Har du også undret dig? Derfor er flere butikker tyvstartet med Black Friday

Danskerne er så vilde med at gøre en god handel, at Black Friday nu ikke bare er en enkelt dag, men en hel uge.

Det er ikke mange år siden, Black Friday så dagens lys i Danmark. Siden er den blevet til en af årets allerstørste indkøbsdage. Men det er åbenbart ikke nok, for nu har flere butikker udvidet Black Friday til at vare hele ugen. Det gælder blandt andre Wupti, Sportmaster, Imerco og Babysam.

- Det er for at tyvstarte og komme afsted før de andre. Det er en måde at overhale hinanden indenom. Problemet er jo så, at hvis den ene starter 10 sekunder før den anden det ene år, så starter den anden 20 sekunder før det næste år, siger Dorte Wimmer, ekspert i forbrug hos Retail Institute Scandinavia.

Hos butikkernes brancheforening, Dansk Erhverv, ser de det som en naturlig udvikling, fordi danskerne er blevet mere bevidste om Black Friday. Butikkerne har taget nye metoder i brug for at lokke kunderne ind hos lige netop dem.

- Konkurrencen er benhård. Det er en strategisk satsning, hvor det handler om at få kundernes opmærksomhed og komme på forkant med konkurrenterne, siger Tine Marie Andersen, politisk konsulent.

Magien forsvinder

Flere butikker er derfor begyndt at holde Black Week eller Black Days. Men faren ved det er, at forbrugerne trækker sig helt, mener forbrugereksperten.

- Tilbudstrykket bliver hele tiden større og større. Efterhånden kan man jo finde tilbud hele året rundt. Det specielle ved Black Friday er jo, at det er en dag, man virkelig ikke vil gå glip af, hvor man giver den én over skallen med gode tilbud. Og det forsvinder jo, når man strækker den ud over flere dage – så er det en tilbudsperiode som så mange andre, siger Dorte Wimmer.

Dansk Erhverv er ikke meget for at spå om, hvorvidt det kommer til at gå ud over butikkernes salg, når Black Friday ikke er begrænset til én dag.

Fakta om Black Friday

  • Black Friday stammer fra USA og falder fredagen efter Thanksgiving, som er fjerde fredag i november.
  • I dag er indkøbsdagen udbredt til lande over hele verden – herunder Danmark.
  • Nogle mener, den hedder Black Friday, fordi der er sort af mennesker i butikkerne, mens andre mener, at navnet er opstået, fordi Black Friday er butikkernes sidste mulighed for at få vendt de røde tal i årsregnskabet til sorte.

- Butikkerne gør det med henblik på salg og synlighed. Kunderne har et begrænset rådighedsbeløb, og det handler om at få dem til at vælge din butik fremfor andres. Om man vinder på dette eller blot flytter salget til tidligere på ugen er svært at sige, siger Tine Marie Andersen.

Tilbudskulturen er stor i Danmark

Selvom det er butikkerne, der har valgt at udvide Black Friday, er det dog ikke kun til glæde for de erhvervsdrivende. Forbrugerne kan også få noget ud af det, mener Dorte Wimmer.

- På den ene side kan man argumentere for, at forbrugerne bliver tilbudstrætte og slet ikke gider Black Friday. Men på den anden side er der også tilbudsjægerne, hvor der går sport i at jage den gode handel, så de vil måske gerne strække den til flere dage, siger hun.

I Danmark er forbrugerne nemlig villige til at gå langt for det gode tilbud, og det er derfor, butikkerne nu udvider Black Friday.

- Det her tilbudspres, som vi har i Danmark, er eskaleret, og det ser vi ikke på samme måde i udlandet. Danskerne både elsker og hader gode tilbud. Det er en stor del af vores kultur med de her tilbud – ligesom vi også er et af de eneste lande, hvor vi har tilbudsaviser i det omfang, vi har, siger Dorte Wimmer.

Enkelte steder i USA, hvor Black Friday stammer fra, er de dog også tyvstartet. Det gælder blandt andet hos indkøbscenteret Walmart.

Afstemning