Fem grunde til julestress: Sådan håndterer du det

16x9
Julestress? Bliv helt klar til klare årets sidste julegaver. Foto: Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark

I stedet for at julehygge stresser mange i højtiden. Psykoterapeut Rikke Hvelplund giver tips til, hvordan man tackler det.

En dejlig og afslappende højtid i familiens skød fyldt med glæde…

Sådan ønsker de fleste sig nok, at julen skal være. Men for rigtig mange danskere er højtiden imidlertid snarere noget, der bare skal overstås.

Det fortæller Rikke Hvelplund fra GoMentor.dk, en onlineportal for psykologer, psykoterapeuter og coaches. 

- Julen sætter ekstra pres på vores forestillinger om det perfekte familieliv, og det er der mange, der slet ikke kan leve op til. Heldigvis kan man selv gøre noget ved det, siger hun

Psykoterapeuten fremhæver især fem grunde til, at julen på det nærmeste bliver uudholdelig for nogle.

Og så giver hun samtidig råd om, hvordan man med fordel kan håndtere det.  

De store forventninger

Mange mennesker har urealistiske forventninger til, hvad juletiden kan rumme: Masser af arrangementer og gæster, indkøb og produktion af konfekt, kager og lækker julemad – samtidig med, at der skal være tid og overskud til hygge.

Det kan være en ordentlig mundfuld at holde jul, så man skal forsøge at mindske stressen. Her anbefaler Rikke Hvelplund, at man gør op med forventningerne og insisterer på, at de skal være realistiske. Både hvad angår tid, økonomi og energi.

Skilsmissefamilien

Julen kan også være en følelsesladet højtid for især skilsmissefamilier, hvor forældre kæmper om den bedste tid med børnene og ofte koger over i jalousi i forhold til nytilkomne partnere.

Her anbefaler Rikke Hvelplund, at man forsøger at tænke langsigtet - også når du er mest i følelsernes vold. Det gavner ikke nogen, at man koger over, så forsøg at vær ’en god ex’.  

- Så må man række ud og bede om hjælp til at stå en svær tid igennem, hvis man har brug for det. Man skal huske, at det er muligt at overleve svære følelser. Og så kan man jo vælge at se den nye situation som en ny mulighed for at gøre noget, som man ellers ikke ville have haft mulighed for, lyder rådet videre fra psykoterapeuten.

Dårlige økonomi

Julen vare længe, koster mange penge - men der er også råd for julestressen, hvis roden til den er en skrantende økonomi.  For det er ingen skam ikke at bruge alle sine sparepenge for at glæde børnene. Det kan man godt gøre alligevel, siger Rikke Hvelplund.  

I stedet skal man gøre en dyd ud af – og være stolt over - at fylde julen med alle de gratis glæder og nærvær. Og så må man skrue ekstra op for kreativiteten og reducere indkøbslisten til det absolut bedste og mest nødvendige.

Står det rigtig slemt til, er det heller ikke nogen skam at sige ’ja tak’ til hjælp. Om så den kommer fra venner, familie, kommunen eller en hjælpeorganisation.

Sorg over dødsfald
Har man mistet én eller flere man elsker, kan julen være barsk. Her bliver savnet nemlig ekstra tydeligt, men man er nødt til at anerkende, at man har det svært med det. Man skal dele sorgen med dem, man holder af og tale om den. Og mindes den tabte med glæde.

- Man skal altså give sig selv lov til at mærke sorgen og græde, hvis man har brug for det. Og så skal man tro på, at livet stadig har noget godt i vente trods tabet, forklarer Rikke Hvelplund

Familie-overdosis
Julen kan være overvældende intens for selv den mest garvede. Man er sammen konstant, men de fleste mennesker har af og til lyst og behov for lige at trække sig og have nogle øjeblikke for sig selv.  

Derfor skal man tillade sig selv at holde pause og få en puster i ’sit eget rum’. En lur på værelset, en gåtur i skoven eller måske en tur på cyklen.

Man kan eventuelt varsle pausen på forhånd og italesætte direkte, at det er fantastisk med familietid, men at man ikke kan ’være på hele tiden’ og behøver ro til egne tanker.