- Jeg nyder at spise Haribos "racistiske negerhoveder"

16x9
Precila Birungi-Kristiansen spiser her et såkaldt 'negerhoved' - og det er hun stolt af Foto: Privat

Forleden kom det frem, at slikproducenten Haribo vil droppe lakrids-maskerne, der også med et politisk ukorrekt udtryk kaldes ’negerhoveder’, fra dere

Forleden kom det frem, at slikproducenten Haribo vil droppe lakrids-maskerne, der også med et politisk ukorrekt udtryk kaldes ’negerhoveder’, fra deres lakridsblanding Skipper Mix – både i Sverige og i Danmark. Det sker efter pres fra kunder, der synes, at lakridserne var racistiske, hvilket mange på de sociale medier livligt har debatteret, fordi mange ikke kunne forstå, at slik kunne tolkes som værende racistisk.

Afrika-debattør Precila Birungi-Kristiansen har en pose Skipper Mix liggende på sit bord, og hun forstår ikke, at Haribo vil fjerne lakridserne, da det i hendes optik intet har med racisme at gøre. Hun mener, at det lugter af følelsesmæssig vrede og udnyttelse af historiens alvorlige hændelser, når mennesker bruger ordet racisme i meningsløse og usaglige debatter

- Da der i USA blev foretaget steriliseringer af sorte kvinder og børn, fordi man ønskede en verden af racehygiejne, så kunne man tale om racisme. Når jøder blev gasset ihjel i Tyskland, fordi de var jøder, så kunne man tale om racisme. Når man under apartheidstyret i Sydafrika delte folk op på baggrund af deres hudfarve, så kunne man tale om racisme, siger Precila Birungi-Kristiansen.

Læs også, hvilken skæbne Haribo Danmarks ældste slik 'Skipper skrå' risikerer at få.

Hun mener, at de mennesker som virkelig oplevede denne racisme, ville vende sig i graven, hvis de hørte, hvad vi i dag uden videre kalder racisme.

- Der er en stor gruppe af mennesker, som besidder det, jeg vil kalde en hyklermentalitet. Fordi jeg er sort og mine forfædre har oplevet racisme, kan jeg tillade mig at tage patent på ordet racisme og bruge det mod andre, der angriber mine uløste følelsesmæssige frustrationer, siger hun og fortsætter:

- Når en slikproducent som Haribo vælger at bruge afrikanske stammehoveder iblandt andre ting fra havet, er der på ingen måde tale om racisme, og det kan ethvert rationelt menneske sige sig selv. Men ud fra et analytisk perspektiv er Haribos ’Skipper mix’, en skipper der har samlet alt godt fra havet, herunder dét som nogle sorte vil betegne som sorte slaver, som han har hentet på sin rute. Og ud fra det kan man så tolke det som racisme. 

Precila Birungi-Kristiansen er ked af, at Haribo-sagen har fået gang i befolkningens ’følelsesmæssige frustrationer’ og mener, at den er ødelæggende for de kommende generationers billede af alvorlige begreber som racisme.

- En sort pige der bliver kaldt neger i skolen, er hun udsat for racisme?. Eller er racisme i virkeligheden hvis en sort pige eller dreng bliver fravalgt af et bevidst tænkende menneske på baggrund af farven. Der er mange eksempel på situationer, hvor vi i dag bruger ordet racisme, som var det et ord man bare slyngede ud, siger hun.

Luk op for noget godt - luk op for Haribo
Hun mener ikke, at Haribo bør trække lakridserne fra deres populære poser tilbage. De bør istedet være stolte.

- For mig som sort kvinde må jeg sige, det er fantastisk, at vi i dette århundrede er nået så langt, at en slikproducent vælger at anvende afrikanske stammehoveder, for som deres slogan jo lyder, så ’lukker man op for noget godt’. Jeg kan kun være stolt af, at Haribo bruger disse hoveder, siger Precila Birungi-Kristiansen.

På bordet foran hende ligger en pakke Skipper Mix – og posen er åben.

- Jeg nyder at spise det, som nogle vil betegne som racistiske ‘’negerhoveder’’. Jeg ser dem blot som fantastiske stammer, som repræsenterer noget, jeg kun kan være stolt over. Min farve og historie. 

Det er ikke første gang, at der er gang i en lakrids-debat. Sidste år gik folk 'amok over et farvel til lakridspiben': 

Precila Birungu-Kristiansen er debattør og beskæftiger sig med racismens- og slaveriets historie. Hun har været med til at oprette workshops, debatter og events om disse evner, ligesom hun generelt beskæfter sig med menneskerettigheder.

Hendes far og mor stammer fra henholdsvis Rwanda og Uganda