltider er bedre end ikke at spise morgenmad.

Forskerne har set nærmere på 600 amerikanske skolebørns morgenmadsvaner fra femte til syvende klasse, da et stigende antal benytter sig af morgenmåltidsordninger i skolen, og dermed får to morgenmåltider om dagen.  

Undersøgelsen konkluderer lidt paradoksalt, at elever, der ikke spiser morgenmad, har en højere risiko for at blive overvægtige, sammenlignet med de der regelmæssigt spiser to morgenmåltider om dagen.

Morgenmad er ikke slankende
Spørger man ernæringsekspert Christian Bitz, skal man tage resultaterne fra undersøgelsen med et gran salt, for det er en sejlivet myte, at morgenmad er slankende, siger han.

- Jeg vil gerne hamre et stort søm igennem myten om, at hvis du spiser morgenmad, bliver du slank. Der er meget solid dokumentation for, at det ikke forholder sig sådan.

Christian Bitz fortæller, at denne form for befolkningsundersøgelser ikke forklarer sammenhængen mellem virkning og årsag. Man kan ifølge ham sammenligne det med, at man drager en konklusion om, at der ikke findes sorte svaner, fordi man aldrig har set en.

Forskernes egne hypoteser omkring den lidt paradoksale konklusion er, at børnene, der ikke spiser morgenmad, overkompenserer senere på dagen med meget eller usund mad. En anden forklaring kunne være, at de i forvejen overvægtige elever dropper morgenmaden, fordi de tror, det hjælper på deres daglige kalorieindtag.

Nok mere en social ting
Der er også den tredje forklaring, at de børn fra undersøgelsen, der ikke spiser morgenmad, kommer fra sociale kår, hvor der måske ikke er særlig stor fokus på sundhed, forklarer ernæringsekspert Per Brændgaard.

- At nogle børn får serveret morgenmad derhjemme, er en markør for noget andet. De kommer som regel fra mere ressourcestærke familier, der er opmærksomme på kost og sundhed.

- Det er veldokumenteret, at bedrestillede familier er mindre overvægtige og har sundere vaner, siger han.

Per Brændgaard mener ligesom Christian Bitz, at forsøget skal stilles anderledes op, hvis man skal kunne sige noget om sammenhængen mellem risiko for overvægt og morgenmadsrytmer.

Tag det bare roligt med morgenmaden
Hvad mener de to ernæringseksperter, er det rigtige svar? Bør man spise et, to eller intet morgenmåltid?

- Jeg mener ikke, at morgenmad er vigtigere end andre måltider, det er en myte. Når det er sagt, er der gode argumenter for, at især børn spiser morgenmad. De har mindre maver og depoter og har derfor brug for at fylde mere på tanken på grund af indlæringsevnen.

- Hvis man er sulten, skal man spise morgenmad. Det vigtigste er, at man følger sin egen appetit, har faste måltidsmønstre, og at man spiser på nogenlunde samme tidspunkter i løbet af dagen. Mit bedste råd er, at man sørger for at finde tid til at sætte sig med familien om morgenen, så man ikke starter dagen med at styrte ud af døren, siger Christian Bitz.

Man skal altså ikke hænge sig så meget i termerne morgen, middag eller aften, men derimod lytte til sit indre ur, hvilket Per Brændgaard er enig i:

- Det gælder om at spise, når man er sulten. Jeg er tilhænger af en bred definition af morgenmad. Morgenmad er det første måltid, du spiser på en dag, når du er blevet sulten.

- For nogen er det klokken halv seks morgen og andre måske først klokken ti. Morgenmad er vigtig i den forstand, at man spiser noget, når man er sulten, efter man er stået op. Det kræver, at man lytter til maven, siger han.

Hvis man har en meget travl hverdag, og på grund af det har svært ved at føle sult om især morgenen, kan man med fordel tvinge noget mad i sig, når man står op, for på den måde at sikre at kroppen har energi at tage af frem indtil næste måltid.