Sådan tester du dit barns samsyn

16x9
Her tester Maria Beadle Rømer en piges 3D-syn. Foto: TrainYourEyes

Med disse tre simple test, kan du hurtigt finde ud af, om dit barn har problemer med sit samsyn

Op mod 20 procent af samtlige skoleelever har problemer med deres samsyn.

Problemer med samsynet gør, at øjnene har svært ved at samarbejde, og det betyder, at teksten flyder ud og bogstaverne hopper.

Det går ud over indlæringen, og det er noget som cirka fem elever i hver klasse slås med hver dag, forklarer Maria Beadle Rømer, der er optometrist i TrainYourEyes.

- Eleverne kan typisk kun læse 5-10 minutter ad gangen, men mange klasser kører med, at man skal læse 20 minutter ad gangen, siger hun til tv2.dk

Det er dog ikke kun i skolen, at eleverne må slås med deres vanskeligheder.

- Mange forældre kan typisk nikke genkende til, at de må slås med børnene, når de skal lave lektier, fordi de simpelthen ikke kan læse mere for i dag.

- Nogle gange ser de decideret dobbelt, og så kan de slet ikke finde rundt i teksten. Det er typisk sådan, at det højre øje arbejder i femte gear, og det venstre i andet gear, og så går det galt.

Er der problemer med samsynet, så er det vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Herunder kan du foretage tre nemme test, der kan indikere, om dit barn har problemer med sit samsyn.

Test 1 - koordination

  • Barnet skal stå med armene hængende langs siden - må ikke have hænderne i lommerne eller holde dem fast i hinanden.
  • Drej fødderne udad så langt de kan komme
  • Drej derefter fødder så langt indad som de kan komme
  • Hop mens fødderne skiftevis drejer indad og udad.

Resultat:

  • Et barn på 8 år eller derover bør ikke have problemer med at dreje fødderne hverken indad eller udad og armene må ikke dreje med
  • Hvis barnet ikke er i stand til at udføre testen og/eller hvis hænderne/håndleddene drejer udad/indad sammen med fødderne, er det et tegn på, at barnet har ufrivillige medbevægelser.
  • Det kan medføre, at barnet har meget svært ved at sidde stille på en stol, når han/hun samtidigt skriver eller tegner.
  • Samsynet bør i givet fald undersøges nærmere.

Test 2 - øjendrejning indad

  • Hold en kuglepen op foran barnet øjne i ca. 50 cm afstand fra næsen.
  • Bed barnet om at se på kuglepennen.
  • Bed barnet om at sige til hvis kuglepennen bliver dobbelt - der bliver to kuglepenne.
  • Før langsomt kuglepennen tættere på næsen mens barnet følger den med øjnene.
  • Hvis barnet fortæller, at kuglepennen bliver dobbelt, notér da i hvilken afstand fra næsen.
  • Hvis barnets ene øje "glider ud" og opgiver at se på kuglepennen, notér da i hvilken afstand fra næsen samt hvilket øje, der "gled ud".

Resultat:

  • Barnet bør kunne dreje øjnene ind til ca. 5 cm foran øjnene uden problemer.
  • Hvis punktet ligger længere ude eller hvis barnet synes, at testen er direkte ubehagelig, bør samsynet undersøges nærmere.
  • Problemer med at dreje øjnene indad kan medføre, at barnet har svært ved at læse i længere tid ad gangen. Barnet kan blive træt i øjnene ved læsning samt har problemer med at teksten flyder ud eller bliver direkte dobbelt ved læsning.

Test 3 - øjenbevægelserne

  • Tildæk barnets venstre øje.
  • Hold enden af en kuglepen op foran barnets højre øje i ca. 30-40 cm afstand.
  • Bed barnet om at se på kuglepennens ende og kun bruge øjet til at følge dens bevægelser med.
  • Bevæg kuglepennen rundt i en stor cirkel foran øjet, således at øjet drejes ud i dets yderpositioner.
  • Bemærk om øjet kan komme ud i yderpositionerne og om hovedet drejer med.
  • Gentag testen for det venstre øje. (Tildæk højre øje)
  • Gentag testen med begge øjne sammen. Bemærk, om barnet i nogle positioner oplever kuglepennen som værende dobbelt. Bemærk ligeledes om øjnene foretager nogle "hak" - overspring.

Resultat:

  • Barnet bør uden problemer kunne følge enden på kuglepennen rundt i hele synsfeltet. Der bør ikke være "hakkende bevægelser" eller dobbeltsyn.
  • Hvis de to øjne ikke klarer testen ens, er det tegn på at øjnene ikke bruges lige godt
  • Hvis barnet ser dobbelt når testen laves for begge øjne samtidigt, kan det medføre problemer med at finde rundt i en tekst samt med at læse den samme linje flere gange - ofte bruges en finger/læselineal til at holde styr på linjerne ved læsning.
  • Ukoordinerede øjenbevægelser medfører ofte nedsat læsehastighed.
  • Hvis barnet drejer hovedet og ikke kun øjnene, er det et tegn på at de fine øjenmuskler ikke er helt frigjorte af de store nakkemuskler - dvs. at den fine koordination ikke er helt optimal.
  • Samsynet bør undersøges nærmere hvis barnet ikke klarer testen optimalt.