16x9

Mere fællesskab og mindre stress: Bofællesskab på gods giver mere tid til familien

I samarbejde med KIA

I Svanholm Storkollektiv er beboerne fælles om alt lige fra landbrug og aftensmad til delebiler. Børnefamilie fortæller om fordelene ved at dele.

47-årige Toke Baillie har ikke travlt med at handle ind om eftermiddagen som i mange andre børnefamilier. I stedet går han ofte ud og tænder et bål, sætter sig og spiller guitar, og drikker en fredagsøl med de andre.

Sammen med sin kone og deres tre drenge på 15, 13 og 10 år blev han for 12 år siden en del af det bæredygtige bofællesskab på Svanholm Gods for at udnytte de mange fordele, det giver at være en del af et fællesskab.

– Det er virkelig hyggeligt. Vi stortrives herude, hvor fællesskabet giver mere tid og mulighed for at skabe en grønnere og mere bæredygtig hverdag, forklarer Toke Baillie.

Den holdning er familien ikke ene om.

Flere og flere børnefamilier rykker ud af de store byer for at leve et mere enkelt og bæredygtigt liv i grønne bofællesskaber.

Ifølge Landsforeningen for Økosamfund er der i dag mere end 30 grønne bofællesskaber over hele landet, og mange flere er på tegnebrættet.

Grøn køreglæde

Denne artikel er en del af artikelserien ’Grøn køreglæde’, der præsenteres i samarbejde med KIA.

Flere og flere danskere går nye veje for at leve et grønnere og mere bæredygtigt liv.

I denne artikelserie møder vi en række danskere, der på hver sin måde har forsøgt at bidrage til en mere bæredygtig hverdag ved at ændre deres transportvaner. De giver gode råd og inspirerer til, hvordan man skaber en grønnere hverdag.

Sparer penge og besvær

Svanholm Gods ligger midt i den sjællandske natur i Hornsherred og var et af de første grønne bofællesskaber, da det blev stiftet i 1978. I dag bor der 80 voksne og 50 børn.

Godset råder over 400 hektar land og er selvforsynende på kød, grøntsager, æg og mælk. De har også egne vindmøller, solcelleanlæg og en generel mission om at være så bæredygtige og selvforsynende som muligt.

Toke Baillie arbejder til dagligt i Bygningsgruppen på Svanholm, som står for at vedligeholde de mange bygninger. Derudover er han ansvarlig for bofællesskabets delebilordning med 22 biler og 14 el-cykler.

Toke Baillie  har boet sammen med sin familie på Svanholm i 12 år.
Toke Baillie har boet sammen med sin familie på Svanholm i 12 år. Foto: Picasa 3.0 / Privatfoto

– Deleordningen sparer en masse penge og besvær, da brugerne ikke selv behøver at investere i en bil, betale forsikring, skifte vinterdæk eller tage sig af reparationer, forklarer Toke Baillie, der også selv snupper en af bilerne, når han skal noget uden for Svanholm.

Det er nemt for beboerne at booke en bil eller cykel, når de har brug for det, og de betaler kun for de kilometer, de kører.

Lige nu er prisen 2,20 kroner per kilometer, men Toke Baillie er ved at undersøge, om der er en smartere måde at gøre det på for at få prisen på en delebil så langt ned som muligt.

– Vi er i gang med et pilotprojekt, hvor det i stedet koster 100 kroner i abonnement om måneden, 4-5 kroner i timen at låne bilen og 1 krone per kilometer, og det kan virkelig konkurrere på prisen, mener Toke Baillie.

Udover bilerne har Svanholm også et helt rum fyldt med tilbehør. Her er tagbokse, autostole, cykelanhængere, støvsugere og alt, hvad du ellers kan få brug for til en bil.

Afstemning

– Vi behøver ikke at have en af hver af de ting, som andre ellers skal ud og købe til hver eneste bil, der holder på villavejene. Vi har for eksempel kun fem tagbokse, da det ikke er noget, folk bruger så tit, forklarer Toke Baillie.

Svanholm har et mål om at blive 100 procent fossilfri i 2025. Derfor er planen også at skifte alle minibilerne ud med elbiler. Det skal dog ikke ske fra den ene dag til den anden, da de forsøger at få de gamle biler til at holde så længe som muligt.

Det udleder op til op til fem gange så meget CO2 at producere en ny bil end at køre i en bil i et helt år ifølge den grønne tænketank Concito.

Det deler de på Svanholm

Økonomi

Foto: Unsplash
Kollektivet har fællesøkonomi, så du lægger hele din formue, når du flytter ind, og så går din bruttoløn til fællesskabet – undtagen 18,1 procent, du får som rådighedsbeløb til rødvin, rejser og hvad der ellers gør livet sødt for dig.
 
Så er alt også betalt. Husleje, forsikringer, mad … alt. Hvis du flytter ud, får du din formue med dig igen.

Tøj

Foto: Unsplash
Du køber som udgangspunkt dit eget tøj på Svanholm, men kollektivet har også Genbrugsen, som er en genbrugs-byttebiks med tøj, sko og tasker.
 
Her kan du aflevere det, du ikke selv bruger, og måske finder du noget andet.

Mad

Foto: Pixabay
Seks dage om ugen bliver der serveret aftensmad i Storkøkkenet – maden kan spises der eller tages med hjem.
 
