Youtube melder sig ind i konkurrencen mod Spotify

16x9
I dag er det ikke nemt at have musikken fra Youtube med på farten. Det bliver anderledes i fremtiden. Foto: Søren Bidstrup / Scanpix Denmark

I næste uge sender videoplatformen Youtube en musikstreamingstjeneste på gaden. Den får det nok svært i Danmark, mener musikforsker.

Youtube er god til overspringshandlinger og leveringsdygtig i alt fra hundevideoer og tegnefilm til videoer af folk, der slår sig.

Seertallene taler dog deres klare sprog, og der er én genre, som i den grad slår igennem på videotjenesten: Musikvideoer.

Ni ud af de ti mest sete videoer på Youtube nogensinde er musikvideoer, og det har tjenesten nu taget til efterretning.

I næste uge lancerer firmaet sin egen musikstreamingstjeneste, Youtube Music, der skal konkurrere med tjenester som Tidal, Apple Music og meget populære Spotify.

Har Google i ryggen

Ifølge Rasmus Rex Pedersen, der er musikforsker på Roskilde Universitet, er det ikke overraskende, at Youtube nu melder sig ind i konkurrencen som musikplatformen.

- Det har ligget i kortene længe, at Youtube ville lancere et tiltag. De har gode forudsætninger, fordi deres videotjeneste i forvejen er den mest populære streamingtjeneste, siger han.

- Youtube har jo også den fordel som Google-ejet virksomhed, at de har adgang til alle Android-telefonerne, og det er på telefonerne, der bliver lyttet til musik, siger Rasmus Rex Pedersen.

- De er ligesom Apple Music en seriøs konkurrent til Spotify.

Sådan kommer Youtube Music til at se ud.
Sådan kommer Youtube Music til at se ud. Foto: Youtube

Får det svært i Danmark

Rasmus Rex Petersen har dog ikke de store forhåbninger på Youtube Musics vegne.

- I Skandinavien er streaming efterhånden så veletableret, at det er svært at rykke ved markedsandelene. Folk har taget en tjeneste til sig, og da det, de tilbyder, basalt set er det samme, er det svært at få folk til at skifte, siger han.

Afstemning

Youtube Music ligner også på mange punkter de eksisterende platforme. Ifølge en pressemeddelelse vil det dog være muligt at finde en sang, selv om man hverken kender kunstneren eller titlen, men blot et par enkelte ord fra teksten.

Samtidig vil Youtube Music registrere, hvor man befinder sig, så de eksempelvis kan tilbyde afslappende musik, når man befinder sig i en lufthavn, og hurtigere musik, når man står i træningscentret.

Det er dog ikke forskelle, der er så essentielle, at det vil få de danske musiklyttere til at opgive deres spillelister på deres nuværende streamingtjenester, vurderer Rasmus Rex Pedersen.

- Jeg tror, at Youtube Music vil kunne mærkes i en dansk kontekst, men jeg er mere skeptisk over for, om de kommer til at rykke fundamentalt på Spotifys førende position, lyder musikforskerens vurdering.

Bedre chancer globalt

Danmark er først med i næste runde af lande, der får adgang til tjenesten.

I første omgang bliver Youtube Music kun lanceret i USA, Australien, New Zealand og Mexico.

Rasmus Rex Pedersen forudser, at den nye musikstreamingstjeneste har bedre vilkår i lande som disse, da streamingmarkederne her ikke er nær så modnede som det danske.

- Apple Music har fået bedre fat i England og USA, så her har Youtube Music også potentiale. Man kunne også forestille sig, at Youtube Music ville kunne komme ind på mindre modnede markeder som det sydamerikanske, det afrikanske og det asiatiske. Det har helt sikkert en basis for at rykke ind globalt.

Om brugerne stadig vil ty til de klassiske musikvideoer, når de skal streame musik, vil tiden vise, men indtil videre er det her, musik for alvor bliver set og lyttet til.

Herunder kan du se listen over de ti mest sete videoer på Youtube nogensinde. Ni ud af ti er musikvideoer.

Mest sete videoer på Youtube

Bailando

Enrique Iglesias Foto: Suzanne Cordeiro / Scanpix Denmark
Enrique Iglesias, Descemer Bueno og Gente De Zonas 'Bailando' fra april 2014 sniger sig lige akkurat ind på top ti-listen med 2,51 milliarder visninger. 

Shake It Off

Taylor Swift. Foto: Danny Moloshok / Ritzau Scanpix
Taylor Swifts 'Shake It Off' fra august 2014 er blevet set 2,56 milliarder gange. 

Sugar

Maroon 5. Foto: Valerie Macon / Scanpix Denmark
Den amerikanske popgruppe Maroon 5 sniger sig ind på en ottendeplads med 2,58 milliarder visninger siden januar 2015. 

Sorry

Justin Bieber. Foto: Stuart Franklin / Scanpix Denmark
Justin Biebers 'Sorry' fra oktober 2015 er blevet set 2,93 milliarder gange. 

Uptown Funk

Bruno Mars og Mark Ronson (til venstre) vandt en Grammy for 'Uptown Funk'. Foto: Robyn Beck / Scanpix Denmark
Musikvideoen til Mark Ronson og Bruno Mars' sang 'Uptown Funk' blev uploadet i november 2014. Siden er den blevet set 3,05 milliarder gange. 

Masha and the Bear: Recipe for Disaster

Masha and the Bear. Foto: Screendump, Youtube
Som den eneste video på Youtubes top ti-liste er 'Masha and the Bear' ikke en musikvideo. Det er derimod 17. afsnit af en serie. Dette afsnit er blevet set 3,06 millarder gange siden januar 2012. 

Gangnam Style

Psy. Foto: Jung Yeon-je / Scanpix Denmark
Den sydkoreanske sanger Psy blev den første kunstner, der opnåede mere end en milliard visninger på sin musikvideo til landeplagen 'Gangnam Style'. Siden juli 2012 er den blevet set 3,15 milliarder gange.

Shape of You

Ed Sheeran Foto: Fabrizio Bensch / Ritzau Scanpix
Ed Sheerans superhit indtager en tredjeplads med 3,51 milliarder visninger siden januar 2017. 

See You Again

Charlie Puth og Wiz Khalifa. Foto: Kena Betancur / Scanpix Denmark
Wiz Khalifa og Charlie Puths musikvideo fra april 2015 er blevet set 3,56 millarder gange.

Despacito

Luis Fonsi og Daddy Yankee på scenen med monsterhittet 'Despacito'. Foto: Timothy A. Clary / Ritzau Scanpix
Youtubes allermest populære video er Luis Fonsi og Dandy Yankees musikvideo til sangen 'Despacito'. Den er set 5,15 milliarder gange, siden den blev uploadet i januar 2017.