Panik på Havana: Emil får problemer - og Theis er ikke om bord

De to brødre har hver deres opgaver på jordomsejlingen. Det kan skabe problemer, når det for alvor brænder på.

Rollefordelingen på Havana er klar. Emil er kaptajn med ansvar for at lede besætningen, træffe beslutninger om bord og seje båden. Theis er førstestyrmand og maskinmester. Er der ting, der skal fikses på Havana eller problemer med motoren, er det ham, der træder til.

Derfor var det også yderst problematisk, da Havana fik motorproblemer mellem Bali og Borneo. På det stykke af sejladsen var Theis nemlig ikke om bord. Han var sammen med Mikkel og Marian taget dybt ind i Borneos regnskov for at se orangutanger. Emil var alene om bord på Havana sammen med tre gaster, der - ligesom Emil - ikke har den helt store forstand på motorer.

Det er lidt angstprovokerende, for hvis det ikke lykkes, er der edderpiveme langt til Borneo.

Emil Midé Erichsen

- Motorproblemer kan næsten ikke komme på et mere ubelejligt tidspunkt. Men uden maskinmesteren er der ikke andet for end at prøve sig frem, og min mistanke går på beskidt diesel og et filter, der er stoppet til, fortæller Emil Midé Erichsen.

Emil må klare den selv

Han må derfor bevæge sig ud i det ukendte, og midt ude på havet, hvor mørket er faldet på og kahytten koger, begynder han derfor at skifte filter.

- Det er lidt angstprovokerende, for hvis det ikke lykkes, er der edderpiveme langt til Borneo, for lige nu sejler vi 0,8 knob (cirka 1,5 km/t, red.) på sejl og ifølge vejrudsigten bliver det ved sådan, siger Emil Midé Erichsen.

KURS MOD FJERNE KYSTER

  • Mikkel Beha Erichsen og hans familie tager i fjerde sæson af 'Kurs mod fjerne kyster'' hul på jordomrejsens sidste del. 
  • I Indonesien kommer de helt tæt på lokalbefolkningen, og på de dyr, der lever i øriget. Derfra går turen videre mod Singapore, hvor skibet Havana med besætning skal fragtes til Europa på et containerskib. Og endelig venter en vild velkomst i København, da de vender hjem fra den tre år lange rejse.
  • Du kan se programmet på TV 2 onsdag klokken 20 eller på TV 2 PLAY
  • Alle nyheder om 'Kurs mod fjerne kyster' får du på programmets Facebook-side.

Problemerne med motoren er formentlig startet på øen Flores i Indonesien, hvor familiens eventyr i sæson 4 af Kurs mod fjerne kyster startede. Her fik de nye dunke med diesel om bord - og noget tyder altså på, at den diesel, der har været i dunkene, ikke var helt ren.

Afhængige af hinanden

Heldigivs lykkes det Emil at få lavet motoren, og Havana kan fortsætte sin tur over Javahavet til Borneo, hvor Theis og resten af familien møder dem. Alt er godt, men oplevelsen har alligevel sat lidt tanker i gang.

- Jeg tænker jo ikke over det til hverdag, men i sådan en situation her, går det op for mig, hvor afhængige Theis og jeg har været af hinanden igennem de seneste tre år, fortæller Emil Midé Erichsen.

Allerede fra de to rejste afsted, var rollerne på båden fastlagt, og de har ikke ændret sig på turen. I et interview med TV 2 har Emil tidligere fortalt:

- Vi har utrolig stor respekt for hinandens kompetencer og roller, så derfor udfordrer vi ikke hinanden på dem. Theis har ikke sat spørgsmålstegn ved en eneste af mine beslutninger. Og jeg har ikke en eneste gang tjekket, om der var olie på motoren, for det vidste jeg, at han havde styr på, fortæller Emil Midé Erichsen, der altså alligevel måtte agere maskinmester for en stund.