Har du også undret dig? Det betyder 'ding'-lydene i flykabinen

16x9
Det er mange lyde i en flykabine, og de har flere forskellige betydninger. Foto:

Tre ’ding’ kan eksempelvis betyde, at en passager har behov for medicinsk assistance. Og seks er sjældent godt nyt.

Danskerne kommer i disse dage hjem fra ferie, og har man været ude at flyve, har de fleste nok lagt mærke til kabinens forskellige lyde.

En af de klassiske er 'ding'-lyden, når du skal spænde dit sikkerhedsbælte, men hvad betyder 'ding'-lyden egentlig, når bælteskiltet allerede er tændt? Og hvad med alle de andre lyde?

Hvad lyden betyder, er faktisk forskelligt fra selskab til selskab.

- Lydene afhænger som udgangspunkt af hvilket flyselskab, der flyver, og ikke hvilken flytype det handler om, fortæller kaptajn og basechef for SAS i København Peter Hyldig.

Han uddyber, at man hos SAS egentlig kun har én lyd at gøre brug af. Et enkelt 'ding'.

Det 'ding' kan dog godt opfattes som to gange 'ding', fordi sikkerhedsbælteskiltet i princippet nogle gange skal slås fra, før det kan slås til. Og det er én af de ting, der udløser lyden hos SAS.

- Der er også et 'ding', lige inden flyet letter. Oftest 30 sekunder inden take-off. Derudover er der et 'ding', når vi skal til at lande - når hjulet bliver sænket ned eller lige efter. Det er automatisk, forklarer Peter Hyldig.

Hos Norwegian gør de brug af både et 'ding' og et 'ding-dong'.

Det enkelte 'ding-dong'

- Et enkelt 'ding-dong' bruges, når kabinepersonalet vil i kontakt med hinanden. Det kan eksempelvis være, at vi skal i gang med serveringen om bord, eller at vi har behov for at få nogle flere sandwiches op til den forreste del af kabinen, fortæller basechef for kabinepersonalet i Danmark Marianne Weinreich Busk.

To gange 'ding-dong'

- Hvis man hører et ’ding-dong’ to gange efter hinanden, er det fordi, piloterne ønsker at komme i kontakt med kabinepersonalet eller vice versa. Piloterne har måske nogle informationer om flyvningen, de vil opdatere os på, eller det kan være, at de har lyst til en ekstra kop kaffe, fortæller Marianne Weinreich Busk.

To gange 'ding'

- To gange under flyvningen hører passagererne to ’ding’ samtidig med, at skiltet med sikkerhedsbæltet blinker. Første gang er kort efter, vi er kommet i luften, og betyder, at man må løsne bæltet. Cirka 20 minutter før landing høres samme lyd igen, hvorefter vi begynder at gøre os klar til landing. 10 minutter før landing beder vi passagererne om at spænde sikkerhedsbæltet igen, men generelt anbefaler vi altid, at man beholder bæltet på, når man sidder i sit sæde, fortæller Marianne Weinreich Busk.

Tre gange 'ding'

- Tre ’ding’ kan betyde, at vi har en passager, som har behov for medicinsk assistance. Det kan ske, at en passager bliver akut syg om bord, men alle kabineansatte i Norwegian er trænet til at kunne hjælpe, skulle en sådan situation opstå. Der er imidlertid også ofte en læge eller sygeplejerske om bord, som kan hjælpe, hvis det skulle blive nødvendigt, fortæller Marianne Weinreich Busk.

Seks gange 'ding'

Hos SAS betyder seks gange 'ding', at lederen hos kabinepersonalet skal henvende sig til piloten. Det vil kun blive brugt i nødstilfælde, når der ikke er tid til, at piloten ringer til kabinepersonalet over deres interne telefoner.

- Derudover er der mulighed for, at vi sender gentagne 'ding'-lyde - det betyder, at kabinepersonalet skal gøre kabinen klar til en nødlanding. Det såkaldte 'Brace for Impact', fortæller Peter Hyldig.

Andre lyde i kabinen

- Passagerer på de forreste rækker kan måske høre en telefonlyd hos os, fortæller Peter Hyldig fra SAS og fortsætter:

- Den bruger vi, hvis vi skal i kontakt med kabinepersonalet om helt almindelige ting.

Derudover vil det altid larme en smule under flyvningen. Og det skal man ikke være bange for.

- Der vil være en 'klonk'-lyd, når vi tager hjulene op og ned, og der vil være et skift i motorlyd, efter vi er lettet, uddyber han.

Hvis du er nervøs

Peter Hyldig har været kaptajn for SAS siden 2009, og han har en klar opfordring til alle, der er nervøse ved at flyve.

- Hvis man er i tvivl om noget eller er nervøs for en lyd, så spørg personalet. Sig også gerne, når du kommer om bord, at du er nervøs for at flyve. Så vil vi på alle måder forsøge at hjælpe dig godt igennem din flyvetur. Man skal ikke skamme sig over at være nervøs, afslutter han.

Afstemning