Ekspert: Den bedste og den værste sovestilling

16x9

Der er mange forskellige måder, man kan falde i søvn på, men nogle er dem er altså bedre for kroppen end andre, forklarer kiropraktor "Først en halv

Der er mange forskellige måder, man kan falde i søvn på, men nogle er dem er altså bedre for kroppen end andre, forklarer kiropraktor

"Først en halv time på den ene side - så en halv time på den anden. Så på ryggen ... en time til halvanden" - sådan sang Niels Hausgaard tilbage i 1974, og rent soveteknisk, så er det faktisk et godt råd. 

Ifølge kiropraktor og medejer af kiropraktisk klinik i Vanløse, Anja Aabech, så er det i hvert fald klart bedst for kroppen, hvis man sover på enten ryggen eller siden. 

_ De bedste sovestillinger er på siden og på ryggen, hvor ryggen og nakken er i en hvileposition (en neutral stilling). Man kan med fordel også aflaste ryggen ved at ligge en pude under knæene, hvis man sover på ryggen, og en pude mellem benene, hvis man sover på siden, fortæller Anja Aabech til tv2.dk. 

Hun tilføjer, at det er vigtigt med en større hovedpude, hvis man sover på siden, end hvis man sover på ryggen, så hovedet ikke ligger i en position, der får nakken til at spænde. 

Den værste stilling
Det er til gengæld ikke en god idé at sove på maven. Ikke, hvis man er typen, der ikke bevæger sig i løbet af en nat i hvert fald. 

- Lige meget hvordan du ligger med armene, så er det ikke godt at sove på maven. Det skyldes, at både ryg og nakke kommer tættere på deres yderstilling, hvor lænden svajer, og nakken er roteret fuldt til den ene side, siger Anja Aabech. 

- Af samme årsag er det heller ikke godt at sove med armene over hovedet eller hvile hovedet på armene. 

Hun tilføjer dog, at det er tiden, man ligger i en stilling, der er det væsentlig. 

- Hvis man ikke ligger lang tid i denne stilling, så er det ikke et problem. Men nogle nætter sover man så tungt, at kroppen ikke reagerer på smerte, som når vi er vågne. F.eks. efter en druktur i byen eller hvis man er meget træt. Det er også her, man kan vågne op med en sovende arm, fordi den har været klemt hele natten, fortæller Anja Aabech. 

En pude på maven
Kiropraktoren har også et godt tip til dem, der har svært ved at lade være med at trille om på maven. 

- Hvis man har svært ved at vænne sig af med at sove på maven, kan man binde en pude på maven. Så vil man kunne sove på ryggen og på siden, men man vågner, hvis man kommer om på maven. Sover der en ved siden af, kan man også bede vedkommende hjælpe. Er det helt umuligt at vænne sig af med det, bør man sove med en pude under brystet, slutter Anja Aabech.