Mor skød en million kroner i døtres drøm - nu står den på loftet

- Hvis ikke andet, så har jeg givet hver af mine døtre for 500.000 kroner "uddannelse", siger mor og investor.

- De kiggede bare på mig og sagde: ”Yes! Det er det fedeste, mor!” Det var helt vildt at se glæden i deres øjne.

60-årige Lone Forsberg lyser op, når hun tænker tilbage på den sommerdag for godt fire år siden, da hun præsenterede sine to døtre for sit tilbud. Et tilbud om at investere en solid sum penge i døtrenes drøm om at starte et tøjmærke.

Lone Forsberg er mor til Maria og Sandra Forsberg, og ideen lancerede hun for dem, da de alle sad og spiste pizza og drak et glas rødvin på et tæppe i Kongens Have i København.

I samme øjeblik Lone Forsberg tilbød at investere, flød ideerne. Planerne var store.

Familiens historie er aktuel, fordi de mandag aften fortæller om drømmene, pengene og udfordringerne i TV 2-programmet ’365 dage til succes’. Et program, der følger en række iværksætteres første år.

Overførte de første 100.000 kroner

Det er fire år siden, familien forlod Kongens Have og rettede kursen og ambitionerne mod eksklusive tøjbutikker i storbyer som New York, Tokyo, Berlin, Paris og London.

Tøjfirmaet Fors Nome, bestående af mor og investor Lone Forsberg samt døtrene Maria og Sandra Forsberg, har for 280.000 kroner tøj stående på loftet. Tøj, de endnu ikke har nogen plan for, hvordan de skal sælge.
Tøjfirmaet Fors Nome, bestående af mor og investor Lone Forsberg samt døtrene Maria og Sandra Forsberg, har for 280.000 kroner tøj stående på loftet. Tøj, de endnu ikke har nogen plan for, hvordan de skal sælge. Foto: Anders Birch / TV 2

- Vi ville sælge tøjet i high end-butikker i storbyer, der er større end København, uddyber 28-årige Maria Forsberg, der står for salg og marketing i familiefirmaet, som de kalder Fors Nome.

Imens mor og investor Lone Forsberg overførte de første omkring 100.000 kroner til familievirksomheden, gik designuddannede Sandra Forsberg hurtigt i gang med at designe de kommende tøjmodeller.

Kommunikationsuddannede Maria Forsberg fandt ud af, hvor de kunne få lavet den helt rigtige webshop, og hvilke butikker der kunne være interesserede i at sælge tøjet.

Følte sig snydt fra start

Lærepengene var dyre fra første fløjt, og de første 100.000 kroner var hurtigt væk. Ifølge de tre kvinder blev de nemlig snydt af produktionsstedet, da deres designs første gang skulle omsættes til tøj i den første kollektion i efteråret 2015.

- Vi følte os snydt. Vi syntes, de lavede super dårlig kvalitet. Hver gang tøjet kom, var det ikke, som vi mente, vi havde aftalt. Den første kollektion endte derfor med at blive dobbelt så dyr som det, vi ellers har betalt efterfølgende, siger Lone Forsberg, der mener, at de betalte omkring 60.000 kroner for meget for den første kollektion.

Iværksætter Jacob Risgaard er vært på TV 2-programmet '365 dage til succes'. Hans forslag til Fors Nome-stifterne om at sælge deres tøj på Amazon bliver afslået.
Iværksætter Jacob Risgaard er vært på TV 2-programmet '365 dage til succes'. Hans forslag til Fors Nome-stifterne om at sælge deres tøj på Amazon bliver afslået. Foto: Anders Birch / TV 2

Det sted, tøjet blev produceret, blev skiftet ud, men selvom der kom styr på den del af forretningen, udeblev salget.

Det samme kan man ikke sige om omkostningerne. De var hele tiden på et niveau, der gjorde, at Lone Forsberg mange gange måtte skyde flere og store beløb ind i familievirksomheden.

- Pengene forsvandt. Det er svært at beskrive, hvordan det føltes. Men det var bekymrende, for der var ikke de indtægter, der skulle være. Pengene til udgifter blev taget fra kassen. Min kasse, siger Lone Forsberg om årene fra 2014 til 2018, hvor mor og døtre som Fors Nome fik lavet i alt seks kollektioner.

Penge brugt på rejser og messer

I alt har Lone Forsberg sendt én million kroner ind i drømmen om familiens eget tøjbrand.

Udover store omkostninger til produktion af tøj forsvandt pengene til rejser til blandt andet USA, hvor de talte med eksklusive butikker i New York City, i håb om at butikkerne ville sælge deres tøj.

Gennem de fire år, Fors Nome har eksisteret, har der også været plads til masser af grin og 'high fives', når der er kommet ordrer i bogen, fortæller mor og investor Lone Forsberg.
Gennem de fire år, Fors Nome har eksisteret, har der også været plads til masser af grin og 'high fives', når der er kommet ordrer i bogen, fortæller mor og investor Lone Forsberg. Foto: Anders Birch / TV 2

I New York brugte de ligeledes penge på at deltage i store messer, hvor de kunne vise tøjet frem til interesserede butikker. Ingen bed på, og salget fra virksomhedens egen webshop stod også stille. Det gør den stadig, og i dag har de for 280.000 kroner tøj stående på loftet.

Den million kroner, Lone Forsberg har brugt på firmaet, var et overskydende beløb fra et hussalg nogle år forinden. Oprindeligt havde hun tænkt, at hun skulle leve af millionen, når hun trak sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Nu er pensionen udskudt.

