Tro har indflydelse på vores helbred, viser nyt studie

Mange af de ting, der hænger sammen med at være troende, giver indirekte et sundere liv. Et nyt studie viser, at det kan påvirke blodtrykket.

Tro kan flytte bjerge, lyder et velkendt ordsprog.

Det stammer fra Det Ny Testamente, og de fleste vil nok bruge udtrykket i overført betydning, men faktisk har forskningen i dag vist, at tro påvirker den fysiske verden. Nærmere bestemt vores kroppe. 

Religion tilbyder en mening og en tro på, at man aldrig er alene

Niels Christian Hvidt, professor ved SDU

Et nyt amerikansk studie har nemlig påvist, at en trosbaseret indsats mod diabetes og forhøjet blodtryk virker.

- Det at have en tro og praktisere en tro eller et religiøst fællesskab i for eksempel en kirke kan bidrage til bedre helbred og til bedre håndtering af livets udfordringer, understreger Niels Christian Hvidt, der er dansk professor i eksistentiel og åndelig omsorg ved Syddansk Universitet, i ’Go’ Morgen Danmark’.

Religion og tro er før blevet koblet med flere gavnlige helbredseffekter. Og ifølge forskeren er det både religiøse og ikke-religiøse, der kan glæde sig over og bruge den nye viden.

Religiøse havde langt lavere blodtryk  

Det amerikanske studie fra New York Universitet undersøgte omkring 400 kirkegængere, som skulle på kur for at sænke deres blodtryk.

I stedet for kun at fokusere på traditionelle råd om mad og motion, så fik en del af testpersonerne også åndelig vejledning undervejs - og resultatet var utvetydigt: Den gruppe, som havde deres religion som drivkraft, havde sænket deres blodtryk markant mere end de øvrige grupper.

Tro i Danmark

7% af danskerne betegner sig som "overbeviste ateister"

21% som "ikke troende" 

72% betegner sig som "troende" - halvdelen tror på en personlig Gud«, mens resten på "en højere magt"

76 procent er medlem af den danske folkekirke

Danskerne anses som det folkefærd i verden, hvor flest har et "passivt" kirkemedlemskab. 

Kilde: Den Europæiske Værdiundersøgelse

Danske og europæiske studier har ligeledes koblet religiøsitet med længere levetid, færre kræfttilfælde og mindre disponering for hjertekarsygdomme, lyder det fra Niels Christian Hvidt, som dog er overrasket over, hvor tydelig forskellen var i det nye studie.

- Jeg synes, det er overraskende, at troen - og hvad der hører til dens praksis - også her giver en ekstra dimension og forbedrer resultatet så meget, siger professoren.

De mange studier giver også et velbegrundet bud på det store spørgsmål: Hvorfor religiøsitet og helbredet hænger sammen. 

Arbejder for et sundt sind

Det korte svar handler ikke om overnaturlige helbredende kræfter. Det handler i høj grad om livsstil, fortæller Niels Christian Hvidt. 

- Troende mennesker passer bedre på deres krop, fordi de for eksempel anser kroppen som Helligåndens tempel, siger han.

Derudover har det at tro på noget større også en enorm indvirkning på det mentale helbred. Først og fremmest er religiøse ofte en del af et stærkt fællesskab, som beskytter mod ensomhed og isolation gennem hele livet. 

Bøn, meditation og mindfulness er også en prioritet hos mange religiøse. Det kan give et roligere sind og faktisk formentlig også et stærkere immunforsvar, lyder det fra Niels Christian Hvidt, som refererer til forskningen. 

En mening med livet - også for ikke-religiøse

Religion eller tro tilbyder også en mening med livet og et grundlæggende håb. Og det er ifølge Niels Christian Hvidt grunden til, at mange søger noget religiøst, når de gennemgår eksistentielle begivenheder i livet.

Det kan både være kriser som død og sygdom, men også lykkelige begivenheder, som når man bliver forældre.

Danmark er på trods af en enorm tilslutning til folkekirken et af de mindst religiøst aktive lande i verden, og mange er, hvad Niels Christian Hvidt kalder “hvile-troende", fordi de kun sjældent bruger kirken eller tænker på tro. Ikke desto mindre vidner forskningsresultaterne om, at rodfæstede værdier og fællesskab er meget sundt for vores liv - uanset om man anser sig selv som religiøs eller ej. 

Dermed kan ikke-religiøse lade sig inspirere af de samme værdier, som ligger i tro. 

- Religion tilbyder en mening og en tro på, at man aldrig er alene. På samme måde kan andre ting i livet også give det fokus, siger han.

Derfor er det gavnligt at gøre sig bevidst om, hvad der virkelig betyder noget – om det er troen, familien, naturen eller at gøre en forskel for andre - og så prioritere det i sit liv, råder professoren.