Otteårig skolehund er børnenes bedste ven: - Det giver en helt anden ro

Klassens firbenede kammerat hjælper elever med særlige behov til en bedre skolegang.

På Resen Skole nær Skive er otteårige Thomas en god og populær ven. Han er afslappet, omgængelig og fuld af overskud. Og så er Thomas en golden retriever.

Som såkaldt skolehund hjælper Thomas børn med særlige behov til at få en bedre skoledag. Det kan eksempelvis være elever med ADHD eller autisme, som blandt andet lærer at være mere til stede og koncentrere sig bedre.

- Der er mange, der ikke har nogen bedste venner, men det kan skolehunden blive for dem. Den kan give læring i, hvordan man kan være der for andre og vise følelser. Og når skolehunde har lært dem det, kan det overføres til andre børn, siger hundeadfærdsbehandler Irene Jarnved i ’Go’ morgen Danmark’.

Hund af et særligt stof

Hun forklarer, at det typisk er rolige hunderacer, der bliver skolehunde. De skal have tålmodighed og stort overskud.

Og det har hunden Thomas, som ved besøget i ’Go’ morgen Danmark’ ikke lader sig anfægte af den store opmærksomhed.

Faktisk tager han sig under interviewet en lille lur:

Skolehunden Thomas er en sand (firbenet) ven. Video: Karoline Lunddal Dam

- Han er gjort af et særligt stof. Han kan håndtere meget støj og virak, fortæller Thomas’ ejer, lærer og hundefører Rikke Espersen, som underviser på Resen Skole.

- Han kan godt ligge og se vældig afslappet ud, men så alligevel opfange, at der kan være brug for ham. Så går han typisk hen og lægger hovedet på urobarnet. Så bliver han aet lidt og lister så af igen, når koncentrationsevnen er genetableret.

Mange elever med særlige behov kan lettere koncentrere sig ved hjælp fra en skolehund som Thomas.
Mange elever med særlige behov kan lettere koncentrere sig ved hjælp fra en skolehund som Thomas. Foto: Resen Skole/Skolehunden/Rikke Espersen

En helt anden ro

Et af de børn, der har haft fornøjelsen af at gå i klasse med Thomas, er Nicholas på snart ni år.

Inden han sidste år begyndte på medicin, var han ofte opfarende og reagerede meget udadtil, forklarer Nicholas’ mor, Louise Majgaard. Medicinen hjalp, men særligt når Thomas havde været forbi klassen, kunne Louise mærke, at hendes søn faldt betydeligt mere til ro.

- Han fortalte på et tidspunkt, at "det bedste ved at gå i skole er, når Thomas er der,” siger Louise Majgaard og forklarer, hvordan de ellers meget aktive børn kunne sidde helt stille og vente på, at skolehunden skulle åbne øjnene.

Som skolehund er Thomas ofte samlingspunkt for både børn og voksne.
Som skolehund er Thomas ofte samlingspunkt for både børn og voksne. Foto: Resen Skole/Skolehunden/Rikke Espersen

Reglen er nemlig, at man skal lade Thomas være, når han slapper af.

- Det er tydeligt at mærke, at når Thomas er i klassen, giver det en helt anden ro. Børnene får et helt andet fællesskab omkring ham, siger Louise Majgaard.

Skolehund in spe

I dag er Thomas det meste af tiden taget videre til andre af skolens klasser. Derfor er Nicholas ifølge sin mor noget slukøret og savner sin firbenede ven.

Til gengæld har familien efter de positive erfaringer med skolehunden anskaffet sig den lille cairn terrier-hvalp Coco, som nu er tre måneder.

- Hun sover inde ved Nicholas. Hver eneste nat. Hun følger ham overalt. Og det er tydeligt at se, at de dyr gør noget for de her børn, siger Louise Majgaard.

Mange af eleverne udvikler et nært forhold til skolehunden.
Mange af eleverne udvikler et nært forhold til skolehunden. Foto: Resen Skole/Skolehunden/Rikke Espersen

Om Coco en dag kan følge helt i Thomas’ fodspor må tiden vise. For at blive skolehund kræver det, at en hund skal være to år gammel og leve op til nogle helt bestemte krav.

Blandt andet skal hunden kunne håndtere situationer med glatte underlag, pludselig larm og børn omkring sig. Og bliver de først forskrækkede, skal de kunne afstresse og hurtigt ryste oplevelsen af sig.

Det forklarer hundeadfærdsbehandler Irene Jarnved, som sammen med Rikke Espersen uddanner andre skolehunde som Thomas.

- Hunden skal ikke bare tåle at være til stede i skolen. Den skal også få noget godt ud af det og synes, det er rart, siger hun.

På skolehunden.dk uddanner Irene Jarnved og Rikke Espersen andre hunde til tjansen som skolehund. Her poserer den håbefulde golden retreiver Storm, som trods sin lighed med Thomas må vente lidt endnu:

Skoleåret er startet️ Alle vores skønne elever har været i gang i denne uge og onsdag i næste uge starter hold 3 på...

Posted by Skolehunden on Thursday, 17 August 2017

Barnets bedste ven

Også skolehundens ejer er der krav til i form af en relevant uddannelse. Og netop det at bære kasketterne som både hundefører og lærer er essentielt, mener Rikke Espersen, som privat har i alt fem golden retrievers mellem 16 uger og 8 år.

I rollen som hundefører aflæser hun løbende, om der er situationer, som Thomas skal trækkes ud af. Samtidig sørger hun som lærer for, at elevernes oplevelser og erfaringer med skolehunden kan overføres til andre forhold.

Med venskabet til Thomas lærer eleverne også noget, de kan bruge uden for skolen.
Med venskabet til Thomas lærer eleverne også noget, de kan bruge uden for skolen. Foto: Resen Skole/Skolehunden/Rikke Espersen

For eksempel fortæller Rikke Espersen om en dreng, hun har haft i femte klasse, som kom fra en anden skole og var vild, udfarende og slog de andre børn.

- Han havde en rigtig tung selvforståelse af, at han var en dreng stort set uden venner, og som nemt kunne komme til at slå, når det blev svært, siger hun.

Men i mødet med Thomas gik der ikke længe, før drengen havde fundet sig en ven. Og med det afsæt kunne skolen give ham en ny selvfortælling:

- Vi kunne jo sige: ”Jeg kan se, at du sammen med Thomas godt kan tage hensyn og vise opmærksomhed”, siger Rikke Espersen.

- I løbet af kort tid havde han en soveaftale med en anden dreng fra klassen. Og de blev bedste venner.