- Jeg har været alenemor og har måttet hutle mig igennem, som man jo gør, når man er alenemor til to børn. Der blev ikke afsat så meget til pension, siger hun og fortsætter:

- Så vi må håbe, at jeg kan blive i mit job så lang tid som muligt, og at fysikken holder ved. Det er bare sådan, det er, siger Lone Forsberg, der udover iværksætterlivet arbejder på fuld tid med databeskyttelse i Københavns Kommune.

Vil ikke græde over tabt million

Hun har besluttet, at hun ikke vil ærgre sig over den million kroner, der nu er brugt.

- Det vil jeg ikke græde over. Det har jeg parkeret, jeg kan ikke bruge energi på det. Hvis jeg tænkte over det, ville jeg bare blive ked af det. Vi kan ikke gøre andet end det, vi gør, og hvis salget af tøjet aldrig kommer videre, så er der bare ikke noget at gøre ved det, siger Lone Forsberg.

I dag, fire år og seks kollektioner senere, er Lone Forsberg og hendes to døtre lykkedes med at sælge deres tøj fra to butikker i New York. Alligevel er indtjeningen langt fra, hvad der skal til for at få et løbende overskud. Endnu længere er der til, at Lone Forsberg får den investerede million tilbage igen.

28-årige Maria Forsberg (th.) står for salg og marketing i familievirksomheden Fors Nome, mens Lone Forsberg står for økonomien.
28-årige Maria Forsberg (th.) står for salg og marketing i familievirksomheden Fors Nome, mens Lone Forsberg står for økonomien. Foto: Anders Birch / TV 2

For 32-årige Sandra Forsberg går tankerne i to retninger, når hun tænker på, hvor mange penge hendes mor har investeret i deres fælles projekt.

- Det er da ikke fedt, at min mor har tabt en masse penge, som hun højst sandsynligt ikke får tilbage, når jeg samtidig ikke selv har kunnet lægge en masse penge for at kompensere for det. Men det har alle dage været 100 procent op til hende selv, hvor mange penge hun ville lægge i Fors Nome, siger Sandra Forsberg.

Ingen fritid og ingen kæreste

Hun understreger, at de tre familiemedlemmer har talt om, at det økonomiske ikke må komme imellem dem.

For at tjene til dagligdagens udgifter har de alle igennem det fire år lange eventyr som iværksættere haft fuldtidsjob ved siden af. Mens moderen Lone Forsberg har lagt pengene til firmaet, har døtrene lagt al deres fritid.

- Det har betydet, at jeg har været nødt til at prioritere nogle ting fra i mit privatliv. Jeg er i en alder, hvor de fleste søger efter en kæreste. Det har jeg ikke haft mulighed for i de sidste fire år, for der har ikke været tid til at investere så meget tid i et andet menneske, siger 28-årige Maria Forsberg.

Drømmen lever

Drømmen om succes med Fors Nome lever stadig, om end i et andet tempo end tidligere. Strategien er ændret, så de ikke længere producerer to kollektioner om året.

- Vi kan ikke blive ved med at producere til lager. Nu producerer vi, når vi får en ordre. Nu er det tæring efter næring, siger Lone Forsberg.

Eventyret tærede ikke kun på økonomien, men også på sammenholdet i familien.

Det har været en styrke, at de tre nære familiemedlemmer i forvejen kendte til hinandens styrker og svagheder, inden de gik i gang med at skabe tøjmærket Fors Nome, mener Lone Forsberg (th.).
Det har været en styrke, at de tre nære familiemedlemmer i forvejen kendte til hinandens styrker og svagheder, inden de gik i gang med at skabe tøjmærket Fors Nome, mener Lone Forsberg (th.). Foto: Dennis Morton

- Hver gang vi mødtes, handlede det om forretning og ikke om familien. For kort tid siden gav det os også en større krise, som gjorde, at vi tog en pause og et pusterum fra Fors Nome, fortæller Lone Forsberg.

Tøjfirma sled på familien

De besluttede derfor, at de ikke skulle tale om deres tøjfirma, de næste fire gange de mødtes.

I TV 2-programmet ’365 dage til succes’ bliver iværksætterfamilien opfordret til at sælge tøjet på internetbutikken Amazon for at få noget omsætning. Et råd, de tre stiftere af Fors Nome er enige om at afvise.

- Amazon er et sted for firmaer i Asien, som skal af med billige ting. For mig er det forkert at lægge så vigtige varer på Amazon, som vi har brugt så meget tid på at lave. Min puls stiger bare af at tale om det, siger 28-årige Maria Forsberg om den ide.

Investor Lone Forsberg er enig.

- Hvis vi sælger det på Amazon, kan det godt have et tilbageløb på en high end-butik i New York, hvor vores tøj bliver solgt fra, siger Lone Forsberg og uddyber:

- Men der er måske andre muligheder end lige Amazon – måske andre webshops, der ligger på et højere niveau, siger Lone Forsberg, der dog vil overveje Amazon igen, hvis virksomheden bliver truet af lukning.

For 500.000 kroner "uddannelse" til hver

Lone Forsberg har ikke fortrudt, at hun investerede den million kroner, der skulle have været hendes pensionsopsparing, i hendes og døtrenes fælles drøm.

- Firmaet er vores allesammens 'baby', og pigerne er voldsomt dedikerede til det her. De har lært voldsomt meget af det, så hvis ikke andet, så har jeg i hvert fald givet dem hver for 500.000 kroner ”uddannelse”, i forhold til hvad man skal gøre, og hvad man ikke skal gøre, når man laver en virksomhed, siger Lone Forsberg.

I TV 2-programmet ’365 dage til succes’ kan du følge de tre stiftere af Fors Nome på deres tur til USA, hvor de er i New York City for at reklamere for deres kollektioner. Det er mandag på TV 2 klokken 20.55.