Derfor er stort set alle fly hvide

16x9
Dette farverige fly fragtede Brasiliens fodboldlandshold rundt i landet under VM i 2014. Det hører sig dog til sjældenhederne, at flyselskaber farver deres fly i andre farver end hvid. Foto: Douglas Magno / Scanpix Denmark

Fly bliver malet hvide af hensyn til økonomi og passagerernes sikkerhed, men der er også ulemper ved farven.

I lufthavne verden over vrimler det med farverige og mønstrede halefinner, der stikker op i bagenden af flyene.

På trods af at de enkelte flyselskaber pryder deres fly med logoer, er der dog alligevel en ensartethed over synet, der møder en, når man sidder i afgangshallen og kigger ud over start- og landingsbanerne.

For stort set alle flyene har den samme farve. De er hvide.

Man kunne fristes til at tro, at flyene er skabt sådan, men faktisk bruger flyselskaberne hundredvis af liter maling på at male deres fly.

Og det er der en god grund til.

Reflekterer solens stråler

Det er for at beskytte flyene, at man maler dem hvide, fortæller John Hansman, der er professor i luftfart ved Massachusetts Institute of Technology, til Business Insider Nordic.

- Hovedårsagen til, at fly males i hvide eller lyse farver, er, at de så kan reflektere sollys og minimere både opvarmning og potentielle skader fra solstråling, siger han.

Hvis flyene i stedet var sorte eller andre mørke farver, ville de i stedet absorbere sollyset og dermed blive opvarmet i langt højere grad, end det er tilfældet for et hvidt fly, og det ville kunne få betydning for eksempelvis flyenes radarsystemer.

Radaren sidder i flyets næse og for at kunne fungere, er den ikke omgivet af metal, men af eksempelvis kul- eller glasfiber. Det er især disse materialer, der har behov for at blive beskyttet mod solens stråler.

Lettere at spotte

Risikoen for opvarmning er dog ikke den eneste grund til, at den hvide farve dominerer på landingsbanerne.

Helt lavpraktisk er det også nemmere at opdage lækager, sprækker og olieudslip på et hvidmalet fly.

Og skulle det værst tænkelige ske, og flyet styrter ned, er det lettere at spotte et kridhvidt fly fra luften end et grønt eller sort.

Maling for op mod 1,2 millioner

Der er dog også ulemper ved den flittige brug af malerpenslerne, skriver The Telegraph.

De har talt med en talsperson fra Boeing, der fortæller, at det kræver 454 liter maling og et utal af arbejdstimer at dække et Boeing 747-fly.

Foruden prisen på malerarbejdet, der ifølge Boeing koster mellem 300.000 og 1,2 millioner kroner, vil et malet fly også komme til at veje mere og derfor kræve mere brændstof.

Her kan du se verdens største passagerfly, en Airbus A380, blive malet. 

Et fly, der ikke er blevet malet, sparer denne ekstravægt. Til gengæld er sådan et fly mere udsat, ligesom det skal poleres jævnligt, og det giver faktisk flere omkostninger på den lange bane.

Ifølge The Telegraph koster det 500.000 kroner mere om året at vedligeholde et umalet end et malet fly.

Fugle overser hvide fly

På et punkt har de hvide fly dog en klar ulempe.

Et amerikansk studie fra 2011 har vist, at der er en sammenhæng mellem flyenes farve og risikoen for, at fugle flyver ind motoren.

Lyse og hvide fly har ifølge undersøgelsen en større risiko for at kollidere med fugle, mens fly i stærke farver har en lavere risiko.

Forskerne bag studiet mener, at det skyldes, at fuglene har nemmere ved at skelne farverige og mørke fly fra himlen.

Risikoen er dog ikke så stor, at flyselskaberne mener, at det opvejer de fordele, der er ved et hvidt fly. Og hvide fly med farverige halefinner er stadig det, der dominerer, når det gælder passagerfly.

Afstemning