Derudover har køkkenet et stort walk-in køleskab med frisk frugt og grønt, mælk og æg samt et tørlager med alt lige fra pastaskruer til rengøringsmidler, hvor beboerne bare henter det, de har brug for.
 
Rødvin, kaffe og chokolade skal beboerne dog selv købe.

Børnehave og vuggestue

Børnehave og vuggestue Foto: Unsplash
Kollektivet har sin egen børneinstitution, Børneren, med plads til 17 børn, hvor kollektivet betaler for en ekstra voksen for at skabe ekstra overskud.
 
Børnene på Svanholm skal altså hverken hentes eller bringes og har et tæt forhold til pædagogerne, da mange af dem også selv bor i kollektivet.

Delebiler og -elcykler

Foto: Unsplash
Svanholm ejer 22 biler og 14 el-cykler, som du kan booke til både arbejds- og privatkørsel.
 
Ordningen tæller også alt udstyr til bilerne som for eksempel autostole, tagbokse.

Fyld bilerne op

Bæredygtige bofællesskaber som Svanholm er ikke de eneste, der har fokus på, at vi skal blive bedre til at deles om bilerne. Ifølge transportvaneundersøgelsen fra DTU sidder der kun mere end én person i hver 11. bil.

Det ønsker Blaffernationen, et landsdækkende fællesskab for blaffere og blafferi, at gøre op med. De ønsker at få flere danskere til at blaffe og flere bilister til at samle blaffere op, så bilerne i højere grad kan blive fyldt op.

Derfor har de blandt andet gjort det til deres mission at etablere blafferstoppesteder i hele Danmark.

Daniel Dyrberg blaffer ofte mellem Aarhus og Herning, men han har også rejst verden rundt på tomlen.
Daniel Dyrberg blaffer ofte mellem Aarhus og Herning, men han har også rejst verden rundt på tomlen. Foto: Privatfoto

Èn af dem, der er med i fællesskabet, er 23-årige Daniel Dyrberg, der selv er en flittig blaffer og har fået mange gode oplevelser med i rygsækken på den måde.

– Det giver rigtig god mening i forhold til miljøet at fylde bilerne op, og så er det en sjov måde at møde nye mennesker på, forklarer han.

Daniel Dyrberg har blandt andet blaffet hele vejen til Schweiz, i Mexico, Sydeuropa og Amerika. Derudover blaffer han jævnligt mellem Aarhus, hvor han læser Elektrisk Energiteknologi, og Herning, hvor hans forældre bor.

Det sparer ham 115 kroner på togbilletten hver gang, og så er det meget hurtigere for ham at blaffe end at tage toget. En statistik, Daniel har lavet, viser, at turen i gennemsnit har taget ham 81 minutter på tomlen mod 110 minutter i toget.

– I Aarhus stiller jeg mig bare ned til busstoppestedet på Silkeborgvej, og så bliver jeg oftest samlet op i løbet af ti minutter, fortæller Daniel Dyrberg og griner lidt.

– De andre, der venter på bussen, kigger ofte undrende på mig, men jeg håber, jeg kan være en inspiration, for jeg får næsten altid et lift, inden bussen når at komme.

Daniel Dyrberg skriver om sine oplevelser på blaffernationen.dk, da han gerne vil dele sine historier og inspirere flere til at stille sig ud til vejkrydset med tomlen oppe.

Mere tid til hinanden

Tilbage på Svanholm er det ved at være aftensmadstid, men i stedet for at forsvinde ind til hver sit samles alle beboerne i spisesalen, hvor der hver aften er fællesspisning.

Svanholm har tre fuldtidsansatte, der laver frokost og aftensmad hver dag – hovedsageligt med råvarer fra deres egen produktion. Og dét er virkelig noget, der frigør tid for beboerne.

Svanholm inviterer hvert år til økodag, når køerne skal på græs. Her er alle gæsterne samlet på markedspladsen.
Svanholm inviterer hvert år til økodag, når køerne skal på græs. Her er alle gæsterne samlet på markedspladsen. Foto: Privatfoto

– Vi sparer nok 1-1,5 time om dagen ved ikke at skulle handle ind, lave mad og vaske op. Det er virkelig fedt ikke at skulle noget, når vi alle sammen kommer hjem om eftermiddagen, fortæller Toke Baillie begejstret.

Beboerne på Svanholm bestemmer selv, om de vil spise sammen med de andre eller tage maden med hjem til sig selv. De seneste par år har Toke og hans familie mest gjort det sidste, da deres tre teenagedrenge har foretrukket det sådan.

Mangler de ellers noget, henter de det bare i fælleskøkkenet. Her er et stort walk-in-køleskab med friske grønsager, æg og mælk samt et tørlager med pastaskruer, ris, mel, shampoo og andre fornødenheder.

Rundt om hjørnet ligger Genbrugsen – et lokale, hvor beboerne kan aflevere deres brugte tøj, tasker og sko og bytte med hinanden.

Derudover er det ifølge Toke Baillie fedt at være en del af et fællesskab, der rykker. De har for eksempel banket en hel legeplads op på en weekend og lige haft en arbejdsdag, hvor der både blev bygget pizzaovne og fitnesscenter.

– Når vi er så mange voksne mennesker, der sætter sig noget for på samme tid, så er det helt vildt, hvad vi kan opnå, fortæller Toke Baillie.

Fødselsdagsfest med mælk til kaffen direkte fra koen.
Fødselsdagsfest med mælk til kaffen direkte fra koen. Foto: Privatfoto