Spis, sov og tænk dig til en flad mave

16x9

En flad mave kommer ikke af sig selv - men Go'morgen Danmarks træningsekspert Birgitte Nymann er godt i gang med at hjælpe fire danskere til en strandklar mave på fire uger.

Nymann har sammensat en række træningsprogrammer til vores testpersoner, men de har også fået en række kostråd de skal følge i kampen for en fladere mave.

Det handler om masser af proteiner og et klart nej til hvidt brød og sukker. Følger du rådene nedenfor og går igang med Nymanns træningsprogram i boksen til højre, så er du allerede et skridt nærmere den flade mave.

Gode råd til en flad mave

- Spis proteiner til alle måltider; æg, fisk, kylling, kalkun, svinekød, oksekød osv. Spis 500-600 gram dagligt.

- Spis 600 gram grønsager og frugt dagligt (maks. 2 stk. frugt).

- Tyg maden grundigt - den skal være flydende, inden du synker den.

- Drik 1/3 af din kropsvægt i dl. vand dagligt (75 kilo = 25 dl vand = 2,5 liter vand) fordel vandet over hele dagen.

- Undgå sukker, hvedemel (hvidt brød, pasta og pizza) og alkohol.

- Undgå morgenmadscerealier (Frosties, chocopops, guldkorn etc). Havregryn er fint, men spis det sammen med fx nogle æg, så du får nogle proteiner fra morgenstunden.

- Spis gerne et tilskud af essentielle fedtsyrer (Livets Olie - købes i Helsekostforretningen). Olierne fremmer fordøjelsen, mindsker væskeophobninger, stabiliserer blodsukkeret, tager sukkertrangen etc. Spis 1 spsk. dagligt.

- Steg i olivenolie, kokosolie eller smør - ingen andre olier må varmes.

- Træn maven 4 x om ugen.

- Gå min. 40 minutter dagligt.

- Tag 10 dybe vejrtrækninger 1 x dagligt: træk vejret ind. Hold det i 10 sekunder og pust ud. Gentag 10 x.

- Lig i din seng i minimum 8 timer om natten/dagligt og helst mellem kl. 22 og 06.

- Tænk positive tanker om din krop og din mave - også selvom det virker helt dumt til at begynde med. Hvis du ikke lærer at elske din krop og mave, så vil den aldrig blive som du ønsker. Så du kan lige så godt starte med det samme....