Flere dropper køen i butikken og handler julemaden på nettet

16x9
Flere får leveret deres julemad fra de online supermarkeder - en tendens, siger ekspert. Arkivfoto. Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix Denmark

Flere danskere har taget de online supermarkeder til sig - og op til jul, hvor hjemmelevering kan lette travlheden, slår salget rekorder.

Dagene op til jul er supermarkederne oftest en kødrand af mennesker, som kæmper for at få fat i den sidste pose mandler, and eller rødkål inden juleaften.

I år har langt flere danskere dog valgt at gå udenom de fysiske af slagsen og i stedet bestilt julemaden på nettet - den samme tendens, som er set på onlinemarkedet for julegaver.

- Det kan planlægges og er bekvemt for kunderne i julen: Varerne bliver leveret til døren og kan ordnes hjemmefra, når børnene sover, siger Reimer Ivang, som er lektor i internationale markeder ved Aalborg Universitet og ekspert i E-handel.

 De tre store online supermarkeder, Nemlig.com, Osuma.dk og Coop Mad oplever alle den stigende interesse og har øget deres salg markant i december.

Flere kunder har set potentialet

Tal fra Danmarks Statistik viser, at 20 procent af danskerne har købt dagligvarer og måltidskasser på nettet i 2016 mod kun 12 procent i 2012. 400.000 flere danskere er altså begyndt at handle dagligvarer online de seneste fire år, så det nu er over én million.

- Udviklingen er ikke gået så stærkt i Danmark, som forventet - måske fordi vi er et af de lande i verden, hvor vi gennemsnitligt har kortest afstand til de fysiske supermarkeder - men kendskabet er blevet meget mere udbredt. Dagligvarehandel på nettet er noget, som med sikkerhed vil vinde endnu mere frem de næste år, siger Reimer Ivang. 

Ifølge Reimer Ivang er en del af forklaringen på den store stigning i salget i særligt december, at den store julemiddag nemt kan planlægges.

- Mange beslutter sig først for, hvad de vil købe, når de står i supermarkedet. Det kræver mere planlægning, at skulle bestille varerne online, men fremgangen viser tydeligt, at kunderne er ved at vende sig til det, siger han.

Forhandlerne ser store stigninger

Sammenlignet med sidste år har Nemlig.com solgt 30 procent mere de første tre uger af december. Osuma oplyser, at de har set en voldsom stigning i bestillinger og Coop's online portal Coop Mad har fordoblet salget - med det forbehold, at de i juli samlede alle varer fra deres kæder på én onlineportal.

- Jeg tror, at danskerne har forstået, at det virker. Hvis de bestiller en fersk and på nettet, så er den mindst ligeså frisk, når den bliver leveret, som den havde været, hvis de selv havde hentet den i supermarkedet, siger kommerciel direktør i Coop Mad, Morten Viktor.

- Vi bringer de mange tunge indkøbsposer direkte hjem og sparer tid og besvær for vores kunder, siger administrerende direktør i nemlig.com, Stefan Plenge.

De oplever særligt, at det er børnefamilier og folk med travle hverdage, som har stor gavn af deres service. 

De tre online supermarkeder ved de endnu ikke, hvordan den endelige opgørelse over julemåneden ser ud, men de forventer flere bestillinger inden den 23. december, hvor Nemlig.com som den sidste lukker for bestillinger til den 24.