Tager du bilen på skiferie? Sådan sikrer du dig, at den kan klare vejret

Snevejr og hård frost stiller ekstra krav til din bil. Derfor skal du tage dine forholdsregler, hvis du kører på skiferie, lyder rådet.

De næste uger pakker tusindvis af danskere deres bil og drager afsted til pisterne rundt omkring i Europa.

Men en lang køretur i det kolde vintervejr kan blive lidt af en prøvelse for din firhjulede væbner. Motor, ruder og dæk skal derfor tjekkes og gøres klar, hvis bilen skal sikkert frem på vinterferien.

- Hvis man skal ned og stå på ski, så giver det for eksempel ikke nogen mening at køre på sommer- eller helårsdæk, siger Karsten Meyland Lemche, der er testkører ved FDM.

Han har flere råd, der giver en forhåbentlig stressfri ferie i det europæiske vinterlandskab. 

Læs dem alle her: 

Sådan gør du bilen vinterferie-klar

Giv dækkene en overhaling

Et sæt vinterdæk gør turen mod skituren meget sikrere. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix
Det er sjældent lovpligtigt at have dækkene på, men det anbefales stærkt af FDM at skifte fra helårsdæk til vintervarianten. Vinterdæk kan nemlig være din redning, hvis du sidder fast i sne eller er ved at miste kontrollen på isglatte veje. 
Dækkene bør "køres til" et par uger i forvejen, da de danner en hinde af at stå i garagen, som gør dem en smule stivere. Hinden skal slides af, før gummiet rigtig griber fat. Furerne i dækkene skal desuden være minimum tre millimeter dybere, gerne mere - ellers er det tid til at investere i et nyt sæt dæk.
Flere steder i blandt andet Østrig er det desuden et krav, at du har dækkæder med på turen. 

Er dit batteri blevet træt?

Hvis du frygter, at dit batteri kan stå af, bør du investere i et nyt eller tegne abonnement på vejhjælp, hvis bilen pludselig nægter at starte. Foto: Bent K Rasmussen / Scanpix Danmark
Den kolde tid giver ofte problemer med batteriet, som hurtigt bliver afladet og løber tør for strøm.
Særligt hvis bilen har stået stille i frostvejr henover en weekend eller juleferie, kan den være svær at sætte i gang. Det sker især på biler, der er mere end fire-fem år gamle.
For at komme problemet i forkøbet kan man ’motionere’ batteriet, så det holder længere. Det vil sige, at man to-tre gange i løbet af vinteren genoplader batteriet præventivt.

Sprinklervæsketjekket er vigtigt

Bruger du sommervæske, så skal det først tømmes, før du skal hælde den nye vintervæske i beholderen. Foto: Bent K Rasmussen / Scanpix Danmark
Salt, slud og skidt på vejene gør, at bilejere bruger ekstra meget sprinklervæske om vinteren. Derfor skal du fylde op med en væske, der kan tåle frost, og hav gerne en ekstra dunk liggende i bilen.
 

Gør vinduesviskerne vinterklar

Gummiet på vinduesviskerne bliver ekstra slidt om vinteren. Foto: Palle Hedemann / Scanpix Nordfoto
Når vinduesviskere bliver gamle, bliver gummiet hårdt og får svært ved at fjerne vand, sne og snavs fra forruden. Samtidig slider vinterens små isstykker på viskerne.
Begynder viskerne at tegne striber henover ruden, er det tid til at skifte dem.
Er man i tvivl, kan man også køre en finger henover viskerens gummiliste for at mærke efter, om der er revner og sprækker.

Vær effektiv, når du fjerner is fra ruden

Der er flere smarte måder at fjerne is fra ruderne nemt og bekvemt. Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
Kører man bilen ind under et tag, undgår man i stor stil frost på ruderne, og med en garage er man sikret en køreklar bil.
Er man nødt til at parkere under åben himmel - for eksempel i byen - er man ekstra udsat for frost på bilruden. Husk i så fald at sætte tid af til at fjerne frost fra ruderne inden afgang.
Isen kan fjernes på flere måder:
  • Den klassiske metode er isskraberen, som er nem at have liggende og altid virker. Sørg dog for at vælge en variant i hård plastik og ikke i metal. På den måde ridser man mindre og ødelægger heller ikke gummilisterne omkring ruderne.
  • En anden løsning er en is-spray med alkohol. Det fungerer godt til hurtigt at fjerne isen, men efterlader ofte også en tynd hinde på ruden.
  • Den billigste løsning er lunkent vand, der hurtigt kan fjerne frost uden risiko for kolde fingre. Man skal dog være varsom med temperaturen, da for varmt vand kan sprænge ruden, særligt hvis der i forvejen har været stenslag.
Uanset metode til at fjerne frosten bør man også have en svaber til at fjerne vand fra ruderne og dermed forebygge, at vandet senere fryser til is. Eksempelvis efter regnvejr.

Døre og nøgler kræver vedligeholdelse

Bildøre og nøgler skal også vedligeholdes for at sikre, at de ikke skaber problemer på ferien. Foto: Benita Marcussen / scanpix/deadline
De færreste bruger efterhånden bilnøglen manuelt, men det kan være en god idé at motionere låsemekanikken af og til. På den måde forebygger man, at dørlåsen begynder at binde.
Hvis låsen alligevel binder eller slet ikke kan åbnes på grund af frost, kan man bruge låsespray til at bløde den op.
Nogle gange er det dog ikke kun låsen, der driller, men hele døren. Særligt på ældre biler. Det kan skyldes, at gummilisterne i dørkanten er blevet slidte.
Svaret på problemet er her en silikonespray, som skal smøres på listerne. For at undgå at silikonen kommer på lakken, er det en god idé at påføre silikonen med en lille klud eller svamp.

Husk det obligatoriske olietjek

Olien skal løbende tjekkes, men det er ekstra vigtigt i forbindelse med længere ture. Foto: Ukendt / Scanpix Danmark
Olien sørger for, at motoren har smøring og sørger for, at den ikke bryder sammen.
Nogle biler har en måler i instrumentbrættet, mens andre kræver, at du tjekker det under kølerhjelmen. Under alle omstændigheder bør man løbende tjekke olien under skirejsen. 

Husk lige solbrillerne

Solbriller forbindes ikke umiddelbart med vinterferien, men hvide landskaber kan reflektere solen, og et par solbriller vil være behjælpelige. Foto: ERNST VAN NORDE / Scanpix Danmark
Man skulle tro, at solbriller kun var til sommeren, men de er i høj grad også vigtige om vinteren.
Om vinteren står solen nemlig lavt på himlen med fare for at blænde bilister gennem ruden eller spejlinger i sne eller vandpytter.
Hav derfor altid et par solbriller liggende klar i handskerummet eller på instrumentbrættet.

Kan din kølervæske klare kulden?

Du skal sikre, at væsken kan klare minus 25 grader, for der kan være meget koldere end herhjemme. Tag gerne en ekstra dunk med i bilen. 
Kølervæske: Sørg for, at motoren ikke bliver for varm. Man kan tjekke, om niveauet er som det skal være. Står i instruktionsbogen. 

Motorvejsafgifter

Der er typisk vejafgifter forbundet med at rejse på ferie rundt i Europa.
FDM anbefaler, at du undersøger, hvor du skal betale og simpelthen betaler det på forhånd. Så modtager du såkaldte 'motorvejs-klistermærker' til forruden, som viser, at du har betalt. Det kan være med til at gøre turen mindre stresset.