Sådan taber du dig: Her er de tre hormoner du skal have styr på

16x9

Bjerge af konfekt, risalamande og andesteg er, hvad der de fleste har hygget sig med i den søde juletid.

Bjerge af konfekt, risalamande og andesteg er, hvad der de fleste har hygget sig med i den søde juletid. Nu er det tid til nytårskur og få smidt de ekstra kilo. Men det er ikke længere nok at lægge kosten om og træne igennem.

For at få et succesfult vægttab, er det vigtigt at være opmærksom på tre hormoner, der hænger direkte sammen med et godt vægttab. Det skriver Jennifer Landa, der er medicinsk leder af USA's største producent af hormonterapi, BodyLogicMD, på Foxnews.com.

Ghrelin: Drop ikke morgenmaden
Hormonet Ghrelin bliver dannet i maven og er et hormon, der regulerer sultfølelsen. Om morgenen er Ghrelin-niveauet højt, fordi kroppen har fastet hele natten. Derfor er det vigtigt at spise morgenmad for at sænke Ghrelin-niveauet.

Det er en klassisk fejl at droppe morgenmåltidet for at spare på kalorierne. Når man ikke spiser morgenmad, forbliver Ghrelin-niveauet på et højt niveau. Det gør det i løbet af dagen meget svært at modstå de fristelser, man udsættes for. På den måde bliver det samlede kalorieindtag højere, hvis morgenmaden springes over, skriver Jennifer Landa.

Yderligere er det vigtigt at spise proteinholdig mad, da det sænker Ghrelin-niveauet i kroppen langt mere end måltider med et højt fedt- og kulhydratindhold. Lægen anbefaler, at man spiser mindst 20 gram protein til alle måltider morgen, middag og aften.

Leptin: Husk en ordentlig nattesøvn
Hormonet Leptin sænker appetitten og afslører, hvornår man skal stoppe med at spise.

For at øge Leptin-niveauet i kroppen og derved forstærke mæthedsfornemmelsen er det vigtigt at spise omega-3 fedtsyrer. Fisk er fx en god kilde til at få omega-3 fedtsyre. Derudover er det vigtigt at få sovet ordentligt om natten og minimum sove syv en halv time. Det booster ens Leptin-niveau. Udover at Leptin øges af søvn, sænker det samtidigt niveauet af Ghrelin.

En vigtig og ofte overset detalje omkring Leptin er, at desto ældre man bliver, desto større er risikoen for, at man bliver Leptin-resistent og derved mister sin mæthedsfornemmelse.

Kortisol: Pas på med kaffen
Kortisol-hormonet holder på kropsfedtet, så et højt kortisol-niveau i kroppen er lig med ekstra deller på sidebenene og øger trangen til at spise søde og salte sager.

Kortisol udløses af stress og hjælper kroppen til at håndtere stressfulde udfordringer. Mange bruger kaffe som opkvikker og til at fastholde fokus. Men kaffe øger samtidigt kortisol-niveauet i kroppen. Et studie fra University of Oklahoma har vist, at to en halv til tre kopper kaffe i en mildt stresset situation gjorde at kortisol-niveauet i kroppen steg med 25 procent. Det skriver Jennifer Landa.

Derfor er det vigtigt at undgå at blive stresset og passe på med kaffedrikningen, for at kunne tabe sig bedre.

Derudover er et tip til at sænke kortisol-niveaet i kroppen at grine en hel masse.

Hvis man ifølge hormoneksperten passer på sit hormonniveau i kroppen ud fra hendes råd, er man godt på vej til at få et godt og sikkert vægttab.