Julemusikken i butikkerne påvirker din købelyst

For de fleste handlende er det hyggeligt, mens det for butiksansatte kan være en plage.

December er lige rundt om hjørnet, og i landets butikker er ’Bjældeklang’, ’Last Christmas’ og ’Jul det’ cool’ så småt begyndt at kunne høres på repeat.

Men selvom julemusikken er hyggelig, er der muligvis også en bagtanke med de velkendte toner fra butikkernes side. De kan nemlig udnytte juletonerne til at sælge mere. 

Ifølge hjerneforsker Jon Sigurd Wegener lægger de fleste kunder slet ikke mærke til, at der er julemusik i butikkerne. Det er noget, vi automatisk regner med som en tradition, når vi ser julepynt, og der er en julestemning i samfundet.

- Når vi ubevidst forventer, at der er julemusik, så sætter det os i en sædvanlig købestemning, som vi gerne skal have set fra butikkernes synspunkt, siger Jon Sigurd Wegener.

Musik påvirker vores køb

Musik i butikker påvirker kunderne på tre måder – vores følelsesliv, det vi kommer til at tænke på og vores fysiske ageren. Det fortæller Nicolai Jørgensgaard Graakjær, professor i markedskommunikation ved Aalborg Universitet.

- Der er solide studier, der indikerer, at hvis der for eksempel bliver spillet typisk fransk musik i en vinafdeling, så kan man øge salget af fransk vin. Det samme med tysk musik og vin fra Tyskland, siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

Julemusik giver ofte nogle bestemte følelser, da det er tæt knyttet til én bestemt årstid.

Afstemning

For kunder er der derfor også noget særligt ved julemusikken, som gør, at vi gerne vil høre de samme numre igen og igen.

- Hvis der ikke er julemusik i en butik i december, så bryder det med en forventning, som hjernen har, og så vil det ubevidst føles lidt ubehageligt at være i den butik, og så vil vi hurtigt gå ud og dermed købe mindre, siger Jon Sigurd Wegener.

Svenske ansatte trætte af julemusik

Blandt de handlende, som TV 2 torsdag snakkede med i Frederiksberg Centeret, var der en udbredt enighed om, at julemusikken i butikkerne er noget, som kan højne humøret og sætte en stemning.

-  Det kan godt øge hyggen, hvis det er stille og roligt i baggrunden, når man går ind i en forretningerne, siger pensionist Jørgen Mørkholt.

Jørgen Mørkholt og Lisa Mørkholt. Begge kan de godt få lidt for meget af julemusik, når vi når årstiden er ved at overstået.
Jørgen Mørkholt og Lisa Mørkholt. Begge kan de godt få lidt for meget af julemusik, når vi når årstiden er ved at overstået. Foto: TV 2

Men hvor de traditionelle julenumre typisk har en positiv effekt på de handlende, er det noget andet for de butiksansatte, der skal lytte til de samme sange flere gange om dagen i en hel måned.

- Man bliver lidt ironisk, og så synger man med for at kunne klare det. Ellers bliver man mest irriteret, siger Beate Berglund, butikschef i Rituals i Frederiksberg Centeret.

Beate Berglund sætter aldrig julemusik på derhjemme. Hun får nok på arbejdet i butikken Rituals.
Beate Berglund sætter aldrig julemusik på derhjemme. Hun får nok på arbejdet i butikken Rituals. Foto: TV 2

En undersøgelse foretaget af de handelsansattes forbund, de svenske butiksansattes fagforening, viser, at en tredjedel af de 2000 adspurgte butiksansatte synes, at julemusik er mere anstrengende end anden musik.

- Det lyder måske overdrevet, men jeg synes, det er tortur, siger en butiksansat ifølge Expressen i rapporten.

Danske butiksansatte generelt glade

Der er ikke lavet en tilsvarende undersøgelse i Danmark, men en hurtig rundspørge foretaget af HK Handel hos en række af deres medlemmers tillidsrepræsentanter og på Facebook viser, at butiksekspedienterne her i landet enten er utroligt glade for julemusik eller bare mere modstandsdygtige.

- En lille rundringning hos vores tillidsrepræsentanter i Coop, Magasin, Salling Group, plantecentre, legetøjsbutikker og byggemarkeder viser, at det generelle billede er, at vores medlemmer ikke er chikaneret af julemusikken, hvis følgende er opfyldt: At lydstyrken og gentagelsesfrekvensen ikke er for høj, og datoen for start af julemusik ikke ligger for tidligt, siger formand for HK Handel i hovedstaden, Mette Høgh.

Svensk undersøgelse viser, at julemusik stresser flere butiksansatte i Sverige. Video: Jacob Carlsen

I de butikker, hvor man begynder at spille julemusik i oktober eller begyndelsen af november, opfattes julemusikken som træls, og det samme gør man de steder, hvor det samme musiknummer gentages igen og igen, viser rundspørgen.

Kun en enkelt ekspedient giver udtryk for, at julemusikken stresser. En anden svarer, at hun synes, det er okay med julemusikken, der dog ifølge hende bliver trykket play lidt for længe før jul. En tredje svarer, at en overdosis af julemusik på arbejdet gør, at hun er mættet med julemusik, når hun kommer hjem.