Fem ting som ikke slanker - selvom mange tror det

16x9

Der findes endnu ikke noget slankende mirakelmiddel, alligevel kan man blive snydt til at tro det. Se listen over fem ting, der ikke virker.

Det kan virkelig være en jungle at hitte rede i, når man gerne vil slanke sig. Det kan virke meget kompliceret, men når alt kommer til alt, er der tre ting, der gør sig gældende, forklarer ernæringsekspert Per Brændgaard til TV 2.

Overordnet set gør tre mekanismer sig gældende, når noget er slankende:

  • Enten er det noget, der kan sænke optagelsen af kulhydrater, protein og fedt.
  • Noget der kan øge stofskiftet, så man forbrænder flere kalorier.
  • Eller noget der kan give en øget mæthed, så man spiser færre kalorier.

- Hvis en fødevare skal have en slankende effekt, skal den virke på en af de tre fysiologiske mekanismer. Hvis du ser på kroppen som en organisme, skal den samlet set gå i negativ på kaloriebalancen, det vil sige, at kroppen forbrænder flere kalorier, end der bliver optaget af næringsstoffer i tarmen, siger Per Brændgaard.

Hvis du vil vide, hvilke fødevarer der eksempelvis kan hjælpe på et af de tre ovenstående punkter, kan du klikke her, og finde en liste over fem fødevarer der slanker. Du kan desuden finde inspiration til simpel og velsmagende mad, der kan hjælpe kiloene af kroppen, ved at klikke her og her.

Den lette genvej
Selvom det i teorien lyder simpelt nok at slanke sig, oplever mange alligevel problemer med det. Det er vel de færreste mennesker, der går på slankekur med et stort smil på læben.

Tænk nu, hvis der fandtes en mirakelkur, så man kan hoppe over, hvor gærdet er lavest, er der sikkert mange, der tænker. Og den usikkerhed kan være med til, at man hopper med på noget, der slet ikke virker.

TV 2 har derfor sammen med Per Brændgaard samlet en liste over fem ting, der ikke virker, men som man nemt kan tro virker.

Fem ting der ikke slanker

Detox-produkter

Udrensning er ikke nødvendigvis slankende. Foto: Shutterstock
Den helt simple regel er, at hvis et produkt lover at udrense din krop, virker det ikke slankende, forklarer Per Brændgaard.
 
- Hvis du vil tabe dig, virker kosttilskud med urter eller specielle juicer, der skal udrense kroppen, ikke. Det handler om at påvirke de tre fysiologiske virkninger - indtagelse, optagelse og omsætning.
 
- Men det er en stor industri, så skal man lige være opmærksom. Der er stor risiko for, at man kan blive snydt for mange penge, siger Per Brændgaard.
 

Skyr

Skyr Foto: Shutterstock
Enhver der er på kur og med respekt for sig selv har naturligvis spandevis af den islandske mælkespecialitet stående på køl derhjemme.
 
Men spørger man Per Brændgaard, bør man måske overveje at droppe skyr til fordel for A38.
 
- Skyr er virkelig hyldet som et slankeprodukt på grund af proteinindholdet, men der er flere kalorier i skyr end i A38. Samtidig er der flere gavnlige bakterier i A38, hvilket er hele ideen med at spise de her syrnede produkter. 
 
- I A38 får man gavnlige bakterier, der ikke findes i skyr, der, udover at hjælpe med at forebygge diarre og forstoppelse, kan være en måde at ændre tarmfloraen på. Forskning har vist, at der er forskel på tarmfloraen hos folk, der har tendens til overvægt, og folk der er slanke. Med skyr får du altså dårligere bakterier og flere kalorier, siger Per Brændgaard.
 
Hvis man gerne vil tabe sig, kan en god start på dagen eksempelvis være A38 krydret med hørfrø, foreslår ernæringseksperten.
 

Slankebarer

Proteinbar er godt, hvis man er på vandretur. Foto: Shutterstock
De små sliklignende diætbarer, der ofte lokker ved især kassekøen i supermarkedet, kan ikke udrette mirakler, forklarer Per Brændgaard.
 
- De kalder sig mange gange noget med 'diet' (diæt red.) eller lignende. I virkeligheden har de et stort indhold af kalorier, og vildleder forbrugerne til at tro, at hvis de spiser det her, har det en særlig slankende effekt. 
 
- Oprindeligt er de udviklet til erstatning af måltider, men mange forbrugere tror, at hvis de spiser det, udover det de plejer, så slanker det, og det gør det ikke. Det er en storindustri, og man vader rundt i reklamer for barer, protein og sukkerdrikke, der mange gange via reklamer signalerer, at du bliver slank. Men det er overflødige kalorier, der bliver lagt oveni, siger Per Brændgaard.
 
Han anbefaler, at man kun spiser barerne i situationer, hvor de skal erstatte et måltid, og man af praktiske grunde ikke har andet mad ved hånden, eksempelvis hvis man er på vandretur. Men i en almindelig hverdag skal man gå langt udenom dem, siger han.
 
- De lover at booste muskler og forbrænding, men bare spis frugt og drik vand. Har du brug for lidt pep, så drik en kop kaffe eller grøn the.
 

Vand

Vand i store mængder er ikke slankende. Foto: Shutterstock
Det er, ifølge Per Brændgaard, ret udbredt hos især yngre kvinder, at flere liter vand om dagen er slankende og udrensende.
 
- De klager over det på urinklinikkerne, fordi de får kvinder ind, der har problemer med ufrivillig vandladning, da lukkemusklen er blevet træt efter årevis med indtagelse af vand. En anden konsekvens af vanddrikkeriet kan være øget udskillelse af mineraler, så man udvikler mineralmangel, der kan gøre, at man bliver træt.
 
- Det er ikke slankende, fordi det ikke i sig selv giver nogen ekstra mæthed, når du når op i de store doser. Vand virker kun i det omfang, at du indtager det i stedet for noget kalorieholdigt, siger han.

Det er altså ikke på grund af vandet, men fordi man ikke drikker sodavand, vin øl eller andet, at det kan opfattes som slankende.
 

Smør

Smør i kaffen er ikke slankende. Foto: Shutterstock
Det kunne ellers være fedt, hvis smør var slankende, men desværre er Per Brændgaard ikke overbevist om effekten.
 
- Smør er i nogle kredse hypet som et slankeprodukt, hvor man kommer smør i kaffen, fordi det nærmest er rent fedt, der næsten ikke indeholder kulhydrater, men det er sprængfyldt med kalorier. Så det er kun ud fra en mystificerende tilgang til, hvad der skal til for at tabe sig, at smør er slankende, siger Per Brændgaard.
 
Han forklarer videre, at eksempelvis den meget populære Low Carb High Fat-diæt ikke er meget anderledes end detox-kure.
 
- De stirrer sig blindt på kulhydrater, men man kan godt spise for mange kulhydrater, ligesom man også kan spise for meget fedt og protein. Der er eksempelvis ligeså mange kalorier i proteiner, som der er i sukker, men man lærer, at man kan spise en helt masse af noget, og så bliver man slank. Du bliver altså kun slank ved at spise færre kalorier, optage færre kalorier eller forbrænde flere kalorier, siger Per Brændgaard.