Nyt skib, ny kurs og nyt medlem ombord: Her er alt, du skal vide om Mikkel Beha og familiens eventyr

Hvorfor er Havana skiftet ud? Hvad kan skibet Wallenberg? Og hvordan ser ruten nordpå ud? Få overblikket lige her.

De kunne godt se, at hun ikke så helt ny ud. Det 70 tons tunge stålskib vuggede i den svenske skærgård, da Mikkel Beha Erichsen og Marian Midé første gang gik ombord i oktober 2017.

Målet for familiens seneste rejse havde været at sejle Jorden rundt med Havana i programserien 'Kurs mod fjerne kyster'.

Nu var en ny drøm opstået, som de kunne se, at det svenske stålskib Wallenberg kunne indfri.

Det var det helt rigtige skib til den ekspedition, de ville ud på. På flere måder viste det sig dog også at være "et virkelig dårligt køb".

Hvorfor rejse mod nord?

Drømmen om at sejle nordpå havde rumsteret i familien i mange år. Undervejs på jordomsejlingen med Havana havde de besluttet, at "næste gang, de skulle sejle ud, skulle det være til et sted, hvor man skulle have sweater på".

Den tanke udviklede sig til et mål om at sejle til det nordligst beboede område: Øgruppen Svalbard, der ligger helt oppe ved Polarisen.

Ekspeditionen mod nord har krævet, at familien købte et nyt skib, der kunne sejle gennem is. Det blev det svenske søredningsskib Wallenberg.
Ekspeditionen mod nord har krævet, at familien købte et nyt skib, der kunne sejle gennem is. Det blev det svenske søredningsskib Wallenberg. Foto: Havana Production

Det eventyr er familien nu taget afsted imod i programserien 'Kurs mod nord'.

Et eventyr, der har krævet et nyt skib, der kan sejle gennem is, og som har plads til hele familien, der med to svigerdøtre og et barnebarn er vokset fra fem til otte siden jordomsejlingen.

- Vi skal nordpå, fordi det er helt ukendte farvande for os. Samtidig vil vi gerne op og se på, hvad det er for en verden, vi er ved at efterlade til de kommende generationer, siger Mikkel Beha Erichsen.

Familiens nyeste medlem lille Hugo med sin far Emil Midé Erichen og farfar Mikkel Beha Erichsen.
Familiens nyeste medlem lille Hugo med sin far Emil Midé Erichen og farfar Mikkel Beha Erichsen. Foto: Lasse Rahbek
Familien i Kattegat i september 2018. Fra venstre Emil og Louise med sønnen Hugo, Mikkel, Theis og Ida, Marian og Alfred.
Familien i Kattegat i september 2018. Fra venstre Emil og Louise med sønnen Hugo, Mikkel, Theis og Ida, Marian og Alfred. Foto: Havana Production

Svalbard er normalt kendt for polarkulde, isbjørne og et isdækket hav. På grund af markante temperaturstigninger er øgruppen dog de senere år blevet central i diskussionen om klimaforandringer.

Hvordan ser ruten ud?

Når familien rejser nordpå, er ruten fastlagt. Det betyder dog ikke, at alt er planlagt.

- Eventyret er at bevæge sig ud i en verden, hvor man ikke nødvendigvis ved, hvad man skal møde, fordi eventyret i sagens natur er det uforudsigelige. Det, man ikke vidste skulle ske. Verdener, man måske ikke vidste fandtes, siger Mikkel Beha Erichsen.

Læs det store portrætinterview med Mikkel Beha Erichsen her:

Med kursen mod Svalbard kommer familien forbi dybe fjorde, lodrette klippevægge og videre op til de store gletsjere i det kolde farvand, hvor kaskelothvaler og spækhuggere holder til.

Med sine mange års erfaring som skipper ved Mikkel Beha Erichsen, at de skal begå sig på et af de mest barske farvande i verden.

- Det er på mange måder mere kompliceret at sejle på de kanter, end det er at sejle i 30 grader ved ækvator. Hvis skibet synker, eller du falder i vandet, har du meget kort tid til at blive fundet i live igen, siger han.

