16x9

Kend de tre typer af vaner - og hold dine nytårsforsætter

I samarbejde med Santa Maria

Hvis du skal lykkedes med at gøre nye ting i 2019, er det vigtigt at forstå, hvad din hjerne bruger vaner til - og hvordan du kan bryde dem.

Der er ikke noget som et nyt år, en ny start, som kan få os til at reflektere over vores dårlige vaner og sætte nye mål.

Og der er faktisk kun én ting, der står mellem dig og din mulighed for at omlægge din hverdag og gøre nye ting; din egen hjerne.

Din hjerne elsker nemlig vaner. Det er derfor, de kan være så svære at bryde.

Men faktisk er det evnen til netop at bryde vaner og gøre nyt, der har gjort mennesket til en overlegen race. Hvis ikke homo sapiens havde evnen til at innovere, havde vi ligesom neandertaleren været uddøde for længst.

Sæt krydderi på hverdagen

Denne artikel er en del af artikelserien ‘Sæt krydderi på hverdagen’, der præsenteres i samarbejde med Santa Maria. I serien sætter vi fokus på, hvad der er godt ved at gøre hverdagstingene på en ny og anderledes måde. Vi kommer omkring vaner, parforhold, arbejdsliv og forholdet til vores medmennesker.

Kend din hjerne og bryd vanen

Går du ind i det nye år med et mål om at løbe 5 kilometer hver anden morgen, tænke mere positivt eller lad være med at råbe af folk på cykelstien, er det vigtigt at du ved, hvordan din hjerne fungerer, når det kommer til vaner.

- Hjernen er kroppens næststørste organ, som bruger energi, når vi skal tage nye valg. Derfor ser hjernen helst, at vi holder os til vores vaner, så den sparer energi, forklarer Torben Wiese, foredragsholder og forfatter til bogen ‘Bryd vanen - og nå dine mål’.

Ligesom kroppen har en række fysiske behov som mad, søvn og bevægelse, har kroppen også et mentalt behov for tryghed. Vores hjerne siger nemlig til os, at hvis vi gør, som vi plejer, så overlever vi. Det er en tankegang, der stammer fra flere tusind år siden.

Sidst men ikke mindst, snyder din hjerne dig til at føle velbehag, når du gør som du plejer. Den udløser nemlig dopamin allerede inden du udfører din vane, fordi den ved, hvad der er på vej.

Dine vaner påvirker hinanden

Det er ikke kun din egen hjerne, der kan være med til at gøre det svært at bryde med gamle vaner og gøre nye ting i hverdagen.

Faktisk kan dine egne vaner både arbejde mod og med hinanden. Der eksisterer nemlig tre forskellige typer af vaner.

De fysiske vaner er dem, vi oftest tænker på, når det kommer til vaner. Det er dem, vi tit tænker på at ændre, når vi gerne vil prøve nye ting i hverdagen.

- De fysiske vaner kan være betoning når man snakker og gestikulerer, hvad vi ser i tv - alt det, som andre kan se, vi gør, siger Torben Wiese.

Mens de fleste tænker på de fysiske vaner, når de overvejer for eksempel deres nytårsforsæt, kan der faktisk være mere at hente, hvis man tager en anden type af vaner ind i overvejelserne.

Nemlig de tankemæssige vaner. De vaner har indflydelse på, hvordan vi tænker om os selv, vores barndom og hvad vi kan opnå i livet.

De kan have enten en god eller negativ indflydelse på, hvor stor succes vi har med at ændre vores vaner. Især, hvis du tænker om dig selv, at du ikke er i stand til at ændre dine vaner.

- Vores tanker om egne evner påvirker, hvad vi tør og føler os trygge ved, siger Torben Wiese.

De tankemæssige vaner styrer vores kultur, normer og om man køber sød- eller minimælk. Derfor kan de tankemæssige vaner være et godt sted at starte, hvis man vil ændre på sine fysiske vaner. Man kan for eksempel sige ja til at smage oliven, hver gang det bliver serveret, selvom man tænker, at man ikke kan lide det. 

