Sådan ser du, hvilken app på mobilen der stjæler al din tid

Hvor mange timer bruger du på Facebook eller Instagram?

For nogen kan det lyde som et spørgsmål, man helst ikke vil have et ærligt svar på, men er du en af de nysgerrige, så læs med her. 

Det er nemlig relativt nemt selv at tjekke, hvilken app der er din største tidsrøver på mobilen. Men vær forberedt på, at du kan blive overrasket.

- Det bliver man altid. Jeg bliver også selv overrasket. Selvom det ikke giver et 100 procent billede af ens forbrug, bliver man overrasket over, at en eller anden app ligger øverst, siger David Guldager, gadgetekspert ved TV 2.

Sådan gør du

Har du en androidtelefon, kan du formentlig se dit forbrug under 'batteri' under 'indstillinger'. Har du et ældre system kan du downloade en app, der kan registrere forbruget. Det kan for eksempel være appen App Usage. 

Er du bevæbnet med en iPhone, kan du derimod få svaret med få klik på telefonen.

16x9
Sådan finder du oplysningerne på din iPhone. Foto: TV 2

Åbn telefonens indstillinger og bladr ned for at vælge menupunktet batteri. Når punktet åbner, kan du klikke på et lille ur i højre side cirka midt på skærmen. Så kan du se, hvor meget tid, du har brugt på de forskellige apps. Du kan enten se tallene for de seneste 24 timer eller for den seneste uge. 

- På den måde kan du se, om det er det samme billede over længere tid. Hvis man bruger mange forskellige apps, kan du se, hvilke apps som bruger meget batteri -  for eksempel hvis den konstant kører i baggrunden, siger David Guldager og fortsætter:

- En del apps er blevet afsløret i at trække mere batteri end de skulle. Jeg havde en app der hedder Moove som trackede mine bevægelser, og jeg blev overrasket over, at den tog 20 procent af min strøm uden at jeg trykkede på den.

Sådan kommer du mobilafhængigheden til livs

SLET SOCIALE APPS
Hvis du sletter de store tidsrøvere som Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter fra din telefon, gør du det sværere for dig selv at fodre din afhængighed.

SLUK FOR NOTIFIKATIONER OG VIBRATIONER
Hvis du hele tiden bliver mindet om, når der sker noget nyt på mailen, på sms eller i de sociale apps, er det svært at lade telefonen ligge. Slå derfor notifikationerne og vibrationer fra.

LAV REGLER
Tjek kun din telefon i bestemte tidsrum og sørg for, at du så har tid til at svare på mails og sms'er, så du ikke får fornemmelsen af at være bagud.

FORTÆL DET TIL OMVERDENEN
Dine venner og kolleger har nok vænnet sig til, at du altid svarer på mail og beskeder med det samme. Fortæl dem, at du skærer ned, både så de er forberedte, og så du letter angsten for at melde dig ud af fællesskabet.

VÆR FORBEREDT PÅ SYMPTOMER
Når du prøver at komme en afhængighed til livs, vil du typisk blive rastløs, irritabel og opleve angst for at gå glip af noget. Du kan også få trang til fed og salt mad. Symptomerne varer ifølge erhvervspsykolog Helen Eriksen typisk 10-14 dage.

VÆR TÅLMODIG
Jo længere tid, du plejer at bruge telefonen, og jo mere identitet, du har i dit arbejde eller på sociale medier, desto længere tid vil det tage at vænne dig af med at være online hele tiden.

Sammenlignes med stoffer

Hvis du synes, tallene er lige lovligt høje, kan det være fordi, du er en social person, der er bange for at blive lukket ud.

- Dybest set bygger behovet for at være på internettet på social angst. Vi er bange for at gå glip af noget. Vi vil ses og føle os accepteret, siger Morten Munthe Fenger, psykolog og forfatter til bogen 'Mobilen tager mappen'.  

Han bakkes op af hjerneforsker på Københavns Universitet, Albert Gjedde, som sammenligner afhængigheden af mobilen med afhængighed af for eksempel stoffer. 

- Du belønner din hjerne, når du går på internettet. Afhængighed er en form for læring, og du har hormoner i din hjerne, som vil fortælle dig, at du er god til det, du er ved at lære. Om det er et kokainmisbrug eller et forbrug af internettet kommer ud på ét, siger han. 

Afstemning

Test om du er afhængig

TV 2's gadgetekspert David Guldager oplever selv, at hans telefon fylder for meget i hverdagen, men han er blevet bedre til at lægge den fra sig i sociale sammenhænge.

- Jeg bliver ikke længere overrasket, hvis den løber tør for strøm. Jeg prøver at holde mig til en lille håndfuld apps - hvis jeg brugte mange, ville jeg holde øje med batteriforbruget, siger han. 

Han har tidligere taget en mobilpause på en måned for at komme afhængigheden til livs, og det var lidt af en øjenåbner. 

- Det gav virkelig et billede af mit mobilforbrug og min mentale tilstand omkring det. Jeg lod mærke til andres forbrug og på ferier så jeg ofte kinesiske familier sidde sammen med øjnene på hver sin skærm. De er teknologisk foran, så det var et billede på, hvor vi er på vej hen, siger han. 

Han vil dog ikke droppe mobilen, men han har lært at forstå sit behov:

- Man kan jo føle sig helt nøgen uden mobilen, men jeg prøver ikke at tage dem frem alle mulige steder, for eksempel når jeg står i en kø, siger David Guldager.

Er din telefon også groet fast i håndfladen på dig? Tag testen her og se, om du er afhængig af din mobiltelefon.

TEST: Er du afhængig af din mobiltelefon?