Tog noter, mens hun så 'Kurs mod fjerne kyster' - nu er hun klar til jordomsejling

På lørdag drager Vibeke Svenningsen ud på verdenshavene som skipper på sin egen båd. Hun ved præcis, hvad drømmen har kostet.

Familien Behas rejseberetninger i 'Kurs mod fjerne kyster' er gået lige i hjertet på mange danskere. 

Vibeke Svenningsen er ingen undtagelse, og snart følger hun i søfarernes egne fodspor. 

Forskellen på 'Havana'-familien og den 34-årige karrierekvinde er dog, at hun er fuldstændig uerfaren som skipper. Da Vibeke Svenningsen fik idéen til at sejle jorden rundt, havde hun aldrig prøvet at være på en sejlbåd. 

- Jeg havde en idé om, at jeg godt kunne lide det. Det har heldigvis vist sig at holde stik, fortæller hun i 'Go' morgen Danmark'.

Fra Vesterbro til verdens ende

En kold februaraften for to et halvt år siden blev hun opslugt af rejseprogrammet, som blev set fra hjørnesofaen på Vesterbro i København. 

- Jeg så samtlige afsnit og sæsoner, mens jeg tog noter, fortæller hun. 

Vibeke Svenningsen

34 år

Fra Midtjylland nær Skive

Bor på Vesterbro i København 

Arbejdede indtil udgangen af maj indenfor HR hos Maersk Line 

Det var med til at afgøre beslutningen om at fuldføre drømmen om en jordomsejling.

- Jeg kalder det 'Havana'-effekten (båden i 'Kurs mod fjerne kyster'-programmet, red.). De har formået at få hele Danmark med på den drøm. Det er nogle fantastiske og smukke billeder, så det har selvfølgelig inspireret mig, siger hun.

Det betød et køb af egen sejlbåd og rekruttering af mandskab, og på lørdag påbegynder hun verdenssejladsen sammen med fire andre i besætningen.

Hendes kæreste, som hun mødte undervejs i planlægningen, kommer flere gange på besøg undervejs. Men han deler ikke samme sejlerdrøm som hende, hvilket de begge har accepteret.

- Det at sejle er ikke for alle, og det har jeg også dyb respekt for, siger hun.

Hun har undervejs skrevet om projektet på sin blog, og indtil videre planlægger Vibeke Svenningsen at tilbringe halvandet år på farten. 

- Når jeg tager hjemmefra, er drømmen at tage ud på en jordomsejling, men det kan ændre sig. Det kan være, jeg lige pludselig får nok og vil tilbage, eller at der er steder, vi ikke kan komme igennem, siger hun.

Her er Vibeke Svenningsen ved roret sammen med kæresten på deres fælles båd.
Her er Vibeke Svenningsen ved roret sammen med kæresten på deres fælles båd. Foto: Privatfoto

Pris: Flere hundrede tusinde kroner

Det er ikke en billig drøm, og Vibeke Svenningsen havde ikke nogen opsparing, da hun fik idéen.

Faktisk stod der dengang minus 14.000 kroner på kontoen. Derfor måtte hun hanke op i sig selv for at kunne købe sin båd, der kostede 440.000 kroner.

- Min kæreste ejer halvdelen af båden, og ellers har jeg sparet alt op. Jeg har gjort det ved at prioritere benhårdt, fortæller Vibeke Svenningsen.

Den betyder blandt andet, at hun ikke har købt nyt tøj, siden hun traf beslutningen, og cafébesøgene bliver overvejet en ekstra gang, ligesom hun har lejet det største værelse i sin lejlighed ud og opsagt abonnementer som Netflix og Spotify.

Båden 'Fra Vesterbro til verdens ende' er en Phantom 42 - den er knap 13 meter lang og tre en halv meter bred.
Båden 'Fra Vesterbro til verdens ende' er en Phantom 42 - den er knap 13 meter lang og tre en halv meter bred. Foto: Privatfoto

I maj blev et godt HR-job hos Maersk Line opsagt, og nu har hun regnet ud, hvad det indtil videre har kostet at købe og klargøre båden.

Prisen lyder på i alt 705.384 kroner, og det inkluderer hver en skrue og rulle gaffatape.

