For lidt søvn kan få alvorlige konsekvenser for børns sundhed

Det ødelægger ikke kun koncentrationen, når børn ikke får deres søvn. Begynd at forberede dit barn til hverdagens tidlige morgener allerede nu.

Sommerferien lakker mod enden, og det betyder, at de fleste danske børn igen skal tidligt op og i skole.

Derfor er det også vigtigt, at de får deres søvn. Ellers kan det få alvorlige konsekvenser for deres sundhed, viser ny forskning offentliggjort af The American Academy of Pediatrics.

Selvom det ikke er nyt, at børn har brug for deres søvn, så er det ny viden, at det har så stor indflydelse på deres sundhed, fortæller børneekspert Sofie Münster i 'Go’ Morgen Danmark'.

- Det øger nemlig en række risici i forhold til at udvikle hjertekarsygdomme senere. Så ifølge forskningen har søvn ikke kun en stor betydning for, at børn er klar til dagen, men er afgørende for deres sundhed, siger hun.

Påvirker hukommelsen

Udover de sundhedsmæssige konsekvenser får børnene også sværere ved at koncentrere sig og være med i undervisningen.

- Søvn har en indflydelse på, om de kan huske det, de lærer om dagen. For alt det, man skal huske på den lange bane, det lagrer sig i langtidshukommelsen, når man sover, siger Sofie Münster.

Her er det ifølge hende vigtigt som voksen at gå ind og give barnet nogle faste rammer og rytmer omkring sengetiderne – selvom det kan gøre én upopulær.

Skærme ødelægger søvnen

For en af de helt store syndere, når det kommer til børns søvn, er nemlig det blå lys fra diverse skærme – herunder mobiltelefoner og tablets.

Ifølge en Gallup-undersøgelse foretaget for Børne- og Socialministeriet er det hele 58 procent af danske børn i udskolingen, der tjekker deres telefon efter sengetid.

Det er et problem, fordi lyset fra skærmen forstyrrer hjernens evne til at falde til ro og gør, at man sover mere ujævnt. Derfor foreslår Sofie Münster, at skærmene lægges væk mindst en time før sengetid.

Og da det er en begrænsning, der nok ikke vil falde i god jord – særligt hos teenagerne – så er det en god idé som forældre at statuere et godt eksempel, forklarer hun.

Gælder også teenageren

Børneeksperten anbefaler også, at man allerede nu begynder at forberede sig på hverdagens indtog og indfører normale sengetider.

På den måde vil det være lettere for børnene, når skolen starter, og de skal tidligt op. Og selvom det kan være op ad bakke, så gælder det også teenageren, understreger eksperten.

- Vi går ikke ind i en slikbutik og lader dem vælge helt selv, og sådan bør det heller ikke være med søvn. De skal også forstå, hvorfor der er grund til at sove, siger Sofie Münster.