Guide: Sådan får du den rette holdning

16x9

Ret ryggen! Ikke alene får det dig til at se slankere og mere selvsikker ud, det sparer dig også for utallige rygproblemer

Ret ryggen! Ikke alene får det dig til at se slankere og mere selvsikker ud, det sparer dig også for utallige rygproblemer. Få gode råd til, hvordan du får den rette kropsholdning.

Hvis du sidder foroverbøjet foran sit skrivebord i syv timer om dagen, så er det sådan du ender i døgnets resterende timer - med mindre du øver dig og træner dig kropsholdning. Folk der regelmæssigt er aktive har nemlig bedre muligheder for en sund kropsholdning. Også fordi de får en bedre kropsfornemmelse. Det fortæller træningsekspert Jacob Søndergaard.

En dårlig holdning betyder ikke nødvendigvis, at man løber ind i problemer, men det er nemmere at få skader og smerter, hvis man hænger i ryggen. Når leddene står korrekt ovenpå hinanden vil hjernen ikke tro at der er noget galt. Men hvis hjernen mener der er noget der står skævt, så vil den sende smerte ud, forklarer Søndergaard og tilføjer:

"Det ser også dumt ud med en dårlig holdning. Man bliver også vurderet efter ens holdning, så hvis man står og hænger, ligner man en som er svag".

Hvis du vil undgå at ligne en, der er svag og arbejde med din kropsholdning, så giver Jacob Søndergaard dig gode råd og tips til øvelser nedenfor:

Den optimale holdning
Man skal altid sigte mod en oprejst holdning. Forestil dig, at du bliver trukket opad og bliver højere, end du er, sænkede skuldre og hagen lidt tilbage. Men det virker kun MENS man gør det. Derfor skal man øve sig i at stå rigtigt og få en god holdning - det kan man med fordel gøre nede i træningscentret.

Desuden skal man det meste af tiden opholde sig i neutral stilling, altså med en buffer til både den svajende og runde ryg. Uanset hvordan man står skal man, således altid kunne svaje eller runde ryggen mere end man gør. Hvis ens udgangspunkt er den ene yderlighed - fx makismalt svajet ryg, så har man nemlig ingenting at give af, og det vil føre til smerter og fastlåsning. Så man skal kunne bevæge sig uanset hvilken position man står eller sidder i - det er det optimale:

Sådan står du korrekt:

1. Stil dig med fødderne lidt fra hinanden.

2. Dine knæ skal pege fremad og være let bøjede - dine arme skal hænge ned langs siden.

3. Forestil dig, at du har en snor fæstnet på det højeste sted på hoved - snoren er bundet op i loftet. Stræk dig opefter. På den måde får du din hage trukket tilstrækkeligt tilbage.

4. Lad være med at dreje hovedet - det skal være lige, så dine ører er over midten af dine skuldre.

5. Hold dine skuldre tilbage og ryggen rank.

6. Træk maven ind - lad være med at skyde dit bækken frem

7. Sørg for at du bærer vægten på dine fodballer. Hvis du skal stå længe, så skifte vægten fra dine tæer til dine hæle eller fra den ene fod til den anden.

Sådan sidder du korrekt:
Sid med rank ryg og skuldrene tilbage. Dine baller skal røre det bagerste af stolen, og der skal være et stykke luft mellem dine knæ og forende af stolen.

1. Din rygrad skal forme et blødt S, når du sidder ned. Sæt evt. en sammenrullet håndklæde bag lænden, så holder du en god kurve der.

2. Fordel vægten ligeligt på begge hofter.

3. Sat begge fødder fladt i gulvet, og hold dine knæ på samme niveau som eller lidt under dine hofter (brug en skammel, hvis du ikke kan nå gulvet).

4. Hvis du sidder ved et skrivebord, så læg dine albuer og arme på din bord, og slap af i skuldrene.

5. Sørg for at din stol er den rette højde.

6. Lad være med at lægge benene over kors

7. Hvis du har en stol, der kan dreje, så lad være med at dreje i taljen, når du vender dig - drej i stedet i hele kroppen

8. Undgå at sidde i den samme stilling i mere end 30 minutter

Træn din kropsholdning
Det er ikke nødvendigt at gå i træningscenter for at træne din kropsholdning, det kan også gøres, mens du sidder på din stol eller står i køen i Netto. Uanset hvordan du træner, er der dog to ting, du altid skal tænke på:

Du skal altid tænke på, at hovedet skal være i forlængelse af rygsøjlen. Og rygsøjlen skal holdes lang. Så du ikke kigger op eller ned eller lægger hovedet ud til siden. Det andet er, at du skal stå på fødderne som nævnt ovenfor. Altså med vægten ligeligt fordelt. Det vil sikre en bedre holdning.

I indslaget nedenfor viser Jacob Søndergaard dig, hvordan du kan styrke din kropsholdning i hverdagen via nogle simple øvelser.