Derfor er flyvinduer ovale

16x9
Flyvinduer er runde for at mindske presset. Foto: BONNERUP CLAUS / POLFOTO

Hvorfor er det lige, at flyvinduer er ovale eller runde, når nu de fleste vinduer i huse og lejligheder er firkantede?

Du har sikkert tit siddet og spekuleret over det, mens du sad og kiggede ud ad ruden i flyet. Hvorfor er det egentlig, at flyvinduerne har runde hjørner og ikke er firkantede ligesom ruderne derhjemme?

Det var en række alvorlige flystyrt i 1950'erne, der fik flykonstruktørerne til at ændre kurs og lave ovale vinduer i flyene.

- Det giver en stærkere struktur. Hvis du flyver med tryk i kabinen, vil firkantede huller betyde, at der dannes revner i konstruktionen, siger fly- og haveriekspert Tom Zøllner, konsulent i Mill Aviation and Partners.

Tre ulykker i 50'erne

I 1950'erne, da jetflyene for alvor begyndte at flyve hurtigere og højere, blev der indført tryk i kabinen - men én konstruktion i flyene fulgte ikke med udviklingen dengang: Flyvinduerne. De var firkantede i det første kommercielle jetfly, 'de Havilland Comet'.

- Men der skete nogle alvorlige ulykker, siger Tom Zøllner.

I 1953 og 1954 blev i alt 67 mennesker dræbt ved tre katastrofale styrt med 'de Havilland Comet'. Efterforskerne af havarierne fandt ud at, flyene simpelt hen var brudt sammen på grund af pres på konstruktionen.

En af hovedårsagerne til presset på konstruktionen var, at flyvinduerne var firkantede. Når kabinen kommer under tryk, er presset mod hjørner i åbninger i konstruktionen ekstra stort, og derfor fandt eksperterne ud af, at flyvinduer skal have runde hjørner for at mindske presset ved trykket i kabinen.