Oldgammel dansk bil slog verdensrekord fast på tv

Nerverne sad uden på tøjet, da verdens ældste bil, der stadig kan køre, skulle startes på morgen-tv. Det kunne gå galt.

Motoren spinder ikke, og komforten er nærmest ikke-eksisterende.

Ikke desto mindre er bilen, der har fået navnet 'Hammelvognen', et lille verdensunder på fire hjul.

For efter i dag er den nu de facto den ældste bil i verden, der stadig kan køre.

Og så er den pæredansk, fortæller museumsdirektør ved Danmarks Tekniske Museum, Jesper Buris Larsen.

- Den bliver 130 år i år, så den er en gammel dame, og vi er rigtig, rigtig stolte af at have den gamle dame hos os, siger han.

Verdensrekorden er dog meget, meget skrøbelig, lyder det.

Satte verdensrekorden på spil på tv

I anledningen af bilens 130 års fødselsdag havde Jesper Buris Larsen og et hold sat sig for at sætte verdensrekorden på spil ved at forsøge at starte den gamle bil.

Mens kameraerne rullede, varmede de bilen op, justerede og hev i det håndtag, der skulle starte motoren.

Til alles store lettelse gik den i gang med sprutten og tøffen. For med så mange år på bagen var det ikke garanteret, at den kunne.

- Nu, hvor den er startet, er den officielt den ældste bil i verden, der kan køre, lød det fra Jesper Buris Larsen.

Han er selv meget begejstret for vognen.

For selvom den i dag måske er et levn fra fortiden, var den cutting edge, da den rullede ud på de danske veje for første gang i 1888, lyder det.

Den blev ikke en succes

'Hammelvognen' blev i sin tid bygget af en cykelsmed og en motorfabrikant kun to år efter, at den første bil i verden, en trehjulet Mercedes Benz, blev bygget i Tyskland af Daimler og Benz.

Her ses  den første bil verdens første bil, en trehjulet Mercedes Benz,  bygget i Tyskland af Daimler og Benz. Den 29. januar 1886 blev den patenteret som den første motoriserede bil.
Her ses den første bil verdens første bil, en trehjulet Mercedes Benz, bygget i Tyskland af Daimler og Benz. Den 29. januar 1886 blev den patenteret som den første motoriserede bil. Foto: Danmarks Tekniske Museum

Den har fået sit tilnavn efter 'Alfred F. Hammels maskinfabrik', hvor den blev konstrueret af værkføreren Urban Johansen.

I bund og grund ligner den en hestevogn uden hest, men den danske bil er skabt efter alle de rigtige principper.

Det er derfor, den kan køre den dag i dag, mener Jesper Buris Larsen.

Bilen skyder en topfart på cirka otte kilometer i timen. Den har kobling, cylindre, speeder, affjedring, for- og bagsæde, kørelys, fire hjul, en benzintank, en forbrændingsmotor og et rat, og så har bilen to gear: Fremad og tilbage.

Og det hele er bygget i hånden.

Karburatoren var ikke opfundet dengang, så i stedet brugte man en svamp til at blande brændstof og ilt i det rigtige forhold. Den driver rundt i benzintanken og suger luft ind, og uden den ville bilen ikke kunne køre, forklarer museumsdirektøren.

Her ses Danmarks første bil ved 'Alfred F. Hammels maskinfabrik', hvor den blev bygget af værkføreren Urban Johansen i 1888. Det er angiveligt ham, man ser på billedet.
Her ses Danmarks første bil ved 'Alfred F. Hammels maskinfabrik', hvor den blev bygget af værkføreren Urban Johansen i 1888. Det er angiveligt ham, man ser på billedet. Foto: Danmarks Tekniske Museum

Bilen blev efterlyst i 1925

Hvorfor bilen aldrig blev en succes, ved man ikke med sikkerhed.

Måske skyldes det bare, at den var for vild en nyskabelse for sin tid, lyder det fra Jesper Buris Larsen.

Bilen skræmte hestene på vejene, og skulle man have benzin på vognen, skulle det bestilles hos en apoteker.

Det kan være forklaringen på, at den til sidst gled ud i glemslen. 

- Den var faktisk så glemt, at man i 1925 ikke vidste, hvor den var. Man vidste dog, at den fandtes. Man efterlyste den i forbindelse med 25-årsjubilæumet for en dansk bilklub, men ingen stod frem og sagde noget, siger Jesper Buris Larsen.

Det var først, da Alfred F. Hammels svigersøn sendte et brev fra Sydamerika med en anbefaling om, hvor man skulle lede, at man fandt frem til det sted, hvor vognen gemte sig.

Den blev fundet i et skur på Nørrebro i det samme område af bydelen, hvor fabrikken havde ligget.

- Det er helt vildt mærkeligt, lyder det fra museumsdirektøren.

Angiveligt var vognen bare blevet efterladt, da virksomheden skiftede adresse. Resten er historie.

I dag står 'Hammelvognen' på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør som en del af en større samling af biler, og Jesper Buris Larsen er ikke i tvivl:

 - Det kan godt være, at du har en Ferrari, men bilen her er uvurderlig, slutter han.