- Det er bare penge, lyder det fra Vibeke Svenningsen, når man spørger ind til beløbet. Og det mener hun.

- Jeg har aldrig haft så få penge til mig selv, som jeg har i øjeblikket. Jeg har aldrig haft så travlt, og jeg har aldrig haft så mange sommerfugle i maven. Jeg har heller aldrig nogensinde været så glad, som jeg er nu, siger hun.

Sådan ser Vibeke Svenningsens to-do-liste ud i forbindelse med sejladsen.
Sådan ser Vibeke Svenningsens to-do-liste ud i forbindelse med sejladsen. Foto: Privatfoto.

Så meget koster det at sejle verden rundt

Her er Vibeke Svenningens udgifter til køb og klargøring af sin sejlbåd inden sin afrejse: 

Køb af båd: 440.000 kroner

Sejl og rig: 81.420 kroner

Forsikring: 23.908 kroner

Havneplads: 22.539 kroner

Fiske- og dykkerudstyr: 35.549 kroner

Diverse indkøb, reparation og vedligehold: 69.132 kroner

Gas, batterier, vandpumpe, køler: 20.637 kroner

Sikkerhed - som redningsveste og satellittelefon: 12.200 kroner

I alt: 705.384 kroner

Kilde: Vesterbrotilverdensende.dk

Sundt at være lidt bange

Det første togt går til Gran Canaria ud for Afrikas kyst, og derefter går turen mod Fransk Polynesien med flere stop undervejs.

Selvom hun er spændt, er der også en lille frygt blandet sammen med sommerfuglene.

- Jeg har hele paletten af følelser. Sådan tror jeg, det skal være. Jeg er spændt og glad og begejstret, men jeg er da også skidebange, fortæller hun.

- Jeg tror, det er sundt for mennesker engang imellem at komme derud, hvor man er lidt bange.

Siden beslutningen blev truffet, har Vibeke Svenningsen været på vandet og taget de nødvendige sejlerbeviser, og hun har desuden allieret sig med to langtidssejlere, som hun skal 'i lære hos' undervejs. Men hun kalder sig stadig for en "uerfaren sejler".

- Jeg skal først til at sejle rigtigt nu, fortæller hun.

Båden er fra 1984 og kostede 440.000 kroner.
Båden er fra 1984 og kostede 440.000 kroner. Foto: Privatfoto.

Ruten

Første togt: 

  • Danmark
  • Skotland (Caledoniakanalen)
  • Hebriderne
  • Nord Irland
  • Wales
  • Irland
  • Azorerne
  • Madeira
  • De Kanariske Øer

Andet togt: 

  • De Kanariske Øer
  • Kap Verde
  • Tobago

Står af ræset

Selvom 'Kurs mod fjerne kyster' var en inspiration, har Vibeke Svenningens altid været eventyrlysten, og dengang i februar 2015, hvor hun befandt sig i et godt job, savnede hun at prøve noget andet.

Med en baggrund som akademiker ville hun gerne udforske nogle mere praktiske sider af sig selv.

- Jeg trængte til at stå af ræset og leve et lidt mere stille og simpelt liv, fortæller hun.

- Jeg havde lyst til at lære konsekvensen af de handlinger, jeg foretager mig. Hvis du ikke træffer den rigtige beslutning, så er der kontant afregning på et skib.

På lørdag klokken 10 bliver drømmen til virkelighed, når turen går fra den københavnske lystbådehavn Lynetten.

Amatørsejleren er realistisk omkring, hvad der venter hende ude i det blå:

- Man skal heller ikke tro, at en jordomsejling kun er sol og dykning. Det er også koldt og vådt, og det kan også være rigtig svært og udfordrende, og den del kan jeg også godt lide.

Der er et mandskab på fem-seks personer på båden af gangen med udskiftning undervejs. Vibeke vurderer, hun har fået omkring 500 henvendelser fra interesserede, efter hun har fortalt om sine rejseplaner.
Der er et mandskab på fem-seks personer på båden af gangen med udskiftning undervejs. Vibeke vurderer, hun har fået omkring 500 henvendelser fra interesserede, efter hun har fortalt om sine rejseplaner. Foto: privatfoto