Fem banebrydende børnebøger fylder rundt: - Man havde ikke set det før

Lige meget om du er ung eller gammel, har du helt sikkert stødt på en af disse klassiske børnebøger, som i år fylder 50 år.

Hvad har 'Snøvsen', 'Halfdans ABC', 'Silas og den sorte hoppe', 'Lille Virgil' og 'Cykelmyggen Egon' til fælles?

De er fem børnebøger, som alle er udgivet for 50 år siden i år. 

Men for 50 år siden var de også banebrydende bøger, som var med til at forme den måde, som vi læser børnebøger på i dag. 

Nu måtte børn gerne høres

For 50 år siden herskede mantraet om, at børn skulle ses, men ikke høres. De blev pakket væk, gemt af vejen og der var generelt ikke særlig meget spændende læsestof for de små.

- Børnelitteraturen var underprioriteret, dengset og kedeligt skrevet i 1967, fortæller Søren Vinterberg, litteraturanmelder og journalist, i 'Go' morgen Danmark' tirsdag morgen.

16x9
Fem bøger var i 1967 med til at ændre den måde, som børnebøger blev skrevet. 'Cykelmyggen Egon', 'Snøvsen', 'Halfdans ABC', 'Lille Virgil' og 'Silas og den sorte hoppe' fylder alle 50 år i år. Foto: Gyldendal/Carlsen

Men i midten af 1960'erne skete der noget i det danske samfund. Velfærdssamfundet blev styrket og børn fik en ny og større plads i dagligdagen. Det skabte en ny opmærksomhed om børnelitteraturen, som var med til at skabe fem nye banebrydende børnebøger på ét år i 1967.

- Nu blev tonen frimodig og munter på en måde, som man ikke havde set før. Opfattelsen af at børn skulle ses, men ikke høres blev ændret. Der kom krav om kontakt og kærlighed, siger Søren Vinterberg.

Børns synspunkt på verden blev simpelthen anerkendt. De skulle ikke længere rettes til, indtil de blev voksne og "rigtige" mennesker. 

Der kom også en ny bibliotekslov i 1964, som krævede, at alle biblioteker skulle have en børneafdeling. 

De glade bøger

En af bøgerne er historien om Lille Virgil, der bor i sit hønsehus, som er skrevet af Ole Lund Kirkegaard.

- I bogen springer vi lige ud i det, og Ole Lund Kirkegaard skriver meget enkelt og ligetil. Virgil hedder jo faktisk "Lille Virgil' og han bor i et hønsehus, siger Søren Vinterberg.

Dét, krydret med de særlige og en smule groteske tegninger af forfatteren selv gjorde, at bogen brød igennem. 

- 'Snøvsen' er et andet og godt eksempel på den bogstavelige måde, som børn opfatter verden på. Titlen er ordspil på 'at gå fra snøvsen' og drengen Eigil i bogen synes, at det er så synd for Snøvsen, at alle altid går fra den, siger Søren Vinterberg. 

Den måde at tænke sproget ind i børnelitteraturen var helt ny og utænkelig tidligere.

Herover uddyber litteraturanmelder Søren Vinterberg, hvorfor man begyndte at tage børnelitteraturen mere seriøst i 1967.

Plads til alvor

'Silas og den sorte hoppe' var en anden, men stadig ny tilgang til børnelitteraturen. Det var mere alvorligt og omfattende, hvor bogen er den første i et stort omfattende værk på 13 bind. 

- Den kom til verden som vinder i en børnebogskonkurrence, som det Danske Akademi udskrev. Forfatteren Cecil Bødker var sammen Benny Andersen og Halfdan Rasmussen kendt som lyrikere for voksne, og det betyder, at der kommer en sproglig vitalisering af børnebøgerne, siger Søren Vinterberg. 

Hele værket om Silas fortsætter med, at børnene danner et kollektiv på Sebastiansbjerget og møder den første LBGT-person i børnelitteraturen - nemlig hestekragen, som er tvekønnet.

- At det kan forekomme i børnelitteratur, er et nybrud i sig selv, siger han.

Farverig og gennemjazzet

'Cykelmyggen Egon' er i en anden boldgade, hvor stærke og yderst kreative tegninger for tiden pryder siderne. 

- Den er blevet en evergreen, fordi den er så musikalsk og gennemjazzet. Egon er fræk og fuldstændig ubekymret, siger Søren Vinterberg.

Alle bøgerne kan lige nu købes på Gyldendal og Carlsens forlag. 

Afstemning