Skolestart i hele landet, men disse tre børn bliver undervist hjemme - mor forklarer hvorfor

16x9
Maj My Humaidan og hendes mand har valgt at hjemmeskole foreløbigt tre af deres fire børn. De vil gerne præge deres børns uddannelse. Foto: Maj My Humaidan

Maj My Humaidan er en af de forældre, der har valgt folkeskolen fra og hjemmeskoling til.

Mandag var for tusindvis af danske børn lig med første skoledag efter sommerferien.

Men det er ikke alle børn i skolealderen, der i disse uger skal til at pakke penalhuse og gymnastiktasker ned i rygsækken.

For omkring 475 danske børn står ikke op og går i skole hver dag, men bliver i stedet undervist derhjemme.

Tre af dem er Maj My Humaidans børn. Hun og hendes mand valgte for et år siden at trække deres ældste søn ud af folkeskolen, og i år starter også hans søskende på seks år, som er tvillinger, i hjemmeskolen på Ærø. Det fortæller hun i ’Go’ aften Danmark’.

Flere skoles derhjemme

De senere år har der været en stigning i andelen af forældre, der beslutter at hive deres børn ud af skolesystemet eller dropper det helt.

For fire år siden var der i gennemsnit fire børn per kommune, der blev hjemmeundervist. Sidste skoleår var det tal steget til fem, skriver Folkeskolen.dk.

Der er ikke lavet nogle undersøgelser af, hvorfor danske forældre beslutter at hjemmeskole deres børn, men for Maj My Humaidan og hendes mand er der en helt klar årsag.

- Jeg synes efterhånden, at der er trukket så mange læringsmål ned over både elever og lærere, og der er mange prøver og en testkultur, der gør, at man glemmer det hele menneske. Jeg har svært ved at se, hvordan der er plads til nytænkning og kreativitet i det system, siger hun i ’Go’ aften Danmark’.

En af årsagerne til, at Maj My Humaidan og hendes mand har valgt at hjemmeskole børnene, er, at det giver dem mulighed for at have nogle gode oplevelser sammen som familie.
En af årsagerne til, at Maj My Humaidan og hendes mand har valgt at hjemmeskole børnene, er, at det giver dem mulighed for at have nogle gode oplevelser sammen som familie. Foto: Maj My Humaidan

Maj My Humaidan fortæller, hvordan hendes søn Storm, der i dag er ni år, i løbet af 1. klasse begyndte at blive mindre begejstret og livsglad.

- Og han er ellers en ret engageret og nysgerrig type.

- Nu har vi hjemmeskolet ham et år, og for nyligt sagde han, at nu vågner han aldrig om morgenen og siger, at han er syg, selvom han ikke er det. Det gjorde han indimellem før.

Bod med saftevand er også skole

Maj My Humaidan og hendes mand har begge meget fleksible jobs, som de kan udføre hjemmefra om aftenen, når børnene er puttet, men derudover er der ikke noget, der hedder en typisk dag i familien Humaidan.

I stedet for at følge et fast skoleskema, følger de årstidernes skiften eller laver større projekter. I foråret har det for eksempel handlet om Afrika, hvor børnene har lært alt fra geografi til musik.

- I sommer har vi haft en vejbod, hvor vi har solgt hjemmelavet saft. Der har vores børn talt med mennesker fra hele verden, regnet i forskellige valuta, lavet regnskaber og produceret saft, siger Mai My Humaidan og understreger, at det også kan være læring.

Efterhånden er det svært at følge med i alle fagene for Maj My Humaidan og hendes mand. Derfor kommer der mentorer og underviser i blandt andet fysik.
Efterhånden er det svært at følge med i alle fagene for Maj My Humaidan og hendes mand. Derfor kommer der mentorer og underviser i blandt andet fysik. Foto: Maj My Humaidan

- Grundlæggende tænker jeg, at det, vi skal lære, er at tilegne os ny viden. Jeg mener, at når man først har evnen til at gå i relation med nye mennesker og researche og undersøge, så kan man lære det meste.

Der er ikke lavet nogen undersøgelser af, hvordan det går danske hjemmeskolede børn i fremtiden, men undersøgelser fra blandt andet Norge og England viser, at hjemmeskolede børn klarer sig mindst lige så godt akademisk og socialt som deres jævnaldrende, der er blevet undervist i en almindelig skole.

Afstemning

Især spørgsmålet om, hvorvidt børnene i tilstrækkelig grad lærer at socialisere, støder Mai My Humaidan ellers ofte på.

- Børnene har masser af venner. De har både venner, som går i skole, og venner, der lever mere, ligesom de selv gør. Jeg tror ikke, det er alle børn, der trives bedst socialt med at sidde i et klasselokale med 27 jævnaldrende seks timer om dagen med en lærer, der er så presset, som vores lærere er nu om dage.