Store ændringer i din Facebook Messenger træder snart i kraft

16x9
Reklamerne bliver lagt mellem dine beskeder. Foto: Lars Bahl / Scanpix

Ekspert mener, at man på sigt vil kunne betale sig fra det.

Når man skal skrive til sin datter, mor eller elskede, kan man vælge at sende en sms, en mail eller bruge Facebook-app'en Messenger.

Gør du det sidste, så er du langtfra den eneste. Facebook oplyser, at over en milliard mennesker bruger deres kommunikations-app, men nu sker der invasive ændringer på den front.

Fra på tirsdag vil Facebook begynde at putte reklamer ind mellem de beskedtråde, som du har kørende med dine kontakter. Det vil cirka se ud som på billedet ovenfor.

Det skriver Facebook i en besked til nye mulige annoncører.

Det overrasker ikke Torben Vognsen, der er chefredaktør på teknologimagasinet iNPUT. Han lægger vægt på, at Facebook er et firma, der skal tjene penge, og at gratis tjenester jo aldrig er gratis i virkeligheden.

- Personligt synes jeg, at det er meget fair, at Facebook skal tjene penge på deres tjenester, for en app som Messenger bliver jo løbende opdateret og holdt ved lige, og det koster penge for Facebook. Man kan dog diskutere, om Facebook er ved at blive for grådige, siger han.

Torben Vognsen tror dog ikke, at reklamerne vil få folk til at stoppe med at bruge app'en.

- Brugerne af Messenger vil først være trætte af denne her ændring, og så vil de tilgive det, og så vil de glemme det, mener han.

For du og jeg er nemlig afhængige af kommunikation på netop denne app.

- Det er jo lidt ligesom med pushere. De første par gange er stofferne gratis, men når du så er afhængig, så skal du til at betale. Sådan er det også med Messenger. Vi kan jo ikke længere fravælge app'en, for vi er blevet nærmest afhængige, siger Torben Vognsen.

Dine samtaler er milliarder værd

Et overslag fra banken Barclays Capital lyder på, at Facebook vil tjene omkring 11 milliarder dollars inden år 2020 på ændringen i Messenger. Det svarer cirka til 71 milliarder danske kroner, som Facebook-koncernen vil få ud af at lægge reklamer imellem dine beskeder fra Moster Oda og hende den sjove fra folkeskolen.

De seneste seks måneder har Facebook testet reklamer i Messenger i Australien og Thailand, og ud fra disse tests kan man se, at annoncører vil kunne bruge reklamerne på to forskellige måder. Enten kan de henvise folk til deres hjemmeside, hvis man klikker på linket, eller også kan de automatisk åbne en samtale med brugeren.

For de brugere, der virkelig vil føle sig generet af reklamerne, mener Torben Vognsen dog, at der nok vil opstå et alternativ.

- I fremtiden kunne jeg forestille mig, at Facebook laver en mulighed for at betale sig fra at se alle reklamerne, siger Torben Vognsen.

Afstemning