Bliver en sort bil varmere i solen end en hvid? TV 2 har lavet testen

16x9
TV 2 har testet, hvilken af disse to biler der bliver varmet mest op af solen. Foto: Alexander Klemp

Testen blev lavet en dag, hvor temperaturen udenfor blev målt til 22,6 grader, da den var på sit højeste.

Når solens stråler bager, er der nogle gængse problematikker, du næsten ikke kan undgå at støde på.

Og dagen i dag er ingen undtagelse, da den kan blive årets hidtil varmeste af sin slags.

Sorte overflader bliver uhyre varme i soltimerne, hvor det let kan føles som at sætte sig på en stegepande, hvis du uden videre placerer dig i en sort havestol iført korte benklæder.

Det samme gør biler, der holder parkeret. Hvert år advares der mod at lade dyr såvel som mennesker blive i bilen – også selvom der blot er tale om et kort ophold. 

Men har temperaturen på bilens overflade indflydelse på, hvor varmt det bliver inde i bilen? 

TV 2 har testet, hvor hurtigt en sort kontra en hvid bil bliver varmet op af solen.

Temperaturer følges ad

På en parkeringsplads i Kastrup holder to biler parkeret under en skyfri himmel. 

De er af samme mærke, samme model og har samme interiør. Det eneste, der adskiller dem, er farven på deres lak.

Den ene er sort, den anden er hvid.

TV 2 har brugt henholdsvis en hvid og en sort Peugeot 208 til forsøget, da det ifølge FDM er den mest solgte bil i Danmark i 2017.
TV 2 har brugt henholdsvis en hvid og en sort Peugeot 208 til forsøget, da det ifølge FDM er den mest solgte bil i Danmark i 2017. Foto: TV 2 / Alexander Klemp

Temperaturen har sneget sig op på 20,1 grader udenfor, hvor bilerne holder parkeret.

Bilernes aircondition har været tændt op til forsøget, som den ville have været det, hvis bilens fører netop havde drejet nøglen og forladt bilen. Testen går i gang klokken 11. På det tidspunkt er temperaturen inde i den hvide bil 26,3 grader, mens temperaturen i den sorte er 25,8 grader.

SÅDAN GJORDE VI:

For at skabe de rigtige rammer for testen, brugte TV 2 tre biler. 

To biler, en hvid og en sort, blev parkeret i direkte sol. Et særligt termometer målte lufttemperaturen hvert femte sekund på bagsædet af hver bil, hvor solens stråler ikke ramte direkte.

Den tredje bil blev parkeret i skygge og et termometer målte temperaturen i bilen hver halve time. 

Forsøget varede cirka fra klokken 11.00 til 14.30. 

Testpersonen opholdte sig i den hvide bil fra cirka kl. 13.00 til 14.15.

Efter en time er temperaturen i begge biler steget med mere end 13 grader.  

Temperaturen i bilerne stiger i takt med temperaturen udenfor, som når 22,6 grader, da den er på sit højeste.

På grafen herunder ses det, at temperaturen indvendigt i den sorte og hvide bil følges pænt ad indtil omkring klokken 13.45. På det tidspunkt rullede TV 2s testperson vinduet ned i den hvide bil for at se, hvordan det påvirkede temperaturen.

Grafen viser, hvordan temperaturen stiger i henholdsvis den sorte og den hvide bil.
Grafen viser, hvordan temperaturen stiger i henholdsvis den sorte og den hvide bil. Foto: TV 2

Ruderne holder varmen inde

Konklusionen er altså, at den sorte bil ikke varmes mærkbart mere op end den hvide.

Det skyldes ifølge Christian Bahl, seniorforsker hos DTU Energi, at bilerne opvarmes gennem ruderne.

- Det fungerer på samme måde som et drivhus. Solen skinner ind i alle bølgelængder og bliver optaget i bilen. Når strålingen reflekteres inde i bilen og forsøger at komme ud igen, bliver den standset af vinduerne.

Hvid reflekterer solstrålerne

Christian Bahl forklarer, at strålerne omdannes til varme på samme måde, som vi kender det fra drivhuseffekten. Derfor afhænger den indvendige temperatur i bilen i langt højere grad af farven på de ting, man har inde i bilen, end af farven udenpå.

- Er tingene inde i bilen sorte, vil den umiddelbart blive en smule varmere. Det skyldes, at hvid reflekterer varmen mere end sort, forklarer Christian Bahl og referer til de ”stanniolagtige måtter”, som mange vil kende fra sydligere himmelstrøg.

Måtterne reflekterer nemlig solens stråler, før de når gennem bilruden, og på den måde undgår man, at bilen varmes op til ulidelige – og farlige – temperaturer.

I forsøget endte temperaturen helt oppe på 48,7 grader i den hvide bil og 50,1 grader i den sorte, før vinduet i forbindelse med forsøget blev rullet ned, og temperaturen i den hvide bil stagnerede.

Temperaturen i den sorte bil, hvis vinduer ikke blev rullet ned, målte 52,2 grader, da den var på sit højeste. Temperaturen blev målt klokken 14.45, hvor temperaturen i skyggen udenfor var 19,8 grader.