H&M igen i modvind – lægger sig ud med graffitiverdenen

16x9
Det er det ikoniske mønster bag modellen, der var startskuddet til konflikten. Foto: H&M

En graffitikunstner mener, at tøjkæden har misbrugt et af hans værker i en kampagne.

Lige for tiden er det ikke en dans på roser at være Hennes & Mauritz.

De seneste måneder har den svenske tøjgigant gang på gang været ramt af så massiv kritik, at de har set sig nødsagede til at trække produkter tilbage.

Nu har de igen gjort sig uheldigt bemærket, og denne gang er det hele graffitiverdenen, de har lagt sig ud med.

Kontroversen er opstået, fordi H&M i en kampagne for deres sportstøj har fotograferet og filmet en parkourudøver foran en mur med graffiti – uden at spørge kunstneren bag om lov.

Kunstner vil ikke have sit værk i kampagne

Det er den amerikanske gadekunstner James Williams, som går under kunstnernavnet Revok, der har sprayet det genkendelige mønster på muren i H&M-reklamen.

Vægmaleriet befinder sig på en udendørs håndboldbane i New Yorker-bydelen Williamsburg, men selv om det er frit tilgængeligt, bryder Revok sig ikke om, at det bliver brugt i en tøjreklame.

Han mener, at han har ophavsretten til sit værk, og derfor bad han gennem sin advokat H&M om at fjerne kampagnebillederne, hvor graffitien optræder.

H&M laver søgsmål som modsvar

Hvis den svenske tøjmastodont dengang havde trukket kampagnen tilbage, havde de måske kunnet undgå, hvad der skulle vise sig at blive noget, der minder om endnu en shitstorm.

I stedet for at imødekomme gadekunstneren valgte H&M at svare igen med et søgsmål. De mener nemlig ikke, at ulovligt udført graffiti er beskyttet af reglerne for ophavsret.

Det træk har fået graffitimalere og gadekunstnere til tasterne, og som det er set så mange gange før, opfordres der til at boykotte H&M. Nogle er endda gået så langt som til at overdynge kædens butiksvinduer med spraymaling – det er blandt andet sket i Hässleholm i Sverige.

A post shared by SLICK (@og_slick) on

I Danmark er graffiti beskyttet

I USA har der længe været en debat om, hvorvidt kunstnerne bag ulovlig graffiti har ophavsretten til deres værker. I loven hedder det sig, at et værk er beskyttet, så snart det er originalt arbejde, som er udtrykt fysisk.

I Danmark er reglerne klare. Selv om en graffitikunstner har lavet et vægmaleri uden at have fået tilladelse af murens ejer, har han stadig ophavsretten på sin side.

Det fortæller advokat Peter Schønning, der er specialiseret i lige netop ophavsret.

- Selv hvis et værk skulle være ulovligt opført, er det stadig beskyttet af ophavsretten, siger han.

Afstemning

Det betyder dog ikke, at eksempelvis graffiti slet ikke må optræde i reklamer.

- Man må gerne tage et billede af en plads, hvor der kommer skulpturer og vægmalerier med, men hvis det bruges i en kommerciel sammenhæng, må kunstværket ikke være hovedmotivet, hvis man ikke har fået samtykke fra kunstneren, fortæller Peter Schønning.

I H&M’s tilfælde kan man argumentere for, at det er modellen og tøjkollektionen, der er hovedmotivet, og ikke vægmaleriet.

I en dansk retssag ville det springende punkt derfor blive, hvor meget det vurderedes, at vægmaleriet betyder for kampagnen.  

Aktien er på sit laveste

I første omgang stod H&M fast på deres beslutning, men efter den massive kritik på de sociale medier har firmaet nu trukket deres søgsmål tilbage – ligesom det er sket i en række andre sager de seneste måneder.

Det er nemlig bestemt ikke første gang, H&M lægger sig ud med internetbrugerne.

I januar skabte det en regulær shitstorm, da firmaet delte et produktbillede, hvor en sort dreng var iført en hættetrøje med påskriften ’Coolest monkey in the jungle’. Tusindvis af mennesker anklagede Hennes & Mauritz for racisme, og i Sydafrika blev en række af kædens butikker raseret.

Da kæden trak billedet tilbage, blev de mødt af en ny bølge af kritikere, der mente, at de skulle have stået fast.

Siden da har tøjgiganten også trukket negativ omtale for et par Lego-strømper, hvor det så ud, som om der stod Allah, og fordi en række designere har beskyldt dem for at kopiere deres designs.

Og noget tyder på, at de mange negative sager har økonomisk betydning for H&M. I hvert fald er virksomhedens aktiekurs støt dalende, og den er nu på det laveste niveau siden lavpunktet under finanskrisen.