Lillejuleaften blev der handlet mad på nettet som aldrig før

16x9
Hvis folk køber julemad på nettet, så køber de det hele på en gang - lige fra anden til sveskerne. Foto: Scanpix

Hvis julemaden skal købes på nettet, så køber man alt på een gang, så man ikke behøver bevæge sig i supermarkedet.

I december er der blevet solgt rigtig mange dagligvarer på nettet. Og jo tættere vi kom på juleaften, jo travlere blev der.

Den store net-leverandør af dagligvarer, Nemlig.com, havde sat lillejuleaften klokken 12 middag som allersidste frist for bestillinger, der med garanti ville være fremme i dag.

Og det resulterede i, at lillejuleaften blev årets travleste dag hos Nemlig.com.

- I forvejen har vi haft mere travlt end nogensinde i december. Fra den 1. til den 18. december havde vi en vækst på 30 procent, men i den sidste uge op til jul havde vi en vækst på 70 procent, fortæller adm. direktør i Nemlig.com, Stefan Plenge.

- Min egen forklaring er, at juleaften falder på en lørdag i år, og det betyder, at mange faktisk har arbejdet helt op til i dag. Nogle andre år får folk jo ferie flere dage før juleaften. Det gør det mere tillokkende at bestille alle varerne til julemaden på nettet én gang for alle, siger han.

Fra and til mandel

Tendensen er, at det er sådan man gør: Køber alle ingredienser, lige fra and til mandel, på én gang, så man ikke behøver at supplere med småindkøb i det lokale supermarked.

- Du køber hele pakken. Du sidder jo ikke og planlægger 30 procent af dine juleindkøb, for så bagefter at gå ud og købe de sidste 70 procent i et supermarked. Det er enten/eller. Når du køber dagligvarer på nettet, så er det jo kendte varer. En cola er en cola, så der er ikke den usikkerhed, der kan være i andre dele af nethandelen, hvor kunderne er usikre på, hvad det præcist er de køber, siger Stefan Plenge.

"Så skal man også i en rigtig butik"

Kigger man på Facebook og Trustpilot for de store leverandører af dagligvarer på nettet – ud over Nemlig.com er det Osuma.dk og Coop Mad – kan man da også se, at hvis kunderne er utilfredse, så klager de typisk over, at der lige manglede et par, udsolgte varer i leveringen.

”Det eneste man skal, er også lige at gå i en "rigtig" butik og købe det I havde udsolgt”, som en Facebook-kommentar fra Dorthe Marie Brinkmann formulerer det.

Irritationsmoment

Hos Nemlig.com er man godt klar over, at bare to-tre manglende varer er et voldsomt irritationsmoment, hvis julemiddagen ellers er nøje planlagt:

- Vi har en politik om, at når vi laver fejl, så kører vi ud og afleverer de manglende varer, hvis kunden ønsker det, siger adm. Direktør Stefan Plenge.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at 20 procent af danskerne har købt dagligvarer og måltidskasser på nettet i 2016 mod 12 procent i 2012. 400.000 flere danskere er altså begyndt at handle dagligvarer online de seneste fire år, så det nu er over én million.