De sporer din færden: Sådan afslører du, hvad dit teleselskab ved om dig

Du kan godt regne med, at dit teleselskab ved, hvor du er lige nu. Det har en aktindsigt af netmediet Zetland afsløret.

Teleselskabet 3 logger oplysninger om 1,1 millioner kunders færden og gemmer data i 60 dage.

Det har netmediet Zetland afsløret, efter at én af mediets journalister har fået en såkaldt registerindsigt hos selskabet.

Indsigten viser, at teleselskabet over en periode på 54 dage har lavet 1.848 registreringer af journalistens position - på baggrund af oplysninger om den telemast, som telefonen har været i kontakt med.

Teleselskabets metode får hård kritik af Jesper Lund, der er formand for IT-politisk Forening.

- Fordi der hos 3 ligger oplysninger om, hvor 1,1 mio. kunder har været de seneste to måneder. Det svarer til, at du får en gps-chip i lommen, og oplysningerne bliver gemt et sted, hvor du ikke har kontrol over dem. Du ved ikke, hvad de bliver brugt til, siger Jesper Lund til Go' morgen Danmark.

Han kalder 3's praksis for "ulovlig".

NEDERST I ARTIKLEN KAN DU SE, HVORDAN DU NEMT FÅR INDSIGT I, OM DINE OPLYSNINGER ER BLEVET GEMT AF DIT TELESELSKAB.

Se Go'morgen Danmark på TV 2 PLAY

Du kan se Go'morgen Danmark på TV 2 PLAY

En god morgen starter i selskab med TV 2s morgenhold, der hver morgen er klar til at sætte skarpt på hverdagens aktuelle emner.

Få et forspring på, hvad snakken på arbejdspladsen kommer til dreje sig om, når vi snakker med dagsaktuelle gæster.

Derudover kan du også få guides til alle mulige områder i livet - lige fra køkkenet henover soveværelset til tøjet på kroppen. 

3 afviser kritikken

Hos teleselskabet 3 afviser pressechef, Rikke Juul Hansen, kritikken.

- Vi logger lokationsdata for at kunne give den bedst mulige kundeoplevelse i netværket, lyder det fra pressechefen.

Ifølge Rikke Juul Hansen er det helt lovligt at logge kundernes lokationsdata, da der er tale om en tillægstjeneste, som kunderne har accepteret.

Derudover er det en betroet og meget begrænset gruppe medarbejdere, der varetager logningen.

- Lokationsdata bruges kun internt til fejlsøgning og udleveres kun til myndigheder, som har fået en dommerkendelse eller samtykkeerklæring fra en kunde samt til kunder, der søger om aktindsigt. Ingen andre har eller kan få adgang til disse data, forsikrer hun.

Forklaringen om, at det er en tillægstjeneste, giver Jesper Lund dog ikke meget for.

Ifølge ham må teleselskaberne kun logge oplysninger og gemme dem, hvis de skal bruges specifikt på en faktura, hvis staten kræver det, eller hvis kunden siger særskilt ja til en tillægstjeneste, der kræver logning.

Og formanden for IT-politisk Forening mener, at ingen af delene gør sig gældende i dette tilfælde - og at det derfor er ulovligt.

- 3 begrunder det med, at det er til tekniske formål, men det kan bruges til andre formål, lyder det fra Jesper Lund.

- På samme måde som Google og Facebook gør det. 3 kan eksempelvis sælge oplysninger om, hvor mange kunder der er i nærheden af en Netto, siger han.

Ifølge it-mediet Version2 er 3 ikke det eneste selskab, der registrerer kundernes færden.

Tre millioner kunder registreres

TDC registrerer også kundernes gøren og laden.

Når selskabets tre millioner kunder sender eller modtager data via telefonen, bliver positionen registreret, lyder det.

Dermed kan selskabet – ligesom 3 - tegne et komplet billede af, hvor du har befundet dig, skriver Version2.

Guide: Sådan får du dine oplysninger

Du kan som kunde nemt finde ud af, om dine informationer bliver gemt af dit teleselskab. 

Zetland har udarbejdet en guide til, hvordan man nemt søger en såkaldt registerindsigt i dine personoplysninger hos dit teleselskab.

Sådan finder du ud af, hvad dit mobilselskab gemmer

Send denne besked til dit teleselskab:

Kære [indsæt teleselskab]
Jeg er kunde hos jer, og jeg vil derfor bede om en registerindsigt i, hvad I registrerer om min færden.
Jeg taler om al den data, som I registrerer og lagrer, når jeg sender og modtager data fra sendemaster.
Venlig hilsen
[indsæt dit navn]
---------------------
OBS: Det kan være, at dit teleselskab beder om et telefonnummer, et CPR- eller kundenummer, når du henvender dig.
---------------------
Er du kunde hos 3, Telia, Telenor eller Yousee? 
Så kan du nøjes med at trykke på et af de nedenstående link:
  1. 3 (Du åbner dit mailprogram)
  2. Telenor (Du åbner dit mailprogram)
  3. Yousee (Du åbner et link til kundeservice hos Yousee - indsæt teksten)
  4. Telia (Du åbner et link til kundeservice hos Telia - indsæt teksten)
---------------------
Hvis teleselskabet kræver, at du betaler penge for at få dine oplysninger, skal du gøre dem opmærksom på, at det er ulovligt for en virksomhed at opkræve mere end 200 kroner for den slags.
Henvis eventuelt til paragraf 1 i “Bekendtgørelse om betaling for private dataansvarliges skriftlige meddelelser om indsigt”, lyder opfordringen fra Zetland.
For Zetland tog det to måneder, inden de fik adgang til de informationer, de har brugt. Så deres råd er, at man skal være tålmodig.