Louisa Lorang: Her er mine fem bedste madpakketips

16x9

Mandag er store skolestarts-dag rundt om i landet.

Det er et dejligt gensyn med kammerater, og for de helt nye, er det starten på en masse nye gode venskaber.

På mad-fronten er det madpakketid igen, og hvis man som forælder savner lidt inspiration til at peppe indholdet op, så er der herunder både gode råd og opskrifter at hente fra kok Louisa Lorang, der blandt andet har skrevet ’Madpakkebogen’ og 'Mine Madpakker'.

Husk, at du kan deltage i konkurrencen #adpakke hvor du kan vinde fede præmier, læs mere her.

Sådan laver du rugbrød
Det er ikke nemt at ramme det gode rugbrød, og i supermarkedet er der så mange gode rugbrød, at det for mange ikke kan betale sig at bage til dagligt.

Men der er nu bare et eller andet over hjemmebagt brød, og det gælder især for rugbrødet. For Louisa Lorang er en rugbrødsmad og en madpakke uadskillelige, og rugbrødet er i hendes verden den nemme del af madpakken.

- Det der med, at en rugbrødsmad er kedelig, og skal hives ud af madpakken, det syntes jeg er helt forkert. Rugbrødsmaden er den nemme del, det er alt det rundt om rugbrødet, man skal bruge sin energi på.

- Rugbrød er dejligt mættende, og vi skal være glade, hvis vores unger gider spise en rugbrødsmad. Men man skal prøve at komme pålæg på, som ikke er så traditionelt. Det kan være hummus eller pesto, det behøver ikke altid være kødpålæg, det kan også bare være smurt med smør serveret med et hårdkogt æg til, siger Louisa Lorang.

Her er opskriften på hendes lækre rugbrød, som du med fordel kan bage sammen med børnene om søndagen.

Dip og grøntsager er nemt og lækkert
Når Louisa Lorang skal lave madpakker til sine børn, er det ikke usædvanligt, at den indeholder snittet friske grøntsager med dip til. For her kan hun ’snyde’ lidt på grøntsagsvægten, forklarer hun.

- Man laver en dip med grøntsager til at dyppe sine grøntsager i, og på den måde dypper man grøntsager i grøntsager. I den her opskrift har jeg valgt at bruge kikærter i guacamolen. Det er rigtig smart, fordi den ikke bliver brun i farven i løbet af dagen, og så giver det ekstra mæthed, siger hun.

Før aftensmaden plejer Louisa Lorang at skære ekstra grøntsager ud, som hun kan stille på spisebordet inden aftensmad, som familien kan nippe til. De grøntsager der ikke bliver spist eller brugt til aftensmaden, de kommer i madpakken. På den måde skal hun kun skære grøntsager en gang.

Man kan desuden altid skære ekstra grønt til køleskabet, hvor især de lidt hårdere grøntsager holder sig bedst.

- Hvis man syntes, det er for besværgerligt at lave guacamolehummus, så kan man også nøjes med eksempelvis tzatziki fra dagen før, eller mose nogle optøede ærter i yoghurt smagt til med salt, peber og lidt citron.

- Men guacamolehummus er også rigtig god som pålæg, og man kan lave det aftenen før til aftensmad for eksempel smurt i en wrap med kylling. Resterne kan bruges i madparken.

Pizzamuffins er ren forkælelse men med skjulte grøntsager
Med tiden har Louisa Lorang lært at skjule grøntsager i alle mulige ting og sager. For eksempel de her lækre pizzamuffins, der umiddelbart ser herligt syndige ud, men som skjuler på en sund hemmelighed.

- De smager af det hvideste hvedemelsballade, men de er proppet med blomkål. Så de smager af pizza, da de er lavet med hvedemel, men man får også en masse gode grøntsager. Hvis man nu kan slippe afsted med at komme blomkål i pizzadejen, hvorfor ikke gøre det?

- Blomkålen er med til at give nogle luftige og bløde pizzamuffins. Man kan altid tilsætte grovere mel, men man skal bruge lidt mindre, da det suger mere væde, siger Louisa Lorang.

Generelt kan man snige grøntsager ind i alle former for bagværk, især gulerod, squash og blomkål fungerer, fortæller Louisa Lorang.

Pizzamuffins kan man lave sammen med børnene om søndagen og fryse dem ned. Afhængig af hvornår de skal spises, kan de tø op natten over eller i løbet af dagen i skoletasken.

Restemad er madpakkemad
Når man nu alligevel er i gang med at lave mad, så kan man ligeså godt lave lidt ekstra til madpakken, mener Louisa Lorang, ligesom når hun skærer ekstra grøntsager inden aftensmaden.

- Smid nogle ekstra kyllingelår i ovnen, ligesom til den her opskrift.

- For når du bruger rester, så er det bare at smøre rugbrødsmaden, da man har lavet alle de sjove ting til madpakken allerede. Og så vil jeg sige, at man jo altså godt kan springe over mange steder. Man kan købe figenstænger af en god kvalitet, eller købe en god pesto, siger Louisa Lorang.

Hjemmelavet figenbar er et nemt sødt alternativ
Ligesom med rugbrødet og pizzamuffins kan man lave de her figenbarer om søndagen, og så havde dem liggende til hele ugen.

- Jeg har selv en helt vild sød tand, og når jeg har spist et måltid, så har jeg altid lyst til at noget sødt bagefter.

- De her figenbarer er nogle jeg selv kommer i håndtasken, og så er de oplagte at lave sammen med børnene. Men der er meget sukker i, så man skal kun have en enkelt med, siger Louisa Lorang.

Husk, at du kan deltage i konkurrencen #adpakke hvor du kan vinde fede præmier, læs mere her.

Kilde: Alle opskrifter i artiklen er fra bogen 'Mine Madpakker' udgivet af Lindhardt og Ringhof