Hvad er sundest: Kaffe, te eller kakao?

16x9

Først må man drikke kaffe, så må man ikke. Så skal man holde sig fra den sorte te og kun drikke den grønne.... Forvirret?

Det er blevet koldt uden for, og vi varmer os ved pejsen og de varme drikke. Ugeblade og aviser er fulde af historier om, hvor henholdsvist sundt og usundt det kan være at hælde de lune herligheder i den kolde krop.

Men hvad er fup, og hvad er fakta? Og hvilken kop skal du vælge, hvis du vil have den sundeste kop?

Lad os slå fast, at alle tre drikke faktisk er glimrende bud på en sund kop - lige indtil vi begynder at hælde fed mælk (mager mælk er ok), honning, sukker, sirup og det, der er værre i!

Sort kaffe indeholder ingen kalorier - en kaffe latte indeholder helt op til 150 kcal. Hvis du i dag drikker kaffe latte, og du dropper én fudlfed latte om dagen, kan du tabe otte kilo på et år!

Kaffe
Kaffen har, efter mange år ude i kulden, de seneste år fået gang i de sunde lovprisninger.

En stor undersøgelse har vist, at kvinder, der drikker seks kopper kaffe om dagen, kan nedsætte risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Derudover kan stofferne cafestol og kahweol, der findes i kaffe, muligvis beskytte mod kræft.

Men kaffen har også mange andre prisværdige egenskaber - den sorte drik indeholder som bekendt koffein, og koffein øger din forbrænding, forbedrer din udholdenhedsevne og din koncentrationsevne og får dig til at lave færre fejl.

Desuden formodes koffeinen at være med til at sænke den smerte, der følger, når trætte muskler skal restituere.

Te
Te er proppet med flavonoider og fenoler, som man mener er med til at tage kampen op mod vira og infektioner. Forskerne har interesseret sig meget for stoffet quercetin, der måske kan bremse væksten af kræftceller.

Koffeinen i te kan sætte gang i forbrændingen, og det mener man også en særlig gruppe stoffer kaldet catechiner kan gøre.

Undersøgelser har vist, at tedrikkere er de mest ustressede mennesker - godt for dem, for det kan spare dem for meget bøvl men sandelig også for noget så slemt som hjerte-kar-sygdomme.

Te gavner også din krop på mange andre måder: Forskere mener, at det gavner kolesteroltallet og forebygger åreforkalkning. Ligesom en jævnlig indtagelse af te kan styrke knoglerne og på den måde beskytte mod knogleskørhed. Endelig er der forskning, der tyder på, at te kan være med til at forebygge brystkræft.

Og lad os så én gang for alle aflive myten om, at grøn te er så meget sundere end andre typer te (hvid, grøn og sort te stammer fra den samme busk). Det er der nemlig ikke videnskabelig forskning, der kan vise. Så drik den te, du bedst kan lide.

Kakao
Hvad sker der, hvis man dropper mælk og sukker og bare tilsætter varmt vand til det mørkebrune pulver? Jo, så får man en regulær sundhedsdrik, der slår både kaffe og te med flere længder!

Og vi taler IKKE om Nesquick eller Mathilde kakao, men den pulver man normalt bruger i kager. Og jo, det smager lidt bittert, men med lidt tilvænning eller lidt yderligere smagstilsætninger (se opskriften i boksen), så er det faktisk langt bedre end det lyder!

Kakaopulver er fuld af mættende kostfibre og en type fedt, der også virker mættende (da den kommer helt ned i tarmen) - så du får altså en super mættende kop og stadig relativ få kalorier - ca. 40 kcal lidt mindre end i et æble.

Kakao er smækfyldt med flavonoider - i så høje mængder, at forskere mener, at det kan være med til at beskytte mod hjerte-kar-sygdomme, beskytte mod Alzheimer's og styrke immunforsvaret.

I kakao er der også masser af mineraler, fx magnesium og kobber i spiselig form. Og så er der theobromin i kakao - et stof, der får os til at føle os i bedre humør. Sidst men bestemt ikke mindst, mener man også, at chokolade kan være med til øge sexlysten.

Christian Bitz er ikke i tvivl: Hvis du skal vælge den sundeste kop, så er ren kakaopulver rørt op med kogende vand det bedste valg.