Se ruten fra København til Svalbard her:

square to 16x9

Hvorfor er Havana skiftet ud med Wallenberg?

For at drømmen skulle blive til virkelighed, var familien fast besluttet på at finde et skib bygget af stål eller aluminium.

Andre har sejlet i de farvande i glasfiberskibe og gjort det med held, så Havanas glasfiberskrog kunne nok godt holde til det. Men hvis de skulle støde mod isflager, ville de have, at skibet var stærkere.

Derfor har Mikkel Beha Erichsen og Marian Midé de senere år været på udkig efter det rette skib. Og da det svenske søredningsskib Wallenberg dukkede op, var de ikke i tvivl.

Det var lige akkurat dét, de havde drømt om. Et skrog af stål, en kraftigere motor og plads nok til hele familien.

- Den var sød og smuk, og vi blev helt forelsket, siger Mikkel Beha Erichsen.

Den helt store forskel og det, familien især skal vænne sig til, er, at skibet ikke har en mast, men udelukkende er et motorskib.

På jordomsejlingen med Havana var Emil Midé Erichsen skipper. Denne gang er skipperparret Mikkel Beha Erichsen og Marian Midé.
På jordomsejlingen med Havana var Emil Midé Erichsen skipper. Denne gang er skipperparret Mikkel Beha Erichsen og Marian Midé. Foto: Havana Productions

Fakta om Wallenberg:

  • Skibet er bygget i 1951 til den svenske søredningstjeneste og har sejlet i tjeneste i Østersøen frem til 2003.
  • Der er fire kahytter ombord. En til Marian og Mikkel og en til hver af sønnerne samt deres kærester.
  • Skibet måler 19,8 meter i længden, 6,04 meter i bredden og vejer 70 tons.
  • Wallenberg er i sin tid doneret af bankmanden og politikeren Knut Wallenberg og hans kone Alice Wallenberg og derfor opkaldt efter dem.
  • Når Wallenberg sejler i Skærgården, får de gratis havneleje, fordi det har været med til at redde så mange nødstedte.
Marian Midé i gang med at klargøre Wallenberg.
Marian Midé i gang med at klargøre Wallenberg. Foto: Havana Production

Hvorfor var Wallenberg et dårligt køb?

Når man køber et ældre skib, ligger der mange timers arbejde forude for at gøre det sejlklar. Det ved Mikkel Beha Erichsen, efter han har sejlet med både Havana og sin fars skib, Nordkaperen.

At han skulle bo og arbejde på Wallenberg i syv måneder i Strandby Havn i Nordjylland, havde han dog ikke forudset, da familien købte skibet.

Da de fik skibet på land, viste det sig nemlig, at en stor del af bundpladerne skulle skiftes - og flere overraskelser kom til løbende under arbejdet.

Mikkel Beha Erichsen måtte skifte næsten 10 kvadratmeter plade i bunden for at gøre Wallenberg klar til ekspeditionen.
Mikkel Beha Erichsen måtte skifte næsten 10 kvadratmeter plade i bunden for at gøre Wallenberg klar til ekspeditionen. Foto: Havana Production

- Wallenberg er virkelig et dårligt køb på mange måder. Vi kunne have købt meget mere fornuftigt ved at investere i et nyere skib med vedligeholdelsesprogram. Så havde vi undgået de overraskelser. Men den var skøn og lignede et Rasmus Klump-skib, siger Mikkel Beha Erichsen.

Derfor er han i dag stadig ikke i tvivl om, at Wallenberg er det rigtige skib til ekspeditionen mod nord.

Min far altid sagt, man skal have et skib, hvor man kan hoppe i havet om morgenen og svømme en tur rundt om den og tænke: Nej, hvor er hun smuk. Man skal være forelsket i sit skib, siger Mikkel Beha Erichsen.
Min far altid sagt, man skal have et skib, hvor man kan hoppe i havet om morgenen og svømme en tur rundt om den og tænke: Nej, hvor er hun smuk. Man skal være forelsket i sit skib, siger Mikkel Beha Erichsen. Foto: Havana Productions

Se første afsnit af 'Kurs mod nord' allerede nu på TV 2 PLAY og mandag klokken 20.00 på TV 2.