Her har butikker og forbrugere fået nok – nu stopper forbrugsfesten

16x9
Efter årevis med stadigt vildere udsalg begynder metaltrætheden at vise sig blandt butikker og forbrugere. Foto: Stephen Maturen / Scanpix Denmark

Fra København til Ærø begynder flere butikker og forbrugere at stå af tilbudsræset under Black Friday.

Under Black Friday danser milliarder af kroner rundt mellem forbrugere og butikker. Men ikke alle har taget den amerikanske forbrugsfest til sig.

Fakta om Black Friday

  • Black Friday stammer fra USA og falder fredagen efter Thanksgiving, som er fjerde fredag i november.
  • I dag er indkøbsdagen udbredt til lande over hele verden – herunder Danmark.
  • Nogle mener, den hedder Black Friday, fordi der er sort af mennesker i butikkerne, mens andre mener, at navnet er opstået, fordi Black Friday er butikkernes sidste mulighed for at få vendt de røde tal i årsregnskabet til sorte.

Med stigende konkurrence om kunderne lider især små butikker under presset om at udbyde de bedste udsalgspriser. Og for at få den største bid af kagen, bliver skruen strammet stadigt hårdere. I år eksempelvis med udvidelsen fra Black Friday til Black Days eller ligefrem Black Week.

Den slags tiltag kan imidlertid afmatte forretningernes egen indtjening samt få forbrugerne til at trække sig, advarer forbrugerekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia:

- Tilbudstrykket bliver hele tiden større og større. Efterhånden kan man jo finde tilbud hele året rundt. Det specielle ved Black Friday er jo, at det er en dag, man virkelig ikke vil gå glip af, hvor man giver den én over skallen med gode tilbud. Og det forsvinder jo, når man strækker den ud over flere dage.

Modstand mod spotpriserne

Også hos Dansk Detail, der repræsenterer cirka 2000 danske butikker, mærker direktør Jens Birkeholm en metaltræthed omkring de stålsatte spotpriser.

- Det er et klassisk eksempel på, at tryk avler modtryk, siger han og forklarer, at nogle virksomheder promoverer sig selv gennem direkte afstandtagen til Black Friday.

I begivenhedens hjemland, USA, viser analyser desuden, at stadigt flere forbrugere og forretninger melder sig ud af slagsmålene om de gode priser, uddyber han.

Også i Danmark ser man både forbrugere, butikker og sågar hele byer melde sig ud af forbrugsfesten.

Blandt andet står samtlige butikker på Ærø nu sammen om at droppe rabatter til fordel for julehygge, børnepasning og underholdende arrangementer, skriver Finans.dk.

Social og bæredygtig forbrugsfest

I samme dur afholder Saxogade på Vesterbro i København for andet år i træk den såkaldte Kind Friday, hvor man med forhøjede butikspriser, donationer og arrangementer samler ind til velgørenhed for udsatte personer.

Her indrømmer leder Julie Takla Helsted, at der stadig er tale om en form for forbrugsfest. Men med afsæt i Black Friday håber hun og de øvrige arrangører at kunne sætte fokus en mere bæredygtig og social fremgangsmåde.

- Vi er ikke imod forbrug, men vi tror på, at man sagtens kan dække sine behov på en måde, så man hjælper andre - og vores klode, siger hun.

Afstemning

Tilløbsstykket i Saxogade lader da også til at have slået an, for hvor begivenheden sidste år blev arrangeret af en enkelt butik, er samtlige af gadens forretninger med i år, ligesom andre af bydelens butikker støtter op om sagen.

To lejre

Hos Dansk Detail mener direktør Jens Birkeholm også, at forretninger bør tænke på, at mange forbrugere efterspørger andet end ”500 kroner rabat på et tv”, som han udtrykker det.

- Særligt efter finanskrisen er der flere, der spørger sig selv, hvad deres forbrug betyder. Både for kloden og for deres lokalsamfund, siger han.

Med tiden forventer Jens Birkeholm derfor en skarpere opdeling mellem tilhængere og modstandere af tilbudsdage som Black Friday, men han fremhæver også danskerne som et folk, der ”i den grad går op i pris”.

Af den grund formoder han også, at mange butikker fortsat vil forsøge at få del i omsætningen på Black Friday, der sidste år talte to milliarder kroner.

- Der vil helt naturligt stadig være butikker, som siger: ”Så må vi bare æde den noget mindre fortjeneste på produkterne”, siger han.

Ifølge en prognose fra Dansk Erhverv agter cirka hver femte dansker at købe et tilbud i anledning af dagens Black Friday. Mere end hver tredje vil ikke, mens to ud af fem svarer "ved ikke".