10 Gode råd: Sådan får du bedre søvn

16x9

Har du svært ved at sove? Så læs videre og få gode råd til en skøn nats søvn

Partnerens snorkeri, uvorne unger, fuldmåne, overboens stilethæle, arbejdspres eller mareridt. Årsagerne er der mange af, når det kommer til søvnmangel. Heldigvis er der også mange løsninger. Her får du ti.

Slap af inden sengetid
Undgå at være meget aktiv i timerne op til du skal sove. Spring den hårde motion over, sluk fjernsynet (og alle de andre digitale dimser i din stue), og send et klart signal til din hjerne om, at nu lukker vi ned for dagens aktiviteter. Undlad også at læse lige inden du skal sove – tag i stedet er varmt bad, hør afslappende musik eller gå en tur. Brug to timer på at 'falde ned' før sengetid.

Bandlys elektronik i soveværelset
Bandlys computere, mobiltelefoner, Ipads og tv fra dit soveværelse. Soveværelset er til søvn og sex – og hvis du har problemer med at sove, er det vigtigt, at det kun er det, du associerer det med.

Få dig et fast ritual
Find på noget, du gør hver aften, lige inden du skal sove. På den måde signalerer du, at NU er det sengetid. Det kan være at tage et bad, lakere negle, hvad som helst der passer ind i din dag. Det er også en god ide at gå i seng på nogenlunde samme tid hver aften, og stå op på samme tid hver morgen. Det er med til at stille dit indre ur til sove- og vågen-tid. Indtil du har fået gode søvnvaner igen, er det også en god ide at holde de faste rytmer i weekenden, selvom det er fristende at gå sent i seng og mindst lige så fristende at sove længe.

Kom ud i den friske luft
Sørg for at få pulsen op i løbet af dagen, så du er træt om aftenen. Motioner gerne i frisk luft, så du får følelsen af at komme hjem fra skoven med røde vindblæste kinder og tænke 'nu kommer jeg til at sove godt i aften'. Men undlad at træne om aftenen, motion får nemlig kroppen til at producere en masse stresshormoner og glukose, der giver kroppen energi.

Spring vinen over
Lad være med at spise noget de sidste to – tre timer, inden du skal sove. Det er sværere at falde til ro, når der er fuld tryk på fordøjelsen. Hold dig også fra alkohol, der ganske vist kan virke søvndyssende, men også giver en meget overfladisk søvn. Stil eventuelt aftensulten med et glas varm mælk (med eller uden honning), det virker afslappende.

Dyrk mere sex
Når man ikke sover nok, kan det være svært at finde energi til krævende lagengymnastik, men prøv alligevel. Det er nemlig bevist, at mere sex giver bedre søvn – og som om det ikke er nok, giver bedre søvn mere lyst til sex. Mere skal der ikke til for at erstatte en ond cirkel med en virkelig god.

Reguler lys og mørke
Mørke om natten og lys om dagen er alfa og omega, når det gælder god søvn. Undgå derfor at have mere lys end højst nødvendigt tændt efter klokken 21.00. På den måde sætter du skub i produktionen af søvnhormonet melatonin, der gør os døsige. Melatonin produceres kun, når der er mørkt omkring os, så anskaf dig et mørklægningsgardin og et par sovebriller af samme slags, som man bruger på et fly. Sørg også for at få masser af lys straks efter du er vågnet – og i løbet af dagen; placer dit arbejdsbord ved et vindue og gå en lille tur i frokostpausen.

Invester i en god seng
At have en seng der passer til din vægt, gør en stor forskel. Mange par sover i samme seng, men eftersom vi sjældent er lige store, er det faktisk langt bedre med to senge, der er stillet sammen. På den måde undgår du at vågne, når din partner vender sig i sengen. Det sker faktisk oftere end du tror – for det er kun, når vi er vågne i flere minutter, at vi rent faktisk opfatter at vi har været vågne.

Luft ud
Sørg for at der ikke er for varmt i dit soveværelse. Sov eventuelt med åbne vinduer, eller lad vinduet stå på klem et par timer inden du skal sove, så rummet bliver fyldt med frisk luft. Der skal helst ikke være meget mere end 13 – 18 grader i dit soveværelse, for temperaturen påvirker vores døgnrytme, og er der for varmt i rummet, har kroppen svært ved at falde til ro.

Spred hyggen
Indret dit soveværelse med bløde tæpper og puder, duftlys og varme farver, der får dig til at føle dig godt tilpas.

 

Se moderedaktørens løbefavoritter

http://www.altfordamerne.dk/sundhed/artikler/se-moderedaktorens-lobefavoritter/