Ligesom de tankemæssige vaner, foregår de følelsesmæssige vaner inde i en selv. De kommer i spil, hvis vi for eksempel skal prøve noget nyt, hvis vi skal holde en tale eller hvis vores barn har det svært.

De tre vaner påvirker hinanden. Eksempelvis hvis du føler dig glad i solen, så tænker du, at livet er skønt og derfor smiler du fysisk mere.

Hvorfor overhovedet gøre nye ting?

Det kan måske virke som en kamp at holde sine nytårsforsæt og gøre nye ting. Men ifølge Torben Wiese og Kjeld Fredens er der en stor belønning til dem, der lykkedes med det.

- Vaner er især noget vi griber til, når vi er pressede. Og så klarer vi hverdagen, men problemet med vaner er, at tilværelsen også bliver til status quo, forklarer Kjeld Fredens.

- Ens vaner ligger i komfortzonen – også de gode vaner. Men uden for komfortzonen ligger der måske øget nærvær, større forståelse, nye oplevelser og større mening med livet. Det går mange glip af, hvis de ikke forsøger sig med at gøre nye ting, opfordrer han.

Afstemning

Når du bryder dine vaner og gør nye ting, kan det ikke kun være med til at hæve din livskvalitet, men også forlænge dit liv. Der bliver nemlig skabt nye nerveforbindelser og det er med til at holde din hjerne ung, sund og frisk.

- Det er derfor det er godt for alle mennesker at spille spil, sudoku, lytte til ny musik, gå en anden tur hjem eller bare gøre noget andet end man plejer, siger Torben Wiese.

Listen med nye ting, du kan tilføje eller gøre anderledes i din hverdag er lang og mulighederne mange. Nedenstående blot nogle af de nye ting, du, ifølge Kjeld Fredens og Torben Wiese, med fordel kan kaste dig over i 2019 for at udfordre dine vaner.

Liste: Gør noget nyt i 2019

Lyt til ny musik

Gå en anden vej hjem

Smag noget nyt mad

Lær et nyt sprog

Gå i seng tidligere eller stå senere op

Beslut dig for at være nærværende

Sig ja

Overrask hinanden

Spørg dig selv, hvad du har lært af nye ting i dag

Bliv ved med at udfordre dig selv

Beslut dig for at gå gladere i seng, end da du stod op

Ros din familie selv for små ting

Hør solsorten, duft til hyacinten

Læg dit tøj frem dagen før

Tænk: Hvad er jeg glad for lige nu?

Send en spontan besked til en, du har kær

Få en ny hobby

Læg slik, vin og cigaretter et besværligt sted

Børst tænder med den anden hånd

Kilde: Kjeld Fredens & Torben Wiese

- Hvis det virker lidt overvældende, kan man også bare spise frokost med nye mennesker, sidde på en ny plads hjemme ved spisebordet eller købe en ny slags mælk, foreslår Torben Wiese.

Verden i dag kræver nye vaner

De fleste kan nikke genkendende til, at der er mange hurtige forandringer i hverdagen; et nyt it-system, job eller lejlighed.

- Som filosoffen Heraklit allerede sagde for flere tusind år siden; Det eneste uforanderlige er forandringen. Forandringerne vælter ind over os hele tiden, siger Torben Wiese.

- I en verden, hvor tingene forandrer sig hurtigt, kommer man bagud, hvis man udelukkende kører på vaner, forklarer hjerneforsker Kjeld Fredens.

Og hvis man ikke ved, hvor man skal starte, er det ifølge Kjeld Fredens vigtigt at finde det mentale overskud.

Der er tre ting, man skal gøre, hvis man er stresset og gerne vil ændre sine vaner; rolig vejrtrækning, så du kan udnytte hjernens kapacitet, afslappende musik og stilhed for eksempel en gåtur ved stranden, hvor der er plads til selvrefleksion.